Контрабандата е 2 млрд. лв., приходите от облагане на вноса са паднали с над 1 млрд. за година
Бензин и дизел за 1,80 лева в цяла България - това обеща бизнесменът Веселин Марешки, ако вземе властта след изборите. Звучи повече от добре, като се има предвид, че сега горивата се продават за над 2,10 лева.
Възможно ли е обаче да има цена от 1,80 лева, след като бъдат платени акциз и ДДС на държавата и се покрият всички разходи по поддържането на бензиностанция.
Според изчисления на Българската петролна и газова асоциация 50% от стойността на литър гориво у нас са акциз и ДДС. На петрола се падали други 34%, а останалата част отивала за доставка и оперативни разходи.
Печалбата от
продажбата на
горива е 1%,
което прави 2-3 ст. на литър, твърдят от асоциацията.
Според организацията, за да може някой да продава горивата с 20-30 ст. по-евтино, както се случва по ведомствените бензиностанции и по тези на Марешки, трябва да се спестят някои от разходите.
За да се продава на дребно за 1,80 лв. на литър, доставната цена на горивата трябва да е 1,33-1,34 лева. Като в нея са включени акциз и всички транспортни разходи.
1,33 лв. за литър гориво може да се намери - но тя е на международната борса “Плац” и при условие, че горивата се натоварят на танкер в Средиземно море. За да се докарат до България, трябва да се добавят транспортни разходи, които са около 10 ст. на литър, и биодобавката, която оскъпява горивото с още 3-4 ст. Така при докарването на бензина и дизела у нас се стига до близо 1,50 лв. без ДДС. Като се добави данъкът, крайната цена стига 1,80 лв.
Но в този случай не остава никаква печалба за собственика на бензиностанцията, от която той да издържа бизнеса си. А за това трябват още едни 16%. Като се добавят и те, цената на горивото вече стига към 2,10 лева. Експерти от петролния бранш твърдят, че месечната сума за наем на средноголяма бензиностанция, е поне 5000 лв. Към това се добавят разходите за персонал - 4 смени по 4 души плюс управител, за да може да се работи денонощно.
За заплати и осигуровки на персонала отиват още 15 хил. лв. месечно. За ток при денонощна работа на помпи, агрегати, осветление, отопление или охлаждане отиват още 3000 лв. Текущите разходи за задължителен абонамент към обслужващи фирми за колонките, касови апарати, СОТ, инкасо, консумативи, интернет, застраховки, работно облекло, предпазни средства и други са поне 2000 лв. Така месечният разход по поддръжката излиза между 25 000 и 30 000 лева.
Ако литър гориво се продава с 1 ст. чиста печалба след приспадане на всички разходи при марж от 3-4 ст., би трябвало дневно да се продават по 100 000 литра, за да се покрият разходите по бензиностанцията.
Единственият вариант за постигане на 1,80 лева на колонката е да има доставчик, който е докарал горивата,
поемайки за
собствена
сметка всички
разходи
При това той снабдява само и единствено ведомствени бензиностанции и Марешки, тъй като останалите компании в България от петролния бранш твърдят, че никой не им е предлагал такава ниска цена.
Има ли такъв доставчик, който работи без стотинки печалба, досега няма данни, нито е посочено името му въпреки исканията на останалите петролни компании. Тяхната позиция е, че те също биха отишли да зареждат от този доставчик, за да свалят цените на дребно.
В края на миналата година Марешки заяви, че зарежда от тримата големи търговци в страната - “Лукойл”, “Полисан” и “Сакса”.
От “Лукойл” обаче обявиха, че имат документ, подписан от Марешки, с който той се отказва да сключи договор за доставки с компанията. Това не изключва горива от бургаската рафинерия да се продават от бизнесмена, но те явно са били купени от посредник.
В действителност на бензиностанцията на Марешки във Варна имаше сертификат, че продаваните горива са от “Лукойл”. По същото време с всички възможни отстъпки цената на едро в бургаската рафинерия е била над 1,42 лева.
И отново се появява неизвестен посредник, който купува горивата от “Лукойл” и обратно на всякаква икономическа логика ги доставя на по-ниска от покупната цена.
Наскоро от “Сакса” обявиха, че продават горива на Марешки, като при дизела слаганата от него надценка била 1 ст., а при бензина – 2-3 ст. Управляващият партньор в “Сакса” Светозар Димов заяви, че е
невъзможно с
такава надценка
да се покриват
разходите за
дейността
В момента по ведомствените бензиностанции и по тези на Марешки цената на дизела е около 1,80 лв. на дребно - почти толкова, колкото е цената на едро при трите посочени от бизнесмена доставчика. Това означава, че би трябвало да продава, като не начислява никакви разходи за транспорт, поддръжка, амортизации и без печалба.
Но има и нещо любопитно - цена на дребно от 1,81 лв. с начислени стандартни разходи се получава, ако за цената на едро се “спести” плащането на ДДС.
Така излиза, че е възможно да се продава гориво на дребно за 1,80 лева при два варианта - търговецът или не печели нищо и дори поема разходи за своя сметка, или не се плаща част от дължимите акцизи и ДДС.
Първият вариант е почти невъзможен - кой е този, който ще прави бизнес, който непрекъснато ще му носи загуби. Но
източването на
ДДС е и една от
новите схеми
при горивата,
която набира скорост. Използват се схеми чрез фиктивни доставки, чрез намаляване на облагаемите количества, чрез фирми бушони, които се закриват или препродават.
Контрабандата на горива годишно доближава 2 млрд. лева, твърдят финансисти, които са сравнили данни от оборотите от продажба и постъпленията от акциз и ДДС. За сивия сектор говорят и приходите от ДДС от внос на горива. При запазено ниво на потреблението на горива през 2015 г. те са били 293,7 млн. лева, а през 2014 г. - над 1,4 млрд.