Тройно повече коли за 30 г. - вече се задръстват и магистрали

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5982757 www.24chasa.bg

До 2020 г. сигурно ще станат 4 милиона

ЗА три десетилетия броят на автомобилите в България се е увеличил тройно. Според статистическите годишници на Националния статистически институт през 1985 г. в България са регистрирани 1,16 милиона автомобила (от тях 1,06 милиона са леки, а останалите товарни). През 2014 г., за която са последните данни на НСИ, автомобилите вече са 3,5 милиона – 3 милиона леки автомобила и близо половин милион товарни.

Този процес не е завършил. Всяка година допълнително се регистрират над 200 хиляди автомобила - но само малка част от тях са нови, докато останалите са внесени на старо от Западна Европа. Съвсем реалистично е да очакваме до 2020 г. броят на автомобилите в България да надмине 4 милиона.

Това, от една страна, е положително развитие, тъй като почти всички домакинства вече имат автомобил и могат да се придвижват по-лесно и удобно както в рамките на населеното място, така и междуградско, а много хора пътуват с автомобил и до съседните страни като Гърция, Сърбия, Турция, Македония, Румъния.

Рязкото нарастване на автомобилите създава и проблеми. Задръстванията в големите градове станаха ежедневие и ще се увеличават, недостатъчен е броят на гаражите, паркирането е трудно. Спомням си преди 15-20 години в Студентски град почти нямаше автомобили и човек можеше да пресече улицата със затворени очи – докато сега има дори светофари заради големия брой автомобили, които едва намират къде да паркират.

Вече се задръстват дори магистралите, например между София и Пловдив през почивните дни е ад. Затова допринася и големият брой товарни камиони – не само български, но и чужди, които минават транзит. Понеже автомобилите са основно стари и дизелови, това води до увеличаване на замърсяването, като проблемът е особено подчертан в големите градове. Броят на катастрофите и жертвите се увеличава. Разбира се, и пътищата се разбиват по-бързо заради големия трафик - особено от тежките камиони.

Какво да се прави? Първо, задължително е да се въведе толсистема за таксуване на камионите, което ще увеличи приходите и ще позволи да се инвестира повече в пътищата и тяхната поддръжка.

Второ, в големите градове трябва да се насърчават автомобили на газ и ток и да се подобрява градският транспорт, за да се намали замърсяването. Също така да се насърчи отказът от стари коли, които нямат катализатор.

Предизвикателство е да се подобри паркирането в големите градове – например чрез синя и зелена зона, а приходите от тях да се реинвестират в изграждане на паркинги и градски транспорт.

  • Как кифлата в квартала ще празнува без заря

    Едва ли има жител на София, който да не е бил събуждан с гръм и трясък в 12 през нощта, защото някоя квартална кифла или мутра празнува рождения си ден. И няма сила, която да спре чалга купона у съседите, който продължава до ранни зори. Има обаче надежда, защото се задават нови забрани, чиято цел е да се установи ред кой кога и как може да вдига
  • Коментар на седмицата №3: Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 11 404 прочитания: Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер