В училищата да показват ужаса на пътя, предлага адвокат Марин Марковски
- Адвокат Марковски, през дългогодишната ви юридическа практика защитавал ли сте нарушители на пътя и причинители на катастрофи?
- Десетилетия наред съм защитавал както извършители, така съм представлявал в наказателния процес и пострадали при пътни инциденти или техните близки. Имал съм изключително много подобни дела и съм срещал мъчителни истории. Вярно е, че всеки пострадал - ранен или наследник на убит, взема при добра организация на делото солидно обезщетение от застрахователя. Но съм виждал хората, когато получават изпълнителния лист за парите - в очите им има сълзи.
Никой не иска
кървави пари
Пострадалите от пътни престъпления, особено родителите, мъчително изживяват загубата на децата си и искат тежки присъди. Разбирам ги, защото на българина едната му радост са децата, но тежкото наказание няма да върне детето.
Когато съм бил на банката до извършителите, също съм виждал ужасно притеснение. Имал съм случай, който като психологическо изживяване беше необичаен. Мой клиент, карал небрежно и дори подпийнал, причинява катастрофа, при която загива приятелят му, който седял до него в колата. За да получи утеха, клиентът ми замина за Русия, където православната църква е много мощна. Накрая каза: “Разбрах, че съм извършил голям грях, и каквато и да е вашата присъда, тя е дадена свише и съм я заслужил”. Страданието е и на жертвата, и на извършителя на катастрофата.
Защитавал съм и хирург, който, излизайки от операция, се качва в колата, сгазва човек и го убива. Той е човек, който дава живот, но изведнъж отнема живот. Никой не е застрахован. Но внимание, мобилизация, отговорност трябва да притежава всеки, който сяда зад волана. Това е пожелание, но въпросът е как да стане реалност.
- Вие от колко години шофирате?
- През 1969 г. изкарах шофьорските курсове, а зад волана съм от 1970 г.
- Причинявали ли сте катастрофа?
- Не, но връщайки се от дело във Велико Търново, заради тир с гръцка регистрация пострадах. Той блокира двете платна на пътя, защото искаше да направи обратен завой, а беше с влекач. Опитах се да го избегна, но се ударих в лявата страна на съседната кола и добре, че пътувах с джип, иначе сега нямаше да давам това интервю. Когато дойдоха полицаите, им се наложи да се катерят по тира, защото
шофьорът се
беше заключил
в кабината
и не искаше да излезе. Осъдиха го.
И на най-коректния, добросъвестен и отговорен шофьор може да му навлезе в платното мощен автомобил и да го убие. Но за да престанат нарушенията по пътищата, трябват сериозна държавна политика, работа на учителите и домашно възпитание. В училищата може да има видеостени, където да се показва какво става по шосетата. Задължително в часа на класа да има час по безопасност, но не формален, а да се показват фотоси на катастрофи. Няма пречка КАТ да разпространява дори във фейсбук снимки на инциденти. Има снимани коли, които човек, като ги погледне, започва да преглъща.
- Трябва ли при причиняване на смърт на пътя задължително да се влиза в затвора?
- Има точен отговор на въпроса. Присъдата, която прочита съдията, е не да отмъсти за злото, а за да се превъзпита извършителят.
Хирургът, за когото споменах, ще стане ли по-добър в затвора? За да оцелее там, той трябва да озверее. И когато се получи тежка присъда, пострадалите пак не са удовлетворени, защото тя не връща близкия им.
- На дискусията на в. “24 часа”, посветена на пътната безопасност, дадохте интересна идея - снимките на осъдените пияни и дрогирани шофьори да се показват в местните медии. Това как ще допринесе за намаляване на инцидентите на пътя?
- Съдиите се отнасят изключително отговорно, когато разглеждат дела за шофиране след употреба на наркотици или алкохол, шофиране без книжка или в комбинация от двете.
След като присъдата влезе в сила, няма пречка местните медии да съобщават за нея. Това не е клевета, а факт. Статистиката показва, че най-много подобни престъпления извършват водачите между 19 и 27 г. Това са младежи, които са без утвърден характер и с начин на живот, понякога мъчителен, изпълнен с напрежение, което те избиват зад волана.
Със снимките в медиите водачите и най-вече младите ще бъдат предупредени, че носят наказателна отговорност. Един, двама, петима да се съобразят, пак е нещо.
- В края на януари влязоха в сила по-високи глоби за превишена скорост. Те спирачка ли са пред нарушителите?
- При превишаване на скоростта с над 60 км/ч глобата е до 700 лева. Представете си - 60 км/ч над допустимата по малките улички в един квартал. По какъв начин кара този потенциален убиец? Тези, които развиват смъртоносни скорости, са хора със скъпи коли, които имат възможности и се чувстват над останалите. Дали глоба от 700 лв. ще ги спре? Да приемем, че нарушителят не е богаташ, тогава ще е финансово притеснен, но и няма да кара повече с висока скорост. Да, глобата е много неприятна за извършителя, но е необходима и за него. Няма пречка да се увеличат значително. Когато нашите шофьори тръгнат към Гърция,
до Кулата е
нещо страшно
Там има участъци, където като че ли дяволът седи и си клати краката. Щом минат границата, стават хрисими и дисциплинирани, защото глобите започват от 1000 евро, полицията сваля номерата на колата, задържа я, докато шофьорът не плати. Значи същите хора могат да карат както трябва, защото глобите и наказанията се тежки.
- Апаратурата на КАТ в състояние ли е да улови всички наркотици, които се предлагат на пазара?
- Има дизайнерски дроги, гъби, които предизвикнат халюцинации и вещества, които не са в списъка на наркотичните вещества, които се преследват от закона. Има някои, които не се долавят. Дрегерите трябва да бъдат съобразени и с тези дизайнерски опиати. Доказано е, че дрогираният шофьор е много опасен. Дизайнерската дрога прави човек като Кинг Конг. Наблюдавал съм медицински експеримент с човек, взел такава. Той бе ударен с електрошокова палка, която в друга ситуация би го съборила, но не му подейства. Той започна да се смее. Какво ли може да стори зад волана?
- Тестовете за дрога са скъпи, колко ли биха стрували тези за улавяне на новите наркотици?
- Ако в една държава липсата на пари оправдава избиването на хора, това не е цивилизация. Застрахователните компании, които са изключително мощни, защото постъпленията от застраховките надхвърлят многократно платените обезщетения, може да спонсорират КАТ за купуване на такива апарати. Това е и в техен интерес.
- Лошите пътища и старите автомобили доколко допринасят за катастрофите?
- Разбира се, че допринасят, но има една статистика. В Япония на 1 млн. има 44 смъртни случая, в САЩ мисля, че са 132-ма, в България са 131, а в Русия са 234. В САЩ пътищата не са лоши, колите не са стари, обаче пак има много убийства по пътищата. Те са на 34-о или 35-о място. Следователно пътят и колата не решават всичко, а човекът зад волана. Поведението по пътищата зависи не само от глобите, но и от човешкото уважение към закона и събратята. Това става, когато се повиши материалната култура. В северните държави например има малко катастрофи, защото хората са богати и пазят своя живот и този на другия.
Визитка
Роден е на 22 декември 1948 г. в София
Завършва право в Юридическия факултет на СУ “Св. Климент Охридски”
Потомствен адвокат. Баща му е бил с 56-годишна адвокатска практика, но в гражданското право
Практикува от 1975 г. в областта на наказателното право
Явявал се е по едни от най-известните дела - “Луканов”, “Белнейски”, тройното убийство в жк “Гео Милев” , “Килърите”, “Индиго”
Женен, с двама сина, единият от които също е адвокат