Колата ще се спира от движение за шофиране без книжка или след употреба на алкохол
За участие в гонки санкцията е 3000 лева и 12 месеца без право да се управлява автомобил
Аз бих предложил да се носи наказателна отговорност и за каране без книжка
Наказанията за употреба на наркотици стават по-сурови, казва зам.-председателят на “Движение България на гражданите” и председател на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев. С него разговаря Девора Недялкова
- Кои са най-важните промени в Закона за движение по пътищата, г-н Ананиев?
- В закона има около 20 нови неща, от които най-дебатирани бяха промените за зимни гуми. При тях беше приет вариант от 15 ноември до 1 март да се кара със зимни гуми или гуми с грайфер, не по-малък от 4 мм. Аз лично бях против конкретен срок, но залата подкрепи това предложение. Важното е, че даваме знак и казваме, че водачите трябва да се съобразяват с атмосферните условия на пътя.
- Какви са другите нови текстове?
- Друга промяна е свързана с прекратяване на регистрацията на кола на собственик, който шофира без книжка или е употребил алкохол над 0,5 промила или друго упойващо вещество, или при отказ да бъде проверен и да даде кръв за изследване. Срокът за това е от 6 до 12 месеца. Ако колата се управлява от друг, а не от собственика, се спира от движение до 1 месец. Мярката е важна стъпка в посока на по-добра пътна безопасност.
- Според вас въпрос на закон ли е само?
- Това е въпрос и на общество.
Не трябва да
се толерира
шофирането
в нетрезво
състояние
или агресивното шофиране. Когато видите приятел или роднина, който иска да кара пиян или е агресивен на пътя, спрете го! Само със закон няма да стане, но той трябва да е достатъчно суров и хората да имат страх от наказание. Обществото и семейството също трябва да се включват.
- Вече все по-често се говори за шофьори, употребили наркотици.
- В девет члена от закона вкарваме много конкретен текст за наркотичните и упойващите вещества. Лично писах на главния прокурор, който ни даде конкретен текст, който заложихме. Това е мярка, която липсваше до момента. Наркотичните вещества се третираха не толкова сурово, а те въздействат на шофьора.
- Ще бъдат ли регламентирани гонките?
- Не, в новия закон ги дефинираме като нерегламентирани състезания и глобата за участие е 3000 лева и 12 месеца без право да се управлява МПС. Тук трябва да посоча, че държавата и местната власт трябва да насочат усилия в насока за намиране на решения за практикуването на това хоби.
- Ще има ли санкции за каране в насрещното?
- Нашето предложение с колегата Антони Тренчев, което бе подкрепено на комисия, е глобата да е 1000 лв. и 3 месеца без право да управлява МПС. Имаше много случаи да се кара на магистрала в насрещното със 100-120 км/ч. Това е адреналин за някои хора, но и голяма предпоставка за сериозна катастрофа.
- Готвите се да вдигнете двойно глобите за превишена скорост, защо?
- Най-големи са за превишаване с над 50 км в час. В населено място - 700 лв., извън населено място - 600 лв., а за обществен превоз на пътници и опасни товари - 1000 лв. Подчертавам, че за всяко следващо превишаване с 5 км, глобата се увеличава с 50 лв. Ако предположим, че някой кара с 90 км над ограничението в населено място - глобата става 1100 лв. Дали много хора могат да си позволят да я плащат всяка седмица.
- Затягате мерките, но какво се случва със събираемостта?
- Аз съм съгласен, че можем да направим глобите и по 100 хил. лв., но ако не се събират, ефекта няма да го има. Затова има три неща, които са приоритетни за мен - събираемостта, пешеходните пътеки и видеорегистраторите.
Например фиш за неправилно паркиране ще се издава и в отсъствие на нарушителя. Към колата ще се закрепва уведомление, на което ще се посочва дата и място, нарушените разпоредби, срокът и др. Закрепването на уведомлението
ще се смята за
връчване на фиша
Ако собственикът не е направил нарушението, има две седмици да уведоми МВР кой е виновен. Тогава глобата ще се налага на нарушителя. Улесняваме използването и на електроните фишове. Те са форма на антикорупционна мярка, тъй като всичко е по електронен път.
Другото, което искам да обвържа, е админитративни услуги с глобите. Например да се отказва издаване на свидетелство за съдимост, скица за имот и други, ако имате неплатени глоби. Така
събираемостта
ще се повиши до
европейските
нива от 70-80%
- Каква е идеята за видеорегистраторите?
- Те имат двойна функция. Първата е самоконтрол - когато имаш видеорегистратор в колата, шофираш по-внимателно, защото знаеш, че и твоето шофиране се записва. Мисля, че трябва да задължим всички публични учреждения, местна и изпълнителна власт да имат такива. Ако автомобилът е закупен с публични средства, да има видеорегистратор. Така ще се следи какво се случва със служебния автомобил, но и да се използва записът срещу другите участници в движението, които не спазват правилата.
- Това няма ли да струва много скъпо?
- За мен предложението е реформаторско. Не е скъпо, има регистратори за под 200 лв. Не говорим само за безопасност на пътя, говорим за контрол. Вече има пилотен проект, който е успешен, за шофьорите на линейки.
- Цяла година работихте по промените в закона, но в зала не всички промени се приемат. Очаквате ли останалите параграфи да минат, както вие ги предлагате?
- Надявам се да минат във вида, в който сме ги приели на комисия. При 240 депутати сигурно има най-малко 200 шофьори. Това значи, че всеки се поставя в ситуацията той да е нарушител и има мнение.
- Това ли бе причината парламентът да отхвърли предложението при превишение на скоростта с над 60 км/ч да има и затвор?
- Аз бих предложил същото и за каране без книжка. Хората ще започнат да се съобразяват. Да, ще влязат десет човека в затвора, може и да са 20 или 100. Но
когато
се направи
това, всеки ще
започне да се
съобразява
Не приемам довода, че затворите ще се напълнят. По същата логика трябва да оставим и престъпниците извън затворите, за да не ги препълнят. Ако трябва, ще построим нови затвори. Иначе се губи цялата идея за общество, държава, демокрация.
- Защо отложихте промените за младите шофьори?
- Аз оттеглих своите предложения, защото се разбрахме на комисия да оставим единствено текста, в който създаваме такава категория, която ще получи 2/3 от точките - 26 вместо 39 за първите 24 месеца стаж.
Когато минат промените в закона, ще пуснем проучване какви закони има в ЕС за младите водачи и ще решим кои мерки са приложими за България.
- Ще се определи ли ясно дали пешеходецът има предимство на пешеходната пътека?
- Ще излезем с конкретен текст, който да изчисти възможността за интерпретации. Ясно трябва да бъде заявено, че на пешеходна пътека пешеходците имат право. В закона е записано, че продължението на тротоара е пешеходна пътека.
Сега искаме да разграничим маркирана от немаркирана пешеходна пътека. На първата пешеходецът да има права, на немаркираната да може да преминава, но колите да са с предимство. За мен маркираните трябва да са осветени и десет метра преди и след тях да няма паркирани автомобили. Там трябва легнал полицай или знак за намаляване на скоростта - 20-30 м преди пешеходна пътека да е 30 км в час. Говорим много за загиналите, малко се говори за ранените, които са над 50 000 през последните пет години. Те струват стотици милиони левове на държавата.
CV
l Роден на 17 юли 1975 г. в София
l Има бакалавърска степен по бизнес администрация в “Грифит Колидж Дъблин”, Ирландия, където е живял и работил над 10 години
l Магистър е по бизнес администрация в Американския университет в България
l Преди да влезе в политиката, е бил предприемач и изпълнителен директор на частни компании
l Зам.-председател на “Движение България на гражданите”, част от Реформаторския блок, народен представител от РБ и председател на транспортната комисия в 43-ото народно събрание
l Женен, с две деца