От просветата ни мислят за шведи

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6167373 www.24chasa.bg

Незнайно защо някои българи вярват, че държавата е длъжна да им изучи децата

Чудесни, да не кажа бравурни са новите 22 мерки срещу агресията в училище: доктори и психолози до всяко дете, курсове по първа помощ за учители, ролеви игри, беседи, открити уроци с родители…

В Швеция планът на служебния министър Николай Денков ще заработи моментално, хич даже няма да се чака краят на 2018-а, ами направо за Деня на детето агресията ще е преборена. Мирният скандинавски народ има респект от властта, като се каже “психолог”, шведът разбира, че това е човекът, който може да го вкара в правия път, не му бие шамари и не го псува, защото е казал, че ненагледното му детенце е фактически хиперактивен гамен. Най-добре е веднага да изпратим новия “междуинституционален проект” на шведския крал, да знаем, че поне на един народ ще свърши работа, защото у нас няма шанс.

Не че е лошо да има ефективно медицинско обслужване и да се обясни на учителите, че когато техен възпитаник се разболее или падне ранен, не се правиш, че всичко е наред, а го пращаш на лекар и звъниш на майка му. Сами по себе си предлаганите мерки са разумни и полезни за хармоничното развитие, само че корените на агресията у българските деца са много по-дълбоки. Те са резултат не от наскоро придобит стрес или разстройство, а от две десетилетия и половина възторжено изпростяване, незачитане на авторитети, отговорности, образование, домашно възпитание, християнски ценности, етика и естетика.

Имаше един як шуменец през 2015-а, който ошамари учителката на сина си пред класа и после го играеше обиден по телевизията. И тази седмица я започнахме с обичайните училищни новини – 19-годишен от Пловдив простреля свой любовен съперник в главата с газов пистолет в двора на училището, а пък един 17-годишен софиянец беше арестуван за участие в побой над мирен гражданин в градския транспорт. С тая разклатена емоционалност, какво да ги правиш, мъченици!

Психолозите първо трябва да центрират родителите, защото децата са закономерно следствие от тяхната безхаберност. Министерството е заложило в своя план нови практики спрямо майки и татковци, които не оказват съдействие, когато наследниците им безчинстват, обаче е малко вероятно бащата на онзи с газовия пистолет или батката от Шумен да се включат доброволно в открит урок.

От друга страна, психологическите тактики са закъснели и за Данко Калапиш, директора на 52-о основно училище, който се мъчи да убеди света, че 11-годишната Габи не е починала заради ритника от свой съученик, а защото е имала тумор в левия бъбрек. Чувството за справедливост на този преподавател е силно разстроено, той е тръгнал да си брани авторитета с тезата, че детето си е било зле и без ритника. Как да му помогне психолог, като човекът не дава признаци да изпитва чувство за вина след смъртта на свой ученик? Той е поредна грешка в матрицата.

В добрите частни училища от години работят психолози, имат лекари на пълен работен ден, учителите държат родителите непрекъснато в течение за успеха и поведението на децата им, не спират да изискват. Но това, че възпитаниците им плащат по няколко хиляди евро годишно не означава, че там търпят агресори. Само някой пубер да реши, че е безсмъртен, и тормози другите, моментално го изключват. Няма значение колко коня е яхнал татко му и с какъв “Вюитон” е майка му.

Работата на училищния психолог е да помага за адаптацията на децата, ако има нужда, да се намесва в по-драматични взаимоотношения, да успокоява тревожните и да укротява гнева. От него обаче не може да се очаква да превъзпитава, защото там, където са проспани първите седем, оправия няма. Разбира се, дори в най-великите страни се случва ученик да изперка, да хване пушка и да почне да стреля наред, но рядко. За Европа и Щатите не е типично някакъв синковец да се разхожда с пистолет в джоба когато му е кеф, а в България е просто въпрос на време.

През януари имаше жесток скандал в 19-о СУ “Елин Пелин”, родители се вдигнаха на протест срещу непоносим третокласник, намесиха се МОН, Регионалното управление на образованието, Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, само дето Бойко Борисов не слезе лично да се заеме със случая. Накрая, след като получиха съгласието на майката, преместиха проблемния в друго училище, та 19-о да си отдъхне малко. Сякаш, ако е в 15-о или в 12-о, ще добие по-благ характер.

Незнайно защо голяма част от българската нация тъне в огромна заблуда за правата и задълженията си, вярвайки, че държавата е длъжна да изучи поколението ѝ. Не, родителите са длъжни да си изучат децата, държавата само осигурява условията за това, пише го в конституцията. Образованието е задължително и безплатно до 16 години, това е, ако искаш. Като не обръщаш внимание на хлапето и първата му дума не е “мама”, а “наздраве”, проблемът си е твой, оправяй се, намери си сам решението. Както си наясно, че ако не плащаш данъци, влизаш в затвора, така трябва да живееш с отговорността за поколението си.

Щом се държи дивашки, не учи, рита другите, вади оръжие и въобще нарушава нормите, разпоредбите и правилниците, тогава просто го изключват и ти го връщат вкъщи. Да расте, като слънчице да грее.

Ако държавата наистина иска да се справи с тежките проблеми в образованието, не бива да преговаря с терористи, а да действа с твърда ръка. Три предупреждения и вън! Защото протестите срещу третокласници са абсурдни и срамни и е повече от ясно, че тук шведите са на изчезване.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,