Геро е Ромул Велики в постановка в "Зад канала", срива Римската империя

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6144288 www.24chasa.bg
Димитър Стайков е авторитетен театрален критик, автор на "24 часа".

Императорът с верни слуги изпяват рок парчета

Ако Дюренмат беше жив и гледа пиесата си “Ромул Велики” в МГТ “Зад канала”, щеше яко да се забавлява. Защото цени хумора, импровизацията, въображението. Сигурен съм, че и сега ще има многознайковци, които са осведомени как се прави Шекспир, какво е искал да каже Чехов, как трябва да се играе Дюренмат. Това са сухарите, които не могат да разчитат знаците и жестовете на сцената и се опират на репликите, докладващи всичко случващо се в сърцата и мозъците на героите.

След половината представление на “Ромул Велики” в МГТ “Зад канала” излиза един китарист и заедно с император Ромул (Геро Георгиев), двамата му верни слуги (Атанас Цоков и Симеон Бончев), приютилия се в Рим изгонен император на Източната империя (Eвгени Будинов) и министъра на вътрешните работи (Владимир Зомбори) изпяват няколко рок парчета.

Така спектакълът се превръща в рок опера. Леле-мале, какво кощунство! Обаче

Геро в ролята на Рамул срива клишетата

Дюренмат,

който се гавреше

и с комунизма,

и с капитализма,

щеше да крещи “Браво!”. С музикалните номера, които поначало са силно качество на трупата “Зад канала”, режисьорката Бина Харалампиева изчиства всички съмнения в несериозността на случващото се на сцената. Да не би зрителят да се почуди как е възможно римски император да отглежда кокошки и да не му пука, че варварските войски са на прага на Рим, а един търговец на гащи (Вежен Велчовски) да предлага - срещу брак с щерката на Ромул (Весела Бабинова) - да подкупи лидера на варварите Одоакър (Петър Калчев) с няколко милиона, за да се чупи, откъдето е дошъл. Ромул обаче не се навива на текстилната сделка, защото иска Рим да пропадне.

Това ли е

историческата

истина, ще

попита

правоверният

зрител,

пък и онзи сухар критик. Може да изглежда смешно, но през 1973 в Театър “София” играят същата пиеса, вярвайки, че е историческа и всичко на сцената трябва да е съвсем сериозно. Вероятно в същата година Дюренмат се е изказал подигравчийски относно капитализма в родната си Швейцария и нашите идеологически цензори, най-тесногръдите в соцблока, са пуснали текста до сцената.

Ицко Финци е Ромул и го играе така, че спектакълът може да се нарече “Ицко Велики”. В началото на репетициите той е властник с величествена осанка, който разобличава империализма в престъпната империя, издигнала се върху труповете на хиляди. “Играех с патоса на нейния съзнателен погубител, крил до този момент истинската си цел, действащ нагло и брутално”, спомня си актьорът.

Обаче художественият съвет два пъти не одобрява представлението и не го пуска до премиера.

Тогава Финци

обръща

палачинката -

Ромул става душичка човек, изтънчен, по-образован от всички, колеблив, слаб, дори малко женствен. Той иска да бъде убит от Одоакър, защото е безсилен да се справи с агресорите, безсилен да спаси страната, както и безсилен да поддържа фалша на брака си. (В МГТ императрицата е Василена Атанасова, комично мрачна и досадна - б.а). Сякаш Дюренмат се е сещал, че някъде могат да представят неговия Ромул като положителен герой хуманист и излива още от иронията си - Одоакър се оказва двойник на Ромул.

И той е птицевъд, и на него му е писнало да се държи като лидер на държава. И той ще се побратими с Ромул в гениален парадокс. Геро играе Ромул в гамата на Финци от финалното му решение. Той не търси евтини мимики, за да изглежда смешен, а е смешен с поведението си на мениджър ликвидатор на фирма. Сам срещу всички, прави всичко, за да изронва почвата под Римската империя.

Бъбрив, еуфоричен и динамичен, Ромул на Геро сякаш играе блиц-шах срещу няколко противници и тича от дъска на дъска, за да прави ходовете си. Когато на него му писва от думите, от прозаиката и предвидимостта на всекидневието, спретва естрадата с рок изпълнението. За да не си помисли някой патриот, че на сцената издънват историята.

Ако актьорът подобри изговора си и стегне прибързаното си отношение към партньорите си, с чисто сърце ще го назовем Геро Велики.

КРИТИЧЕСКИ ЪГЪЛ

Герасим Георгиев - Геро (в средата) като император Ромул Велики в спектакъл в МГТ “Зад канала”

СНИМКИ: АРХИВ НА ТРУПАТА

Афишът на спектакъла впечатлява с внушението си - актьорите изглеждат като паметници на самите себе си.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вярва ли някой, че присъдата по делото “Алабин” е без рушвет

    12 г. след трагедията на централната софийска улица “Алабин”, в която под руините на рухнала сграда загинаха две млади жени, едната от които майка на 3-годишно момиченце, делото приключи на първа инстанция. Решението на съда, че няма виновни, е повече от скандално, то е логичен завършек на отвратителното българско правосъдие. 10 г.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,