В България ръкопляскаме много малко. Обидно!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5903900 www.24chasa.bg

За какво ходиш на театър, ако през цялото време екранът на смартфона ти осветява лицето? Ами, благодаря ти!

ТРЯБВА да се ръкопляска, и то продължително след края на едно представление в театъра. Традицията по света е да се ръкопляска колкото се може по-дълго, само че седнал.

В България ръкопляскаме много малко. Това е обидно! Отгоре на всичко ставаме на крака, преди да са светнали лампите в салона. Представлението се случва на загасени лампи, логично е, докато в салона осветлението е загасено, да си останем по местата.

Един поклон също се режисира и е част от представлението. Не може да го нарушаваш така. В моето поколение възхитата колко съм доволен от спектакъла се изразяваше в продължително ръкопляскане седнал. Не както сега - 2 минути, и е достатъчно, че си се изправил на крака. След това - бързо до гардероба за дрехите и да си ходим вкъщи. И докато е още тъмно в залата.

Неуважително е. Хората на сцената са отделили час и половина от енергията си, справили са се с едни текстове, научили са си мизансцените. Елементарно е възхищението да се изрази с продължителността на ръкопляскането, а не със ставането прав. Когато се включи осветлението в залата и съвсем очевидно сме приключили вече с цялото представление - да, заповядайте, станете на крака. Но изчакайте този момент, дайте достатъчно време на актьорите да се поклонят на спокойствие.

По същия начин е с едни концерти на филхармонията, които водя. Те са образователни. Проблемът е, че когато се свири цялото музикално произведение от няколко части, между тях има паузи. Никъде по света не е прието да се ръкопляска в тези паузи. Това обаче се случи на един от концертите. Диригентът се възмути, обърна се, погледна публиката и каза: “Уважаеми, произведението е от три части” и продължи да свири. На втората пауза публиката пак изръкопляска. Тогава се принудих да им кажа, че се ръкопляска, само когато диригентът се обърне с лице към публиката. Това е начинът да покажеш уважение към труда на артист.

От турне в САЩ донесох на известните си колеги Владо Карамазов, Юлиан Вергов и Захари Бахаров флаер от театър в Ню Йорк, в който гледах представление на “Бродуей”. В него артистите умоляват публиката да не си гледат в телефоните по време на представлението, защото екраните ги осветяват и това вреди на концентрацията им.

За какво ходиш на театър, ако през цялото време ти свети лицето. И аз от сцената го виждам това. Ами, благодаря ти! Похарчил си си тъпо парите, пречиш на околните, пречиш и на мен като актьор. Има известна разлика, когато правиш нещо в дома си и когато си на театрално представление. При живия спектакъл трябва да се съобразиш не само с актьорите на сцената, но и с тези, които са в салона.

Това е възпитание, което се предава от родителите на децата. Не училището и обществото са отговорни за него. Мен ако не са ме водили в операта, никога нямаше да знам, че съществува опера. Водили са ме родителите ми. Проблемът според мен е, че родителите не знаят и не обичат театъра и не го разбират.

Сега има някаква мода и връщане на публиката в театъра, хората си реагират спонтанно и си мислят, че това е предимство. Но има етикет и той трябва да се спазва. Защото наистина театърът ни е на много високо професионално ниво, да не кажа на световно. Казвам го като бивш министър на културата. Школата ни е много силна. И нашата публика трябва да е горда с това, което има, особено като актьори.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Мерките срещу чумата по свинете не са прекалени

    Забрана за фермерски пазари, отстрел на животни, умъртвяване на здрави прасета, дезинфекционни пунктове. Вероятно за някои тези мерки срещу африканската чума по свинете изглеждат прекалени. Но не са и причината е съвсем ясна - срещу заболяването лек няма. Единственият начин да се пресече е да се убиват животни, колкото и нехуманно да звучи.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в