Повечето агенции надценяваха Реформаторския блок и "Воля"
СЛЕД като вече е ясен изходът от изборите за народни представители в 44-ото народно събрание, може да направим едно сравнение между крайните резултати и прогнозните, които бяха представени в дните преди вота.
Целта на нашия опит е да видим коя социологическа агенция е най-близо до реалните резултати.
Взехме данните, предоставени в последните три дни преди вота от различните агенции, и ги съпоставихме с резултатите, обявени от ЦИК на база 99,98 % обработени протоколи. Сборът на разликите между реалните и прогнозните резултати е показателят, който ни сочи кой колко познава. Т.е. колкото по-малка е разликата между предвижданията на агенциите и реалните резултати, толкова по-добро е представянето на агенциите.
Класирането на агенциите е следното:
1. “Алфа рисърч” -11,68%,
2. “Афис” – 16,76%,
3. “Екзакта” – 16,78%,
4. “Галъп интернешънъл” – 17,04%,
5. “Маркет Линкс” – 20,5%.
В приложената таблица в зелен цвят са посочени прогнозите, които са най- близко до обявения към момента междинен резултат, а в лилав цвят са прогнозите, които са най-далеч от междинните резултати.
Преди вота на 26 март 2017 г. всички социологически агенции точно прогнозираха първенство на ГЕРБ, с изключение на “Афис”, които прогнозираха победа с минимална разлика на БСП.
Агенция “Алфа рисърч” е най- близко до реалните резултати на ГЕРБ с 0,96% отклонение, а “Галъп” са най- далеч от тях с отклонение от 5,56%.
Резултатите на БСП от вота са били най-точно прогнозирани с точност от 0,69%, посочени от “Галъп”, а “Афис” са надценили в най- голяма степен силите им, като са се отклонили с 2,41% и дори са прогнозирали победа за левицата.
“Галъп” са надценили “Обединени патриоти”, като са прогнозирали с 3,23% повече подкрепа за тях. Най-близо до реалния резултат са отчели социолозите от “Алфа рисърч” с отклонение от 0,17%.
ДПС е без изненада на изборите, с предвидено четвърто място, като “Афис” са отчели прогнозни резултати най- близки до реалните с отклонение 0,51%.
Най-голямото отклонение е при “Маркет Линкс” с 3,79%.
Прогнозните резултати за партия “Воля” съществено надвишават реалните. Най-точни са социолозите от агенция “Маркет Линкс” - 0,35% отклонение, докато “Галъп” им отреждаха 8,2% при реални 4,05%.
Прогнозните резултати на Реформаторския блок също бяха по-оптимистично прогнозирани от социологическите агенции. Най-близо до реалните са прогнозите на “Галъп” и “Маркет Линкс” с 0,74% отклонение, за сметка на Афис, които са ги надценили с 1,14%.
За АБВ и “Движение 21” също бяха предвидени по-високи проценти на подкрепа. Към реално получените 1,55% най се доближават социолозите от “Маркет Линкс”, даващи отклонение от 0,75%, а най-далеч от реалността са “Афис”, прогнозиращи им 3,4% подкрепа.
“Да, България” получава 2,88%. Най-точни в прогнозите си са били “Алфа рисърч” с отклонение 0,38% , а най-голяма разлика отчитат “Афис” с 1,53%.
За “Нова република” социолозите от “Афис” предвиждат с 1,28% по-ниска подкрепа от реалната. Най-точни са от “Екзакта” с 0,12% отклонение.
До реалните резултати на ДОСТ се доближава агенция “Галъп”, която дава отклонение от 0,05%, а колегите им от “Маркет Линкс” са им предвидили едва 0,6%, или с 2,25 % повече от реалните.
За съжаление, има доста неточности при проучванията на социологическите агенции в деня на изборите. Например повечето от агенциите надценяваха Реформаторския блок и “Воля”. Голям недостатък е и това, че агенциите не правят никакви проучвания или поне предвиждания за гласуването в чужбина, което няма как да не изкриви прогнозните резултати.