Трагедията в тунел “Ечемишка” ще се повтаря

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6040742 www.24chasa.bg

А пари за поддръжка?
Справедливо е
тежките камиони
да плащат
по-високи такси

ЧУДЕСНО е да се строи, да се правят нови съоръжения. Но всяко ново съоръжение означава за него да се отделят пари за поддръжката му. А за съжаление, тази пропорционалност невинаги се спазва. Разбираемо е желанието да се построи нещо ново. Разбираема е радостта на хората да сменят бавните пътища с магистрали. Но без пари нещата за поддръжката няма как да се случат.

Иначе правила има – пътните съоръжения трябва да се проверяват 2 пъти годишно. И всеки път трябва да се изготвя технически доклад, където да се предпишат задължителните мерки за ремонт на съоръжението, за да не се допускат аварии.

Проблемът е, че детайлният преглед струва по-скъпо. Освен това не може един

тунел да не се

ремонтира

основно повече

от 30 г.

Самолетът също е съоръжение и колкото и добре да се поддържа, като остарее, вероятността от технически проблеми рязко нараства. Затова и строителните съоръжения трябва да имат основен ремонт на по-кратки интервали и това да се регламентира за различните видове съоръжения.

Станалото е трагедия и е естествено пострадалите да искат виновни и възмездие. Но все пак нека не се вманиачаваме да търсим за всеки инцидент да има конкретни виновни. При тези средства за ремонтни работи такива инциденти са възможни. И загиналите от техническа неизправност на мостове и тунели са несъпоставимо по-малко от загиналите поради всякакви други причини по пътищата. Това, което трябва да се направи, е да се увеличат парите за ремонти и да се регламентират по-чести основни ремонти в зависимост от вида на съоръжението.

Тези неща няма как да станат без пари. У нас хем се пищи до небето, като се вдига цената на винетките, хем след това се иска високо качество на пътните съоръжения.

Е, това няма как да стане. Много обществени поръчки се печелят на ниски цени и строителството няма как да е качествено, което след години избива в многобройни проблеми. Освен ако изпълнителят не се уреди с доплащане – я за подпочвени води, я за калпава почва, сякаш се строи без геоложки проучвания.

Предстои проект на АПИ за заснемане и облагане с такси на тежкотоварните автомобили –

да плащат

според

изминатите

километри

Очаква се това да доведе до рязко покачване на приходите.

Така несъмнено ще има повече пари за поддръжка на пътните съоръжения. Ами какъв е проблемът същата система да се използва и при колите. С малко повече разходи тя може да се прилага и за леките автомобили. И тогава тези, които пътуват повече, т.е. които ползват повече пътните съоръжения, ще плащат повече.

Няма ли да е справедливо? Освен това ще е справедливо колите, които тежат

над тон и

половина, да

плащат повече,

защото повреждат повече пътната настилка.

Когато има повече средства, на първо място ще има и по-качествена поддръжка. Освен това и самите съоръжения ще могат да се изграждат по-качествено. Напремур вместо обикновена ръждясваща стомана да се използва неръждаема стомана. Да се влага по-качествен и устойчив на влага бетон, много по-съвременна и трайна хидроизолация и т.н. А не както сега тунелите да са нонстоп в ремонти.

Докато не се осигурят допълнителни средства, проблемите със съоръженията – тунели, мостове и прочее ще продължават. И ще продължава да има злополуки.

Всъщност проблемът далеч не е само със съоръженията по пътищата. Много по-тежко е положението в градовете. Поради изгнилите или затлачени стрехи, улуци, водостоци и други през зимата се образуват големи висулки и цели ледени блокове, които са заплаха и за хората, и за колите.

Често падат парчета облицовка или мазилка от сградите. Колко неработещи фонтани и други съоръжения в градовете има, защото се заделят пари за изграждането им, а след това се забравя да се предвидят пари за поддръжката им. Нормативната уредба трябва да е безкомпромисна – ако се строи нещо, трябва да се заделят допълнително и непрекъснато и средства за поддръжката му. И това трябва да важи за всички – и за държавата, и за общините, и за фирмите, и за гражданите.

Ако някой не

може да си

поддържа

сградата

и тя е опасна за хората, то общината трябва да събере принудително средствата от собствениците. Ако някой не може да плати – тогава трябва да се вземат мерки той да отиде да живее в жилище, което е в състояние да поддържа. Не може масово хора да са безотговорни и да чакат на общината или държавата, т.е. на останалите граждани. Собствеността е и отговорност, и въпрос на възможности. И това трябва най-сетне да се разбере – както са го разбрали във всички цивилизовани страни.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вярва ли някой, че присъдата по делото “Алабин” е без рушвет

    12 г. след трагедията на централната софийска улица “Алабин”, в която под руините на рухнала сграда загинаха две млади жени, едната от които майка на 3-годишно момиченце, делото приключи на първа инстанция. Решението на съда, че няма виновни, е повече от скандално, то е логичен завършек на отвратителното българско правосъдие. 10 г.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,