80% от пътуващите на задната седалка на автомобили не се “закопчават”. По тази причина 200 души годишно загиват на пътя
СЛЕД ужасната катастрофа между лека кола и пътнически автобус край с. Микре, в която загинаха трима души, а 26 са ранени, логично изникна въпросът - дали ако пътниците в автобуса бяха обезопасени с колани, жертвите щяха да са по-малко?
Ситуацията е следната. Автобусите у нас използват колани, но само ако са оборудвани с тях. Законът не задължава фирмите превозвачи да имат автобуси с колани. Затова по пътищата на страната се движат по-стари пътнически автобуси, които нямат колани, и по-нови, които имат.
Логично е шофьорите на оборудваните с колани пътнически автобуси, преди да тръгнат на път, да предупреждават всички пътници да си ги сложат, както например това правят стюардесите, преди да излети самолетът. За жалост обаче, няма такава практика.
Затова трябва да се помисли дали законодателно да не се въведе условието всички автобуси задължително да са с обезопасяващи пътниците колани. Но това вече е политическо решение. ДАИ пък би могла да се задължи да проверява дали пътниците и шофьорите са с колани, и ако не са - да ги глобява.
У нас вероятно изискване за колани в автобусите няма, може би защото е свързано със сериозна инвестиция за превозвача. Представете си повсеместно изискване да се сменят изцяло автобусите с по-нови, в които има обезопасяващи колани за пътниците, или само седалките. Изискват се сериозни средства за такава стъпка.
Струва си, разбира се, нали става дума за запазване на човешки животи.
Правили сме проучвания за това дали седящите на задните седалки в автомобилите винаги си слагат коланите. И резултатът е, че 80 на сто от пътниците не се “закопчават”. И тпъкмо тази е причината на пътя да загиват по около 200 души годишно.
Успеем ли да накараме хората в автомобилите да слагат колани, ще спасим живота на 180-200 души. Това са 25% или една четвърт от жертвите на пътя годишно.
За автобусите няма проучвания - катастрофите с тях са малко, но емблематични. Според мен обаче трябва да се даде някакъв срок - примерно 5-годишен, за който всички автобуси да бъдат преоборудвани с колани.
*Авторът е председател на Асоциацията на пострадали при катастрофи