По-образовани роми - това добавя 1-2% ръст на икономиката

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5838306 www.24chasa.bg

Няколко думи за ромите и образованието.

Общата картина

България има изключително сериозен структурен проблем със състоянието на работната сила, който се вижда много ясно през данните за пазара на труда, заетостта и безработицата. Пример - ако имахме

трудовата

активност на

Холандия, щяхме

да имаме

600 000 души

повече заети Каква е разликата с Холандия? Най-голямата е не просто в безработицата, а в неактивността. Има хора, които дори не се опитват да си търсят работа, хора, които се обезсърчават да търсят, хора, които рано напускат работа и намират “вратички” - социални помощи или друга форма на социална подкрепа. Тези хора нямат шанс за заетост заради лошо образование.

Инвеститорите и в момента, и по прогнози за следващите 10 г. ще създават много работни места у нас, които обаче изискват поне средно образование. Най-вече средно специално, но дори да приемем, че работодателите са готови да преквалифицират и обучат, ще изискват, най-общо казано, грамотни хора.

При недостиг на хора със средно образование работни места или остават незаети,

или се заемат

от висшисти

със специалности, които често не са необходимите за работата.

И в този момент виждаме много групи от населението, в които децата отпадат рано от училище, в някои случаи не успяват да завършат дори основно образование. Това ни обрича на ситуация, в която много хора ще живеят в бедност и няма да имат шанс за заетост, а в същото време инвеститорите постоянно ще изпитват недостиг на работна сила или просто няма да влязат в България заради дефицит на хора с базови умения.

Това е картината, в която трябва да разглеждаме проблема с включването на различни уязвими групи в образователната система.

Преди 10 години с Георги Ангелов опитахме да представим ефектите от евентуални “умни” реформи, подпомагащи интеграцията на ромите.

В тази своеобразна оценка на “Цената на ромската не-интеграция” показахме какво би загубила страната, измерено в пропуснат икономически растеж и доход, ако статуквото се запази. Връзката между образование, заетост и икономическо развитие уж изглежда очевидна, но като че ли малцина правят опит да ѝ дадат количествен израз.

Според онзи, макар и изготвен в друго време, анализ и при всички условности на подобни оценки, ако:

- ромските деца прекарват средно с

3 години повече

в училище, или

- поне 40% от ромските деца завършат средно образование, или

- поне половината от децата, попадащи в най-ниската група по ниво на функционална грамотност (според изследванията на PISA), се изкачат дори една група нагоре,

Та, след 20 години:

- ромите (средно за цялата общност) на пазара на труда ще имат по-висока производителност (и доход) с между 5 и 10 % – питайте работодателите какво означава това за бизнеса им;

- икономическият растеж на България ще е с между 0,8 и 1,9% по-висок, а натрупване за целия период в икономиката ще създаде с 10 до 27% по-голям БВП.

От по-доброто образование на ромите печелят цялата икономика и всички участници в нея. Колко точно – може би е време за нова оценка.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Крадеш, просиш, но един ден алчността излиза във фейсбук

    Може да се спори дали просяците от видинското село Дреновец се издадоха от глупост, или пък толкова са си повярвали, че са недосегаеми, та дръзко са демонстрирали имането си във фейсбук. Но да къпеш новичкия си мерцедес с шампанско и да си пожелаваш “още много хиляди крони”, си е наглост отвсякъде.
  • 111-ото място не е вярно!

    Идеята за подреждането на страни по свобода на медиите е абсурдна. Положението или е добро, или лошо Изчаках един ден да отминат страстите, за да кажа: класацията, която ни слага на 111-о място по свобода на медиите, е с кашкавалени крака. Балон. Имаме си проблеми в медиите, но тази класация всъщност е един от тях. Ето защо смятам така: 1.