Подадох оставка предсрочно, защото
ми предстои операция, щяха да кажат,
че се окопавам, казва шефът на агенция "Пътна инфраструктура"
- Защо си отивате предсрочно, г-н Лазаров? Появиха се доста вариации, бивш коалиционен партньор, г-н Радан Кънев, пита за причината да си подадете оставката.
- Отговарям директно. Правителството подаде оставка, аналогично и аз заявих моето собствено желание, че подавам оставка заедно с кабинета. Направих го по-рано, защото в началото на декември ми се налага операция. Щяха да ми дадат болнични и ако това беше станало, щеше да е за малко по-дълго. И щеше да се тълкува,
че се страхувам
да не ме уволни
служебният
кабинет
Мисля, че по-достойно е да си подам оставката.
- Не е мотивът, че чакате прокуратурата да ви повдигне обвинение?
- Прокуратурата не е излизала от АПИ, ние сме в постоянни проверки от 2010 г. по най-различни причини, сигнали от граждани. Още от автомагистрала “Люлин” и с всички големи инфраструктурни проекти след това прокуратурата е проверявала всички казуси. Както и всички контролни органи - АДФИ, Сметна палата. Те си имат няколко стаи, които са отделени за тях. Да обобщя - не бягам от отговорност, стоя с името си за всичко, което съм направил. Аз съм наличен - няма да емигрирам в чужбина, тук съм.
- Ще кажете ли какво оставяте?
- Нямаме незавършени обекти. Приключваме пътища, които 40 г. стоят незавършени. Това е главната пътна комуникация на Смолян, обходът, който стоеше с прокопани тунели, правени-недоправени мостове. Аналогично е и с моста на Казичене, който липсваше повече от 10 г., на 15 декември ще бъде пуснат. Така цялата източна тангента, северната скоростна тангента, западната дъга на околовръстния път на София и оттам “Люлин” и “Струма” вече ще са с магистрален профил.
- Защо обявихте конкурс с награден фонд за идеен проект за пътя през Кресненското дефиле, а не поръчка?
- Знаете, че това е участъкът от “Струма”, който е най-назад, най-спорният и най-сложен и за който вече 16 г. се търси най-доброто решение. От 15 май, когато този проект дойде в пътната агенция, започнахме чести срещи с екологичните организации. С тяхна помощ избрахме вариант, в който трасето ще бъде разделено на две. Едното трасе да мине извън дефилето, по Кресненското плато, а другото да е сегашният път през пролома. Това беше предложение на екологичните организации. Спряхме варианта, в който второто платно щеше да е върху естакада. Не само по екологични съображения, но заради задръстванията, които щяха да се получат по време на строителството - 3 години по този най-натоварен път в държавата.
- Чувам, че заобикалянето на дефилето и изкачването по платото никак не е лесно и е скъпо. Така ли е?
- Изключително тежък е теренът за качване и слизане на пътя от Кресненското плато. Оказва се, че ще има много отклонения от нормите. Наклоните са по-големи от допустимите от нормите, за целта при изкачването на пътя и при слизането му слагаме трета лента. Правим го, защото този път по време на строителството в самото дефиле ще бъде ползван двупосочно за целия трафик. Има пет тунела, влиза се от тунел във виадукт.
Най-важното е, че
по-голямата част
от еколозите
бяха съгласни с
този
вариант
През август някои от тях изведнъж започнаха да говорят за качване на двете ленти горе. Идеята да се качи едната лента горе и да се намали трафикът през дефилето с 50% беше тяхна.
- Защо все пак конкурс за идеен проект?
- Имайки предвид цялата тази сложност, - че е с много технически елементи извън стандартните проектни решения, имаме дълбоки дерета, как да се преминат? Трябват ни нови технологии. Съоръженията трябва да бъдат нов тип, не каквито сме свикнали с виадукти с колони, със 60-метрови греди.
- Търсите ноу-хау?
- Точно така. Искаме
да вземем
най-добрия
проект на
цялата научна
гилдия
- дали са българи, европейци, искаме да получим оптималния, най-добрия вариант. Затова искаме на открит конкурс да видим всички възможни идеи и да се избере най-добрата.
- Какво ще стане в тези смутни от политическа гледна точка времена с търговете за магистрала “Хемус”? Министърът в оставка Павлова казва, че не може да гарантира, че това ще продължи.
- “Хемус” се финансира от националния бюджет. Но мисля, че независимо коя политическа сила ще управлява държавата, магистралата е доказала своята необходимост. Когато и “Хемус” дойде в пътната агенция, ние анализирахме поръчките, които бяха спряни заради високите цени, те бяха за 50 км от аутобана. Пуснахме на търг двете отсечки, които са безспорни - от Ябланица до Боаза и от Белокопитово до Търговище. За другите участъци правим препроектиране. Цените, които дадоха фирмите, отговаряха на мащаба и на съоръженията, които бяха заложени. Имаше тунели, големи виадукти, които могат да бъдат избегнати. И това ние сме го направили. Пуснали сме доразработване на идейните проекти,
за да може тези
скъпи и сложни
елементи
да ги няма
Има например един 800-метров тунел, отпада директно. Така че, както и при “Струма”, искаме повече идеи. В участъците, които сме пуснали, бяха отворени и ценовите оферти, не са толкова високи, не виждам причина да не продължат.
- Как си обяснявате блокирането на търга за толсистемата, която явно няма да стане през 2017 г.?
- Само да ви кажа - 1 млн. турски камиона и повече даже минават годишно през нашата територия. В момента те плащат 11 евро, когато бъде въведена толсистемата, т ще плащат между 100 и 150 евро.
- 10 пъти повече?
- Какви ще са разходите за тези компании? Те минават тези 300-400 км у нас срещу 11 евро независимо от разстоянието. Влизат в Сърбия и плащат 200 евро за малко по-голямо разстояние, което е 20 пъти повече. Това са разходи, които, ако всяка компания може да отложи във времето, ще ги отложи.
- Кои са тези фирми, които обжалват пред КЗК?
- Никой не знае. Единият управител на първата фирма, която обжалва, беше санитар в “Пирогов”. Той едва намери мястото, където да се подпише, за да оттегли жалбата си. Службите го намериха, защото това според мен е удар и по националната сигурност. Защото тези средства са абсолютно необходими, за да може да има нормални пътища. За да не бъдем постоянно, макар и справедливо критикувани от вас, медиите, и от гражданите за лоши пътища.
- Ами ние, медиите, сме прави.
- Да, с основание ни критикувате и аз въобще не се сърдя. Мен ме боли, че нямаме възможност ние да отговорим на очакванията на хората. Толсистемата може да реши проблемите с пътищата.
- Защо говорите в минало време?
- Права сте. Тези жалби няма да спрат процедурата. В момента процедурата е на ниво подаване на технически оферти от потенциалните кандидати. Жали се всяка стъпка на възложителя, но това са бланкетни жалби, нямат стойност. Те се правят, за да се забави във времето въвеждането на системата. Имахме огромното желание в средата на 2017 г. да бъде въведена част от толсистемата и от 2018 г. да бъде изцяло въведена. В момента този срок е изключително критичен и никой не може да го гарантира. Затова пуснахме и нашата процедура за дистрибуция на винетки през 2017-2018 г.
СV
Роден е през 1969 г. в София
Завършва УАСГ, специалност “Пътно строителство”
От 1995 г. работи в Централния институт на пътните технологии, от 2007 г. е негов директор
От септември 2011 г. е председател на УС на АПИ
Освободен на 7 октомври 2013 г.
До 2014 г. е главен директор на “Международен панаир” - Пловдив
През 2014 г. става председател на УС на АПИ за втори път