Евросъюзът се пренарежда, България не е там

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6090046 www.24chasa.bg

Най-важното сега е да пратим в Брюксел силен еврокомисар

ТОЗИ месец Великобритания ще задейства официално клаузата за излизане от ЕС. Предстоят избори в Холандия и Франция, в които не се знае дали антиевропейските сили няма да имат превес. Гърция продължава да е проблемното дете на общността, а България... България даже не е представена, тъй като засега нямаме еврокомисар.

Това, че нямаме свой представител в Брюксел точно в момента, би могло и да е фатално, защото тази седмица Европейската комисия излезе с предложения какво ще се случва с ЕС оттук нататък и как може да изглежда той в бъдеще. Пет идеи за развитие е описал председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер в Бяла книга на ЕС:

4 Да продължаваме, както досега. Така общността няма да претърпи големи разтърсвания, но проблемите ще продължат да се задълбочават.

4 Деградиране на ЕС само до общ пазар, в който страните споделят само еднакви правила и улеснения при търговия, останалото си е тяхна национална работа.

4 Европа на различни скорости, в която всяка страна се придвижва напред според възможностите си.

4 Връщане на ЕС към ролята на отговорник само за общите цели на общността, които обаче тепърва трябва да се договорят.

4 Още по-голяма интеграция на членките, повече общи правила и уеднаквяване на стандартите в политиката, финансите, отбраната.

Първият вариант няма защо да се обсъжда, ясни са недостатъците и предимствата. Специално за страни като България – възможността да участва наравно или според възможностите си в решенията за всички области на управление. Според възможностите означава, че всяка държава може да преговаря за своите интереси и да ги наложи, ако има ресурс за това – ресурсът, това са най-вече знаещи и можещи преговарящи.

Покрай 10-ата годишнина от членството на България в общността се изписа много за конкретните ползи за страната ни. Ето някои от тях: средното заплащане в страната се е удвоило до 440 евро на месец, ЕС е основен пазар за българските фирми, износът ни към страните от ЕС се удвоява, а днес експортът към другите страни от общността е 2/3 от общия. Десетки хиляди българи учат в друга държава от ЕС - съотношението към броя на населението е най-високо спрямо другите членове на общността. Още повече българи пътуват и работят в ЕС, като така според Центъра за изследване на демокрацията България успява да удържи безработицата на относително ниско ниво - около 8%. ЕС финансира България с милиарди за изграждане на инфраструктура и осъвремяване на земеделието и производството.

В момента според Евробарометър българите имат по-голямо доверие в институциите на ЕС, отколкото в собствените. 49% вярват на Брюксел. Според немалко анализатори, ако нямаше мониторинг и директиви от ЕС, българските политици щяха да са недосегаеми, а корупцията – в пъти по-голяма.

Но има и негативи от сегашното положение в ЕС. Специално за България е липсата на достатъчно смелост от страна на Брюксел да окаже по-голям натиск за изграждане на нормална политическа среда. Това изпиране на имидж бетонира политици с твърде спорно минало.

Като прът в колелата на развитието на България може да се тълкува дори и това високо доверие, което имат българите в институциите на Брюксел: те очакват страната им да бъде оправена отвън.

Вторият вариант на развитие би бил проблематичен за всички в ЕС, а България ще е сред губещите. Общността само като пазар: това би било умален модел на глобалния свят, в който страни със слаба икономика нямат шанс. Така и в общността, ако няма регулации за конкурентоспосоност, големите пазари ще погълнат малките, концерните ще схрускат дребния бизнес. Разбира се, всички тези планове трябва да се разглеждат и на фона на случващото се в света – с изолационистката политика на САЩ и агресивни съседи като Русия и Турция европейските държави нямат интерес да се борят поединично. Най-малкото сигурността на границите е немислима без съвместни усилия. Дори и да нямаше ЕС, той би бил създаден при сегашната несигурност.

План номер 4 обещава общността да стане много бърза и ефективна, но дали страните-членки ще се споразумеят за кои области да отговаря Брюксел? И ако се споразумеят, защо да не могат да се разберат и за всичко останало?

Пета точка от Бялата книга е мечтата на всеки проевропеец – тя предлага нещо като Европейски съединени щати. Звучи утопично – твърде много противници има европейската идея, които ще се възползват от подобно предложение, за да атакуват ЕС, внушавайки, че той отнема идентичността и “заробва” членките.

Най-вероятно накрая ще се стигне до шести вариант, който ще е смесица от всички тези. България обаче трябва спешно да обърне поглед към Брюксел и за свой приоритет да избере изпращането на много силен еврокомисар, който да е в състояние да отстоява интересите ни. Това е по-важно дори и от националните избори. Партиите у нас трябва да обмислят петте предложения и да излязат с виждане за тях, но най-добре за България е да съгласуват единна политика в Брюксел.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Човек се учи цял живот, дори след 6 магистратури

    66-годишният проф. Евгений Сачев е студент в Богословския факултет и прави магистратура по най-новата специалност “Църковен мениджмънт” с още над 40 души. Това му е седма магистратура. Освен всичко друго той е дългогодишен преподавател в няколко университета, включително и в СУ, доктор на икономическите науки и по социология и създател на науката
  • Дали наистина тротинетките не могат да се движат по пътищата?

    Регистрационният им режим е като при мотопедите НАИСТИНА ли тротинетките не могат да се движат по пътищата? Всъщност могат! Но регистрационният им режим е като при мотопедите. Иначе законът е категоричен, че по пътищата се движат именно пътни превозни средства. Законът много ясно е казал, че “пътно превозно средство” е съоръжение,