Роден на 6 август 1973 г. в Габрово
Завършва математическа гимназия
Завършва философия, стопанско управление и журналистика. Специализирал е в Полша и Израел. Изкарал е и курс в Оксфорд
Ръководил е бизнес инкубатор и е бил програмен директор в “Отворено общество”
Бил е кмет на Габрово
Бил е депутат и евродепутат
Министър по еврофондовете в първия кабинет на Бойко Борисов
Член на ръководството на ГЕРБ
Има един син
БСП говори за обществените поръчки
със зле скроени опорни точки, казва вицепремиерът по
европейските фондове и икономическата политика
Още акценти
Разплатените европари са 7,4% при 2,5-3%
по същото време в предишния програмен период
Последните дни като министър
минават като първите. С тази разлика, че в първите
имаш хоризонт и амбициозна програма, сега
хоризонтът е много къс
Явявал съм се на мажоритарни
избори и страх нямам
- Г-н Дончев, напускането на тристранката от работодателите в петък ще има ли отражение на влизането в сила от 1 януари на 460 лв. минимална заплата и на линията на бедност, която е 314 лв., или с 14 лв. повече в сравнение с 2016 г.?
- Няма нужда от повторно свикване. Темата не е нова, въпросът е обсъждан с комисия към тристранката още през декември. Това, че решиха да напуснат съвета, е тактиката, която избраха, да изразят несъгласието си с решенията.
- Как минават последните ви седмици като вицепремиер? Спокоен ли сте за снабдяването с ток, ще има ли режим?
- Няма да има режим. Вярно е, че имаме пикова консумация от 7800 мегавата заради ниските температури, което е рекорд за 20 г. Мобилизиран е студеният резерв, знаете, че има три централи, които не са сработили веднага, те ще получат глоби.
Ситуацията може
да е сложна, но
няма нищо
екстремно,
управляема е. И коментарите за необходимостта от нова ядрена мощност заради 20-годишен пик в потреблението също са несериозни.
- Как оставяте къщата на еврофондовете? Въртят ми се аналогии - замък, трезор, в никакъв случай не е къщичка?
- При 17,7 млрд. лв. няма как да е къщичка. Всички програми работят, акредитирани са, плаща се. Имаме закон, който регулира отношенията в системата, и той работи. Проектите се подават само по електронен път. България е от първите държави в ЕС, която изцяло е електронизирала процеса - ЕК не веднъж ни е поздравявала. Като сравните с другите държави и с началото на първия период, ще видите, че договарянията и плащанията са 2-3 пъти нагоре.
6,129 млрд. лв. - 1/3 от ресурса, са договорени, а към момента вероятно са обявени схеми за 60-70% от цялото финансиране.
- Тече втората година от програмния период, а са усвоени 7,37% от европарите. Не са ли малко?
- 1,308 млрд. са платени, което е 7,4%. На същата дата по време на стария период плащанията са 2,5 до 3%. Всички разбирачи коментираха, че стария период я го приключим, я не с 15% плащания, приключихме го с 99%. Убеден съм, че ще сме в първата половина страни по окончателни резултати. И това на фона на всичко, което ни се случи през 2009 и през 2014 г.
- Няма ли опасност европарите да бъдат спрени, след като не са изпълнени 12 от 45 условия за финансиране?
- Междувременно затворихме още едно, така че вече са 11 . Обяснявам, за да няма спекулации. Срокът за изпълнение на предварителните условия бе декември 2016 г. Но има техническо време, когато те се докладват и се приемат от ЕК. По тези 11 условия е свършена огромна част от работата. В следващите дни, седмици и месеци ще бъдат докладвани на ЕК. Срокът е средата на тази година. Моят анализ показва, че
България съвсем
не се справя
по-лошо
особено от новите държави членки.
- Световната банка вдигна прогнозата за ръст на страната ни до 3,2%. Как ще коментирате?
- Международните финансови институции са консервативни. Окончателните данни ще бъдат по-добри. Ако предприемачите и потребителите са спокойни за утрешния ден, не се опасяват, че ще се случи някоя глупост, то икономиката има потенциал да върви нагоре. Вероятно ръстът за 2016 г. ще е 3,5%, а годината е с невисоки плащания по европрограми.
- Това говори ли, че не европрограмите са моторът?
- Те могат да бъдат само турбината, не и мотора. За 2015 г. коментарите бяха, че едва ли не растежът е от европрограмите. За 2016 г. не е така, а ръста го има. През 2017 г., ако увеличението на експорта се съчетае със събуждането на потреблението и силно европейско финансиране, ръстът може да бъде над 4%. Разбира се, всичко зависи от политическата конюнктура. Бизнесът иска спокойствие, ясен хоризонт. И иска, когато се яви проблем, да има на кого да се оплаче и да се вземат мерки.
- БСП видя мотив да се задържате на власт и да няма служебно правителство на президента Плевнелиев в прокарване на още обществени поръчки.
- Много е лошо, когато качественият политически разговор се подменя от примитивни опорни точки. От държавническа гледна точка решението на президента Росен Плевнелиев е правилно.
Служебен
кабинет за 20
или 25 дни
е нещо
несериозно
Дори опитен човек, докато сформира екип, минават 20 дни. Колкото до обществените поръчки - ако някой обяви днес обществена поръчка, кога ще се прави изборът на изпълнител? В най-добрия случай ще е към март-април. Е, как ще стоим като правителство заради обществени поръчки, когато няма да избираме изпълнител, няма да сключваме договори, няма да правим плащания. Обичам политическия дебат, даже може да бъде остър, но с аргументи, не със зле скроени опорни точки.
- Немалко от обвиненията на прокуратурата са свързани с обществените поръчки. А новият закон трябваше да осигури публичност, прозрачност, да е антикорупционен, така ли е?
- Проблемът не е в закона, а в нарушаването му. Обществените поръчки са механизмът на разпределяне на обществен ресурс. Нормално е вниманието на прокуратурата да е насочено към тях. Изкусително е някой да режисира, да изпълнява политически истерии, но да напомня - никой няма интерес да превръщаме обществена поръчка в мръсна дума. Задачата е да се правят качествено и да не са част от политическата истерия. Не бива да тровим обществената среда, защото ефектът е дългосрочен. Ако колегите от левицата започнат да обявяват поръчки, аз трябва ли да поддържам същия репертоар?
- ГЕРБ е за мажоритарен избор. Ако сте мажоритарен кандидат, ще спечелите ли?
- Ще простите самочувствието ми, но на мажоритарни избори съм се явявал - кметските са най-тежката, най-истинската битка, и страх нямам. Разговорът за мажоритарната система е дълъг, с технически и политически нюанси. Но
когато имаме
категорично
произнасяне на
хората, мненията
и съображенията
остават на
втори план
Колкото до субсидиите за партиите - една от предпоставките за качествено управление е да има силни партии. Съзнавам, че са недолюбвани, но една партия има вътрешен живот, в нея се обучават млади хора, в тях се инвестира, докато дойде време да се лансират за общински съветници, за зам.-кметове, депутати. Трудно е човек с 2 г. опит в някаква сфера да стане за държавна служба . А режим с много ниско субсидиране, с малко пари за партиите означава това да не се прави. Но щом хората казват, че не искат да се издържат партиите, съображенията остават за нас, трябва да се изпълни.
- След месец ще влезете в предизборна кампания. Каква ще е ролята ви в нея?
- След месец и половина ще е. Не сме стигнали дотам, първо трябва да се свърши работата в правителството, след това ще видим. Първият въпрос бе как минават последните дни. Минават като първите. С тази разлика, че с първите имаш хоризонт и амбициозна програма, тук хоризонтът е много къс.