Димитър Спасов: Потребителите търсят баланс между цената и качеството

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6150830 www.24chasa.bg
Димитър Спасов

Важно е да вършиш добре работата си и да е от полза за клиента, казва председателят на УС на “Кауфланд България”

- Г-н Спасов, КЗК се произнесе, че няма картел между търговските вериги у нас. Как ще коментирате това решение?

- Взето е на база щателно проучване и анализ. Решението на комисията не ме изненадва. “Кауфланд България” е предоставила изисканите документи и, вярвам, и останалите колеги от бранша са направили същото.

Нашата компания действа изцяло в унисон с българското и европейското законодателство. Сферата ни на дейност е една от най-регулираните и се радвам, че решението на комисията потвърждава спазването на позволените търговски практики.

- Очаквате ли след решението на КЗК да спрат атаките и обвиненията срещу “лошите” чужди вериги?

- Потребителите са тези, които определят пазара. Всяка една верига се стреми да предлага на клиентите си продуктите и услугите, които те търсят. В случаите, в които има обосновани критики, не е коректно да се обобщава за всички вериги, било то с чужда или с българска собственост.

Конкретно за нашата верига мога да кажа, че имаме много клиенти,

правим добър оборот

и плащаме немалко

данъци в страната

В крайна сметка е важно да вършиш добре работата си и да си от полза за клиента. Ако това е налице и потребителите предпочитат теб, то определението, което споменахте, е несъстоятелно.

- Защо веригите и “борбата срещу тях” е дежурна тема в някои политически платформи?

- Нашата сила е търговията и това да търсим начини да улесняваме клиентите и да им предлагаме възможно най-качествените и свежи продукти, и то на изгодна цена. Политиката не е силата на “Кауфланд България”. Не смятам, че има “борба срещу веригите”.

По-скоро става въпрос за неразбиране на същността на материята. Мнозинството от хората у нас са достатъчно интелигентни и имат свободен достъп до информация. Те могат сами да преценяват ползата от веригите. С други думи - клиентите са свободни сами да решават дали да посетят даден търговски обект.

- Отново има проектозакони, които целят да въведат гарантиран процент български стоки в магазините. Според вас има ли нужда от подобна регулация и какви са потенциалните ползи и вреди от нея?

- Предлагането на голям избор от български стоки в асортимента на нашата верига е факт. В някои продуктови категории делът на произведени у нас продукти надминава 70%. Разбира се, че в България

българите харесват

местни продукти

и естествено, че в търговските обекти те трябва да бъдат предлагани. Това е съвсем нормално и важи за всяка държава.

Но смятам, че понастоящем пазарът се саморегулира - именно защото потребителите предпочитат българския вкус. Изкуственото и административно въвеждане на определен минимален процент от български стоки е не само дискриминационно към големите търговски обекти, но крие и реална опасност от покачване на цените, и то поради една проста причина - нарушава се пазарният принцип на търсене и предлагане.

- След много дискусии през 2015 г. беше променен Законът за защита на конкуренцията, като беше въведена регулация за търговските вериги. Как се отрази тя на пазара?

- Ние изцяло спазваме законите в страната, включително и променените наредби в ЗЗК. Тук следва да се отбележи, че в това отношение има някои неясноти в текстовете, за които ние ще информираме законодателя.

- Какъв е приносът на т.нар. модерна търговия за изсветляването на пазара, данъчните приходи и работните места у нас?

- Пазарът по презумпция трябва да е светъл и

всеки, който оперира

на него, следва

да се съобразява

с правилата

Това, че сме изключително стриктна компания, която плаща данъците си в България, постоянно създава работни места и плаща пълните осигуровки на своите служители, е нещо, което се подразбира от само себе си - такива са правилата и те се спазват.

Естествено, аз мога да говоря единствено за представляваната от мен верига - “Кауфланд България”. Данъците, които сме платили за миналата календарна година, са в размер на близо 125 милиона лева. И в тази връзка мога да отбележа, че всякакви изказвания от рода на това, че веригите не плащат данъци, са напълно безпочвени.

Когато си голяма компания и работодател, отговорността, която носиш, не позволява да действаш по различен от законово установения начин. Наскоро отворихме нов хипермаркет в София. Бяха открити около 150 нови работни места. От стъпването си в страната досега сме направили инвестиции в размер на 1,4 милиарда лева и имаме близо 6800 служители на заплата при нас.

Ако мога да обобщя за приноса на модерната търговия като цяло, то това е изсветляване на търговията, сваляне на цените, предоставяне на голям избор и модерни търговски обекти за клиентите.

- В момента какъв е делът на модерната търговия в България? А спрямо този в останалите страни от ЕС и региона?

- По данни от специализираните агенции за пазарни проучвания той е близо 40% за цялата страна. Значително по-висок е делът на модерната търговия в останалите държави от Централна и Западна Европа, където той се движи между 70 и 90%.

- Има ли нови тенденции на пазара с бързооборотни стоки и промени в потребителските навици? Българинът само търсач на промоции ли е, или вече се забелязват и големи групи, които търсят определено качество без значение на цената?

- Все повече се наблюдава тенденцията за търсене на баланс между цена и качество. Българинът предпочита маркови артикули, но е готов да плати за тях само ако цената е разумна.

Именно този баланс е най-добре застъпен в нашата верига -

свежи и качествени

артикули на

оптимална цена

Тя винаги има значение - дори и при потребителите с по-големи възможности. Какъв е смисълът да плащаш за нещо повече, ако същото може да се намери на по-ниска цена? Все повече се засилва тенденцията, в която потребителите планират покупките си, за да могат да пестят време, когато са в хипермаркета. За да отговорим на това търсене, създадохме и мобилно приложение, което улеснява планирането на покупки.

- Може ли да очакваме нови размествания в ритейл търговията в България, след като “Карфур” и “Пикадили” фалираха, а “Пени маркет” се оттегли? Също и навлизане на нови играчи?

- Освен споменатите по-горе вериги, две от които отпаднаха по изключително недостоен начин, “завличайки” свои доставчици, от българския пазар в последните години отпаднаха и много други местни и чужди вериги. За момента нямаме информация за навлизане на други вериги на българския пазар.

CV

Димитър Спасов е роден на 29 април 1969 г. в София. Завършил е УНСС, специализира в университета в Санкт Гален, Швейцария. Отговарял е за Централна и Източна Европа в “Хенкел”, бил е генерален мениджър на “Билла България”. От над 10 години ръководи “Кауфланд България”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Вярва ли някой, че присъдата по делото “Алабин” е без рушвет

    12 г. след трагедията на централната софийска улица “Алабин”, в която под руините на рухнала сграда загинаха две млади жени, едната от които майка на 3-годишно момиченце, делото приключи на първа инстанция. Решението на съда, че няма виновни, е повече от скандално, то е логичен завършек на отвратителното българско правосъдие. 10 г.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,