Ти как подкрепяш детето си?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6182133 www.24chasa.bg

Българските ученици в наклонената кула на PISA

НЕ СТАВА въпрос за прочутия архитектурен паметник, а просто за поредното изследване на 15-годишните ученици в световен мащаб. То се прави всяка години по различни показатели. За пръв път тази година обаче са включени извънучебни показатели - за физическото и емоционалното състояние на децата. Нивото на стрес е като на техните връстници по света.

Но пък от 70 страни България е на 13-о място по удовлетворение от живота.

Звучи

радостно,

нали? Аха да запееш, и ти секва песента - всички показатели за тормоз в училище са доста над средните. Децата се оплакват, че са подложени на вербална и физическа агресия. Поне 2-3 пъти в месеца.

Какво се крие зад процентите под това оплакване, може само да предполагаме.

Реално погледнато, и в моето ученичество се обиждахме с тъпак, глупачка, зубър, скрофа, идиот, простакела и тям подобни. И някои от учителите употребяваха такива думи спрямо учениците си. В училищните години на моите деца обидите си бяха същите, посбийваха се по коридорите или в двора, пред блока или в градинката. Повече, отколкото ние се бутахме и си вдигахме рамо.

Но агресията в обществото расте ежедневно. Не го казвам за първи път и никога с менторски тон: децата гледат какво правят възрастните. Те нямат друг пример, друг шаблон, ако щете, освен това, което виждат вкъщи, на улицата, в учебното заведение.

И пренасят видяното от големия свят в техния микросвят. Тонове мастило се изписаха по темата за агресията в училище, маса клавиатури се изтъркаха, по телевизия и по интернет се извъртяха хиляди клипчета,

агресията си

расте в

прогресия

Аритметична засега, дано не стигне до геометрична при следващото изследване на PISA.

Честно казано, тази статистика лично мен слабо ме вълнува. Не защото не ме интересува какво е бъдещето на децата ни на базата на настоящето им, а защото с доклади проблеми не се решават.

Там само се поставят маркери, над които евентуално да се замислят тези, в чиито ръце е образованието, та да се надмогнат образуванията в него. Злокачествените. А тях ги има, няма какво да си затваряме очите. И не са в международните изследвания, а в дома ни. Щото България ни е дом. Или не?

Изводът: децата ни са агресивни не само от бушуващите в тях хормони на нормалните 15-годишни, те са агресивни, защото ние сме такива.

Ако не вкъщи, то в градския транспорт, на кръстовището, в магазина. Шофьорът кара автобуса, сякаш е пълен с торби картофи, тоя в колата пред нас е заспал и не вижда, че светофарът няма да позеленее повече, оная старица се тика най-отпред с двете си кофички кисело мляко - това са само бегли примери от ежедневието.

Но те ни дразнят и изнервени от работа или безработие, ние

подхвърляме

обида зад зъби

или на висок

глас

Вдигаме скандал, защото на нас са ни вдигнали преди малко и трябва да освободим насъбраните нерви. Децата са свидетели. Защо се учудваме, че по същия начин ще се държат със съучениците си, че и на учителите няма да простят. Ама това не е от този доклад.

Чисто човешки: не можем всички да се държим навсякъде като на прием при английската кралица, няма какво да го обсъждаме.

Нормални хора сме, изпускаме нерви. Нормални са и децата - и те имат нерви. За тънката граница обаче въпросът е във възпитанието. А възпитанието - знаете.

Радостното в изследването е, че много висок процент от учениците споделят с родителите си и получават тяхната подкрепа.

Бие се с предишните ми наблюдения? Не бих казала. Зависи какво се разбира под подкрепа. Ако помагаш на детето си с уроците, ако разискваш с него проблемите му и заедно стигате до оптималното им разрешаване, това е идеално. Но ако под подкрепа се разбира да иде майка ти да плесне шамар на госпожата, дето ти е взела телефона в час, а баща ти да натрепе съученика, който се е хилел, докато ти се е счупил маникюрът в час по физическо... Защото и това го е имало. Та накланят се везните ту в едната, ту в другата посока.

За мен най-обнадеждаващото е, че 67,2% от деветокласниците имат амбиции да са отличници, а 92,7% мечтаят да имат най-добрите възможности за избор, след като завършат.

Браво! Това почти изправя наклонената кула на статистиката, ако не ме глождеше един резонен въпрос: къде ще се търсят тези възможности - тук или... Най-вероятно или. Ще рухне ли кулата на българското образование при някоя следваща статистика, или ще стои стабилно, зависи... Знаете от кого. И от отвеса, с който се мери.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Защо е добре Македония да е в ЕС

    Докато част от по-гласовитите патриотично настроени българи спорят за договора, който София и Скопие ще подпишат (виж 1-а стр.) и се опитват да трупат някакви червени точки, друга, по-голяма част от българите си дава ясна сметка, че е най-добре България да подкрепи Македония да стане член на ЕС. И този договор,
  • Босата снимка на президента и нашите комплекси

    В името на това “Да не се изложим пред чужденците” неща, които извикват усмивка, водят до конвулсия ЦУНАМИТО от фейсбук недоволства по повод босата снимка на президента бляскаво демонстрира нашата алекоконстантиновщина. Алеко Константинов е особена и за мен доста противоречива фигура в българската литература.