Заслужава ли си да учиш?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6103083 www.24chasa.bg

Какво говорят
примерите с
образованието
на Бил Гейтс и
Марк Зукърбърг

В целия свят все повече хора напускат училище, за да се захванат за бизнес. И много от тях успяват в живота. Емблематичните примери са налице и това са може би най-успелите в бизнеса в световен мащаб - Бил Гейтс, Стив Джобс, Марк Зукърбърг, Тед Търнър, Ларф Лорен, Майкъл Дел, и редица други.

Голяма част от най-добрите програмисти не си правят усилието да завършват висше образование. Ако не си отличен програмист още като ученик, няма как да станеш велик програмист, какъвто и университет да завършиш. Даже Айнщайн е бил добър ученик, но в никакъв случай блестящ. Защо невинаги образованието е определящо? Ами на първо място, ученето не е само в университета. Ученето е и вкъщи, и в началното и средното училище. За да може примерно Бил Гейтс и Марк Зукърбърг да напуснат Харвард, преди това е трябвало да бъдат приети в Харвард. А за това се искат сериозни знания и умствени възможности. Стив Джобс напуска колежа Рийд в Портланд само след един семестър и след това посещава само някои от дисциплините, които смята, че ще са му полезни.

Нека да отбележим, че по-голямата част от най-преуспелите в живота все пак са се дипломирали. Но много от тях твърдят, че това се е дължало на родителите им и на желанието им да завършат започнатото.

Според изследвания на психолози и педагози основните черти на характера се изграждат до 3-годишна възраст. Дооформят се до 5 г., съвсем малко се променят до 7 г. и още по-малко в пубертета. Извън тези възрастови диапазони много трудно се влияе на детето. Всичко, което се учи в детска възраст, остава много по-трайно и прави знанията много по-лесни за боравене в зряла възраст. Ето защо родителите, детегледачките и детските учителки са по-важни от професорите в университета. Колко по-лесно и бързо учи едно дете чужд език, поставено в чуждоезикова среда. И колко години трябват на човек над 15 г., за да достигне близко до това ниво на владеене на езика. И никога няма да го говори със същата лекота. Децата до 1 г., с които не са се занимавали достатъчно възрастните, изостават в развитието си и това много трудно може да бъде наваксано.

Изводът е, че когато човек има природна даденост, когато с него сериозно са се занимавали като дете и е получил добро образование до завършване на гимназията, той има много по-големи шансове за успешно развитие, без оглед на това дали е завършил, или не университет.

Когато обаче човек не е голям талант или не са полагани достатъчно усилия в детството му, завършването на добро висше образование е наложително за постигане на успех.

Същото е и когато се учат специалности, в които информацията от знания е не по-малко важна от комбинативната способност. Такива са медицината, правото, химията, биологията, енергетиката. Ако специализацията е още в гимназията, това би било изключително полезно за развитието на детето като бъдещ специалист.

Затова е много важно да се направят професионални и утвърдени тестове за професионална ориентация възможно по-рано. В Германия се правят още на 10-годишна възраст. И примерно учениците учат подробно естествени науки, ако те ще са основа за бъдещата им работа. Така остава време да се учат и важни за живота неща, вместо да се учи от всички науки по много и накрая нищо да не остава в главата на учениците.

И още нещо. В България поради рязкото спадане на броя на младите хора и съответно на студентите и поради масовото разкриване на университети и специалности, рязко падна равнището на обучение. И в момента за много професии е по-добре да вземеш един ученик примерно от Софийската математическа гимназия и да го обучиш, отколкото от някой съмнителен университет със съмнителна подготовка по специалността.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,