Геро е Ромул Велики в постановка в "Зад канала", срива Римската империя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6144288 www.24chasa.bg
Димитър Стайков е авторитетен театрален критик, автор на "24 часа".

Императорът с верни слуги изпяват рок парчета

Ако Дюренмат беше жив и гледа пиесата си “Ромул Велики” в МГТ “Зад канала”, щеше яко да се забавлява. Защото цени хумора, импровизацията, въображението. Сигурен съм, че и сега ще има многознайковци, които са осведомени как се прави Шекспир, какво е искал да каже Чехов, как трябва да се играе Дюренмат. Това са сухарите, които не могат да разчитат знаците и жестовете на сцената и се опират на репликите, докладващи всичко случващо се в сърцата и мозъците на героите.

След половината представление на “Ромул Велики” в МГТ “Зад канала” излиза един китарист и заедно с император Ромул (Геро Георгиев), двамата му верни слуги (Атанас Цоков и Симеон Бончев), приютилия се в Рим изгонен император на Източната империя (Eвгени Будинов) и министъра на вътрешните работи (Владимир Зомбори) изпяват няколко рок парчета.

Така спектакълът се превръща в рок опера. Леле-мале, какво кощунство! Обаче

Геро в ролята на Рамул срива клишетата

Дюренмат,

който се гавреше

и с комунизма,

и с капитализма,

щеше да крещи “Браво!”. С музикалните номера, които поначало са силно качество на трупата “Зад канала”, режисьорката Бина Харалампиева изчиства всички съмнения в несериозността на случващото се на сцената. Да не би зрителят да се почуди как е възможно римски император да отглежда кокошки и да не му пука, че варварските войски са на прага на Рим, а един търговец на гащи (Вежен Велчовски) да предлага - срещу брак с щерката на Ромул (Весела Бабинова) - да подкупи лидера на варварите Одоакър (Петър Калчев) с няколко милиона, за да се чупи, откъдето е дошъл. Ромул обаче не се навива на текстилната сделка, защото иска Рим да пропадне.

Това ли е

историческата

истина, ще

попита

правоверният

зрител,

пък и онзи сухар критик. Може да изглежда смешно, но през 1973 в Театър “София” играят същата пиеса, вярвайки, че е историческа и всичко на сцената трябва да е съвсем сериозно. Вероятно в същата година Дюренмат се е изказал подигравчийски относно капитализма в родната си Швейцария и нашите идеологически цензори, най-тесногръдите в соцблока, са пуснали текста до сцената.

Ицко Финци е Ромул и го играе така, че спектакълът може да се нарече “Ицко Велики”. В началото на репетициите той е властник с величествена осанка, който разобличава империализма в престъпната империя, издигнала се върху труповете на хиляди. “Играех с патоса на нейния съзнателен погубител, крил до този момент истинската си цел, действащ нагло и брутално”, спомня си актьорът.

Обаче художественият съвет два пъти не одобрява представлението и не го пуска до премиера.

Тогава Финци

обръща

палачинката -

Ромул става душичка човек, изтънчен, по-образован от всички, колеблив, слаб, дори малко женствен. Той иска да бъде убит от Одоакър, защото е безсилен да се справи с агресорите, безсилен да спаси страната, както и безсилен да поддържа фалша на брака си. (В МГТ императрицата е Василена Атанасова, комично мрачна и досадна - б.а). Сякаш Дюренмат се е сещал, че някъде могат да представят неговия Ромул като положителен герой хуманист и излива още от иронията си - Одоакър се оказва двойник на Ромул.

И той е птицевъд, и на него му е писнало да се държи като лидер на държава. И той ще се побратими с Ромул в гениален парадокс. Геро играе Ромул в гамата на Финци от финалното му решение. Той не търси евтини мимики, за да изглежда смешен, а е смешен с поведението си на мениджър ликвидатор на фирма. Сам срещу всички, прави всичко, за да изронва почвата под Римската империя.

Бъбрив, еуфоричен и динамичен, Ромул на Геро сякаш играе блиц-шах срещу няколко противници и тича от дъска на дъска, за да прави ходовете си. Когато на него му писва от думите, от прозаиката и предвидимостта на всекидневието, спретва естрадата с рок изпълнението. За да не си помисли някой патриот, че на сцената издънват историята.

Ако актьорът подобри изговора си и стегне прибързаното си отношение към партньорите си, с чисто сърце ще го назовем Геро Велики.

КРИТИЧЕСКИ ЪГЪЛ

Герасим Георгиев - Геро (в средата) като император Ромул Велики в спектакъл в МГТ “Зад канала”

СНИМКИ: АРХИВ НА ТРУПАТА

Афишът на спектакъла впечатлява с внушението си - актьорите изглеждат като паметници на самите себе си.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • В коя част на обществото е Плацентата

    Човекът, който преди няколко месеца наби лекарка от болница “Шейново” часове след раждането на детето му, пак е в криминалната хроника и пак настоява да е на свобода, защото искал “да е част от това общество”. Явно Владимир Стоянов-Плацентата има своя версия за въпросното общество, защото точно в него той обижда грубо и блъска
  • Коментар на седмицата №3: Освободете тв блоковете от политиците!

    Публикуваме отново най-четените коментари и анализи през изминаващата седмица. Този е №3 с над 20 000 прочитания. Такова чудо като нашето - от сутринта ефирът да ни облъчва, го няма никъде по света ТОВА от сутринта по телевизиите хората да слушат някой да им морализаторства, е най-жестоката психоатака, която може да им бъде причинена от ефира.