Лиляна Павлова: Когато снегоринът губи пътя, колите ли да пуснем

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5989853 Лиляна Павлова: Когато снегоринът губи пътя, колите ли да пуснем Лиляна Павлова: Когато снегоринът губи пътя, колите ли да пуснем www.24chasa.bg
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА

Явно г-н Радан Кънев има фаворит в търга за “Хемус”, казва министърката на регионалното развитие и благоустройството 

Още акценти

Не дадохме жертви, опазихме човешки живот

Родиха се няколко бебета в линейки, но всички са живи и здрави

Кабинетът отдели от бюджета 22 млн. лв. за строителството на “Хемус”

Ще трябва да променим закона, за да не може санитарят от “Пирогов” да обжалва търг за стотици милиони

 

- Г-жо Павлова, това ли е най-тежката зима в двата ви мандата като министър?

- Със сигурност зимата не е лека, през 2011-2012 г. също беше доста сериозно. Различното обаче е, че сега имаме комбинация от няколко фактора. Тежките зимни условия са в цялата страна и трябва пълна мобилизация по цялата територия. В предишни случаи можехме да пренасочваме техника от една област в друга.

- Другите фактори кои са?

- Ако беше само снегът, това не ни притеснява. Но в комбинация с много ниски температури за продължително време, с ураганен вятър, както се случи във вторник вечерта, тогава ситуацията е сериозна. Но тя е такава и в цяла Европа - затворени са летища, пътища, пристанища.

- Как оценявате справянето с тежката зима до този момент? Суровото време едва ли е последно.

- Не са последните сурови дни, това ни чака и следващите седмици. Не смятам, че трябва ние да си даваме оценка. Да го направят хората, надявам се да виждат всичките ни усилия. За мен са важни две неща. Първото е, че

превантивно

направихме щаб

и предварително изговорихме какво ни предстои, как трябва да се координираме. За разлика от някои съседни държави нямаме бедстващи или загинали хора по пътищата. А че не сме били навсякъде перфектни, сигурно не сме били. Водачи на тежки машини, за които трудно се намира някой да ги смени, спяха в машините. Изчислявах, че само държавният човешки ресурс, мобилизиран насред студа, е над 10 000 души. Това са водачи на тежки машини, полицаи, пожарникари, спасители, доброволци, военни. И това е само по републиканските пътища. Ако добавим 265 общини, в които има по 5-10 машини, говорим за десетки хиляди хора на място.

- Какви са последните новини от щаба?

- Добрата новина е, че отворихме всички главни пътища. Започват снеговалежи в Хасковска област, но не очаквам нощни изненади. Снощи в 11 ч едно семейство с малко дете влезе на затворен път, има и такива. Но като цяло мога да кажа, че хората ни се довериха, послушаха ни, затова нямаме нито жертви, нито тежки инциденти. Родиха се няколко бебета в линейки, но всички са живи и здрави.

- Нормално ли е да се затваря магистрала заради снегонавявания? Забравихме ли как да предпазваме пътищата със заграждения?

- Снегозадържащи заграждения имаме, сложихме ги още по време на предишния мандат и сега. Но при такава тежка виелица урагани и навявания снегозащитите не помагат. Така че

бяхме длъжни

да затваряме

магистрали,

нямахме друг избор. Противното е безотговорно, защото най-важен е човешкият живот.

- Хора мърмореха, че вместо да се чистят пътища, те се затварят и се блокира движението.

- Напротив, това не е само в България, във всяка държава при виелици, урагани, навявания се затварят пътища. Когато и снегоринът губи пътя или не може да мине, и дори да мине, и две минути след това е натрупано същото количество, да пуснем колите ли? Съчувствам на всеки, който е трябвало да изчаква в снега, но затова сме отговорни, да преценяваме дали да тръгнем на път в това време.

- Като че в първия момент не ви повярваха?

- Първоначално

се опитаха да ни

се подиграват,

че апелираме предварително. Всички знаеха обаче какво ги чака и апелирахме да тръгват на път, ако им се налага и ако са подготвени. Ако бяхме мълчали, щяха да кажат - знаехте и нищо не направихте. Знаехме, предупредихме и превантивно затворихме пътища, но пак сме виновни. Това е като онзи виц – “Зайо, що си с шапка, защо си без шапка”.

- Какво ни очаква в следващите дни?

- Националният институт по хидрология и метеорология на БАН ни казва, че не ни чакат леки дни. Поне до 22 януари ще продължи по техни прогнози, но ще бъде през два дни - два дни по-леко, след това - тежко. Но да не чакаме да спрат валежите. Зимата ще е тежка, фронтът е студен и циклонът се върти, идват нови циклони.

- Пътноподдържащите фирми бяха ли подготвени, вие ги проверявахте преди студовете?

- Ако трябва да говорим общо - всички фирми бяха по опорните пунктове. Ако питаме хората, които са чакали по пътищата, те ще кажат- не беше изчистено, не бяха готови, закъсняват. Аз казвам, че машините и фирмите бяха по места. Разваляха се машини. На едни акумулаторите паднаха, на други горивото замръзна на -20 градуса, на трети се счупи греблото. Това са естествени неща, тежки условия. Имаме роторни снегорини на по 50 г., но работят и пробиват.

- В сряда МС отпусна 22 млн. лв. от бюджета за магистрала “Хемус”. Те за участъка от Ябланица до Боаза ли са?

- Важно е да уточним какво отпусна кабинетът. Доизграждането на “Хемус” е в управленската ни програма и е основен приоритет. Търгът веднъж бе прекратен (Борисов разпореди да се прекрати търгътза участъка от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен заради високите цени - б. р.). След това се обяви отново - за по-малък участък, този от Ябланица до Боаза. Вече е избран строител. До няколко седмици трябва да излезе решението за избор на изпълнител и за другия лот - от Белокопитово до Търговище. Искаме бързо да започне строителството и заради излишъка имаме възможност да отпуснем авансово финансиране. Индикативната стойност на тези 10 км е 55 млн. лв. без ДДС, доста по-ниска от миналия път. Предвидили сме аванс от 10% за изпълнителя, за да може в момента, в който свърши снегът, да започне строителството.

Чакаме

в близките дни

да бъде избран и

строителят на

участъка от

Белокопитово

до Търговище,

там индикативната стойност е 133 млн., осигуряваме 10% за аванс. И другият проект, за който отпускаме 500 000 лв., е за техническото проектиране на участъка от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч, където бяха скъпите тунели и виадукти. Задачата е да бъде избрано ново трасе и да се изработи технически проект, за да се спестят 2 тунела.

- Появиха се веднага интерпретации за консорциума, който спечели търга за Ябланица-Боаза. Радан Кънев го свързва с един депутат от ДПС.

- Отново виждаме един и същи човек, който коментира. Явно г-н Кънев има фаворит, който според него трябва да строи магистралата, защото която и фирма да бъде избрана, на него не му харесва.

От процедурата виждаме, че цената е по-ниска от предишния път. Второ - имаме 11 участници, 10 са допуснати до втория етап - отваряне на ценови оферти. При разглеждане на цените - на едни са приети, на други - не. Едни оферти са непълни, това са технически неща. Факт е, че на 10 от 11 са отворени цените. Стигнало се е до конкуренция между две фирми и тази с най-добрите показатели е спечелила. Тук всичко е математика.

- Поредно обжалване и спиране на търга за толсистемата. Докога?

- Това го говорихме много пъти, при толсистемата явно има много интереси.

- Ако аз имам фирма, мога срещу 50 лв. да обжалвам търг за 200 млн.

- Ето това е най-тъжното. Виждането на юристите на министерството и на пътната агенция е да сезираме КЗК и ВАС какво следва да предприеме държавата, когато една и съща фирма за едно и също нещо обжалва няколко пъти, злоупотребява и саботира държавата.

Ще трябва да помислим за промяна на законодателството, защото всеки, и санитарят от “Пирогов” с неговата фирма, може да обжалва търг за стотици милиони. И инвестиции от еврофондове може да бъдат блокирани и загубени завинаги. 

CV

- Родена на 6 декември 1977 г. в София
     - Доктор по икономика. Завършила е международни икономически отношения в УНСС
     - Две години е била мениджър по програма ФАР, още 3 - експерт по международни проекти. 7 г. работи в МФ
     -  От 2009-а е зам.-министър, а от септември 2011 г. - министър на регионалното развитие в кабинета на Бойко Борисов
     - Депутат в 42-ото НС
     - Министър на регионалното развитие и благоустройството във втория кабинет “Борисов”
     - Владее английски и руски език
     - Омъжена, с едно дете

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Таню Киряков: Не е толкова страшна въздушната пушка, а липсата на първите 7 г.

- Господин Киряков, как ще коментирате стрелбата по автобус от градския транспорт в София и разразилите се полемики за опасността от използването на въздушно оръжие?

Страци Кулински: 20% от студентите вземат $ 100 000 на година след завършването

Подготвяме нашите възпитаници за работа, която днес дори не предполагаме, че ще съществува след 5-10 години, казва президентът на Американския университет в България - Г-н Кулински,

Томислав Дончев: Ако не се случи някоя глупост, през 2017 г. ръстът може да е над 4%

Роден на 6 август 1973 г. в Габрово Завършва математическа гимназия Завършва философия, стопанско управление и журналистика. Специализирал е в Полша и Израел.

Плевнелиев: Икономисал съм милиарди на българския народ. По моя си начин - невидимо

Още акценти от генералното интервю, което президентът даде пред "24 часа": Ако България допусне грешка, ако остане в периферията, пасивна, в сандвича на империи,

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар

Марко Семов: Интернет не може да проумее душата

10 години от кончината на чл.-кор. проф. Марко Семов Публикуваме негово пророческо интервю, дадено на 11 юли 1999 г. Десет години, откакто ни напусна чл.-кор. проф.

Йордан Йорданов: 800 млн. лева досега губим от спрения търг за толсистемата

Не я ли направим, оставаме единствената държава, през която се минава като през разорана нива, казва изпълнителният директор на " Контракс" Вероятно ще участваме в изграждането и, но като шерпи.

Плевнелиев: Когато и да дойде смъртта, вече има при кого да ида - при моя ангел (цялото интервю, видео)

Още акценти от генералното интервю, което държавният глава даде пред "24 часа": Не искам втори мандат веднага след първия. Продължавам да работя за България - да си говоря с хората,

Акад. Светлин Русев: Разложението е потресаващо! Никой на никого не вярва

Комплексът за малоценност е готов да отрече всичко - нещо като публичен донос срещу хора, постигнали и изстрадали творческата си съдба Светлин Русев е художник на съзерцанието и вкаменената

Николина Ангелкова: Концесионери не връщат два плажа на държавата

Отдаваме под наем под условие Слънчев бряг-север и Несебър-юг, за да спасим сезона и да имат стопани, казва министърът на туризма в оставка - 36 ст. за чадър и 36 ст. за шезлонг.

Велик китайски лингвист почина на 111 години

На 111 г. почина видният китайски лингвист Чжоу Югуан. Той остана в историята със създаването на системата “Пинин”, която превръща китайските символи в думи, написани с буквите от латинската азбука.

Над 126 000 души смениха личния лекар през декември

126 240 здравноосигурени са сменили личния си лекар през декември, съобщиха от здравната каса. Най-голям е техният брой в София – 26 644души, а най-малък - в Смолян, 874.

"Българската Коледа" събра над 2,5 млн. лв. за болни деца

Дарения на обща стойност 2 590 000 лв. събра благотворителната инициатива „Българската Коледа“ от началото на кампанията на 30 ноември 2016 г. до 17 януари 2017 г.

Здравният министър ще договаря ограничени вещни права заради обновяването на спешните центрове

Правителството възложи на министъра на здравеопазването да сключи договори за учредяване на ограничени вещни права в полза на държавата за нуждите на МЗ върху имоти,

Диабетът може да съкрати живота ни с до 9 години

Хора на средна възраст, диагностицирани с диабет, могат да изгубят около 9 години от животите си, предаде The Independent. Китайските учени, провели изследването, са достигнали и до извод, който сочи,

Асеновград събра пари за лечение на 16-годишния Синан, но ракът победи

Момчето издъхна в дома си след продължителна битка с рака Съученици, приятели и близки от Асеновград са съсипани от скръб, след като разбраха, че 16-годишният Синан Мурад не успя да пребори рака.

Булбанк продала фирмени кредити за поне 560 млн. лева

Това е най-голямата сделка засега за такъв вид кредити, вземат ги норвежци Рекордна сделка за продажбата на просрочени фирмени кредити е сключила УниКредит Булбанк.

Заради студа ще разсрочват сметки за ток

Това договори енергийният министър договори с “Енерго-Про”, ЧЕЗ и ЕВН Сметките за ток за декември и януари може да се разсрочват, ако клиентите го поискат.

Лакираният портокал с 80% по-скъп

Портокалът, който е обработен с лакове и бои, излиза с около лев по-скъпо от плодовете, които не са третирани, пише в. "Телеграф". В момента килограм портокали с перфектен външен вид струва около 1,

Парламентът пусна 2 млрд. лева, за да продължи още година санирането, върна стария режим за казаните с ракия

Финансовият ресурс за саниране да се увеличи на 2 млрд. лв. вместо 1 млрд. лв. Това реши парламентът в сряда след близо час дебати. Освен увеличаването на средствата депутатите гласуваха и да се

Румен Радев - пилотът президент, излиза нецензурираната му биография

Защо са го наричали Мойсей? “Румен Радев. Петият президент” е неофициалната и нецензурирана биография на новия държавен глава. Написана е и е издадена без съдействието и съгласието на Румен Радев.

Терминал 2 прокапа. Поправиха теча

Терминал 2 на летище София е прокапал, видяха пътници, които изпратиха снимки във в. "24 часа", те са правени в четвъртък вечерта.  Попихаме аеропорта какво се е случило,

  • Проявите на възпитание са над политическите различия

    Новоизбраният президент Румен Радев и президентът Георги Първанов (2002-2012), за разлика от Петър Стоянов, отсъстваха на откриването на Президентската библиотека на “Дондуков” 2 вчера. Вярно, събитието няма съдбовно политическо значение, но е знаково за 28-те години демокрация, в които живеем. Целият този период освен всичко друго бе и битка за
  • Голямата промяна в годината на Тръмп

    Откъдето и да погледнеш, връщането на капитали и работни места обратно в САЩ си е икономически национализъм ЕДНА новина отвъд Атлантика остана незабелязана и неоценена. А тя бележи историческа промяна в институционалното отношение на американската държава към корпоративната политика на американските компании.