За парите в училище и уменията, които наричаме грамотност

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5794678 www.24chasa.bg

Какво ще се промени, ако повече деветокласници знаят как да си купят билет от автомат

С около 4,1% от БВП България има относително по-малки публични разходи за образование от средното ниво за Европейския съюз, което е 4,8-4,9%.

Но само това сравнение не е достатъчно, pащото има страни в Европа с идентични разходи за образование и с коренно различни резултати. Примерно Испания не дава по-малко пари от Дания като дял от БВП и бюджета. Но в Испания за разлика от Дания има голям дял незавършили гимназия.

Тоест важно е как работи системата.

Проблемите на българското масово образование се коренят в предучилищното и началното училищно образование. Съдържателният въпрос е доколко допълнителните разходи за образование са насочени така, че да подпомагат реформи за качество. И под качество имам предвид постигане на съвсем конкретни, измерими резултати. За началното и средното образование те са свързани с придобиване на базов

набор от умения,

които най-общо

наричаме

грамотност

- било за четене, за писане, за разбиране на текст, за справяне с логически задачи.

Там резултатите на българското образование не са достатъчно добри.

Има много видима връзка между резултата от образованието и пазара на труда - ако щете, дори при данните какъв процент от хората имат работа и доход.

При висшистите заетите са над 85%, докато

при хората с

начално или

никакво

образование

(неграмотните)

са 18%

Или да видим структурата на бедността. Огромната част от бедните са всъщност хора с основно образование, което на практика означава че тези хора са отпаднали, преди да получат дори елементарни знания и умения. И ключово е доколко допълнителните средства ще се насочат по начин, по който ще се промени тази картина, да мотивират учителите и директорите да решават проблемите.

Примерно, ако в едно училище има 30% деца, които изостават и има риск да останат неграмотни и да отпаднат, дали допълнителният ресурс ще насърчи системата да работи за тези деца, така че вместо 8-и клас да завършат гимназия.

 И да са способни примерно

в 9-и клас

да си купят

билет от

автомат,

каквато задача имаше в тестовете на PISA.

Голяма част от битовите проблеми в системата са решени, или поне закърпени на ниво отопление, осветление... Сградите почти навсякъде, дори в бедни общини, имат нова дограма. Нова статистика на Евростат обаче показва, че България е сред страните, в които има най-силно феминизиране на учителската професия, и е

втората в Европа

с дял на

учителите

над 50 г.

Щом не влизат млади хора в тази професия, значи тя с времето се е превърнала в недостатъчно привлекателна и перспективна. И трудно може да очакваме промяна в резултата на образованието, ако не променим ресурсите в системата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вместо да режат заплати, депутатите да даряват

    Цели 543 лева - с толкова да се намалят заплатите на депутатите. Идеята е на лидера на БСП Корнелия Нинова, а аргументите ѝ - че е “неморално, несправедливо и сбъркано да си увеличаваме заплатите в момент, когато хората протестират срещу ниските си доходи”.  Дотук добре, но веднага идва противоречието.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,