Първите 6 месеца на ново правителство - най-важни
Ако едно правителство иска да направи съществени положителни промени, то трябва да ги направи още първите 6 месеца от съществуването си. Пропусне ли се тази възможност, реформите обикновено не се реализират. Наближават следващи избори и правителството започва да се страхува да не засегне нечий интерес, да не стане гаф. А и пропуските за всяка реформа винаги могат да се обосноват с грешки или бездействие на предишния кабинет.
Кои са важните неща, които е наложително да направи всяко едно министерство?
Регионалното развитие
и благоустройството
Наред с редица успешни инфраструктурни проекти министерството трябва да задели много повече внимание за нормативно уреждане на отношенията в по-големите градове. Нетърпима е ситуацията, при която собствениците на терени и строителите стигат до бой със съседите им, които не искат да се строи. От една страна, редица райони на София и други от големите градове са презастроени. От друга страна, инвеститорите са дали пари за терените и забраната за строеж ще им причини огромни загуби.
Държавата трябва да уреди въпроса или като се изкупуват от общините (с държавна помощ) терени за строеж, или като се предложи на собствениците замяна с равностойни общински или държавни терени. Същият механизъм трябва да се задейства, за да се създадат повече зелени зони.
Простата промяна на предназначението на парцел в зелена площ без обезщетение е равен на национализация.
Здравеопазването
Крайно време е да спрем да се лъжем, че здравната каса е нещо различно от държавен орган. Съчетанието от болници търговски дружества и държавен орган, който им плаща, води до фрапиращо източване на здравната каса и очевидно ненормално разпределение на парите между болниците.
Оказа се, че само от пералните услуги в “Пирогов” могат да се спестят 350 хил. лв. годишно. А “Пирогов” е една от най-недофинансираните болници за тежката работа там. Крайно време е най-после да се въведат 3 отговарящи на високи изисквания по немски образец частни здравни каси на мястото на държавната.
Да видим тогава как те ще се оставят да ги точат. И кога, вместо да се говори от години за тях, най-после ще се въведат електронната здравна карта, електронното здравно досие и електронната рецепта. Има готов софтуер в сума ти държави, който лесно може да се адаптира.
Финансите
Никой не отрича, че се предприеха мерки срещу прекомерната корупция сред митничари и данъчни и приходите съществено се повишиха. Но защо немалко хора пътуват примерно от София до работното си място на границата за няколкостотин лева? След внимателна подготовка на нови кадри може всяка година за различна част от митничарите и данъчните да се въведе тест на детектор на лъжата (полиграф) от авторитетна чужда фирма. При засичане на нарушения се прави втори тест от друга фирма. И ако резултатите съвпаднат, човекът се пренасочва да работи в звено на съответната агенция, в което няма допир с пари. Въпросните мерки може да се въведат съвместно с по-голямо стимулиране за открити данъчни и митнически нарушения. Тези мерки ще доведат до рязко увеличение на приходите.
Образованието и науката
Грешка ще е да се говори, че всичко в образованието е зле. Факт е, че много наши ученически отбори печелят големи награди. Нормативната уредба претърпя положително развитие. Вече е взето решение за преодоляване на основния проблем в образованието – ниското заплащане на учителите. Остава да се реши и вторият проблем – заплащане на учителите съобразно качеството и количеството на работата им. В момента няма стимул за учителите да работят в малки населени места и с етническите малцинства. Да работиш в ромска махала, е много, много трудно. Остава да се реши и проблемът с изтичането на специалисти, завършили висше образование. Решението е просто – всеки, който ще учи с държавни средства, да подпише договор с неустойка и да гарантира, че 5-7 г. ще работи в България в зависимост от инвестираните в него държавни средства.
Енергетиката
Неоспорим факт е, че от всички държавни централи се точат прекомерно огромно количество средства чрез обществени поръчки. Няма друг ефективен механизъм, освен шефовете на централите и подписващите договори да минават периодично на детектор на лъжата. И за да се запази присъствието на висококвалифицирани специалисти за шефове – да получават достатъчно високи възнаграждения и най-вече бонуси в зависимост от постигнатите резултати.
В България има много енергийни лобита. Поради това законово следва да се уреди, че когато трябва да се реши дали да се строи над определен размер голяма енергийна мощност – било АЕЦ, или ТЕЦ, трябва да се направят 2 международни експертизи от 2 консултантски фирми от първите 5 в областта в световен мащаб. И ако има разминаване между заключенията им, да се включи и трети консултант, който да постигне единно мнение с първите две. Това не е скъп разход на фона на хилядите пъти по-големи загуби, които се претърпяха дори само от изгражданите мощности като Белене и още няколко очевидно необосновано по-скъпи енергийни мощности.
Икономиката
Крайно време е да се разбере, че Кодексът на труда има задачата да осигури равнопоставеност между работници и работодатели и да създаде условия икономиката да върви напред. Социалните задачи се осигуряват от друго министерство и затова плащаме данъци и социално и пенсионно осигуряване. Както работниците се конкурират да отидат в добри фирми, така и фирмите, т.е. работодателите, се конкурират да наемат добрите работници. Сега в България фирми има много, а читавите специалисти са кът. Що за глупост при това положение е работникът да може да си тръгне по всяко време, а работодателят да не може да се раздели с работника, който не си върши работата. Тази неравнопоставеност пречи на икономиката.
Трудът и социалната политика
При положение че минималната пенсия се постига, колкото и ниски вноски да плащаш, а колкото и високи осигуровки да плащаш, не можеш да получаваш максималната пенсия, това превръща все повече социалните осигуровки в един истински данък. След като този данък е доста по-висок от подоходния, работодателите ще гледат да го избегнат. А и работниците нямат съществен интерес да им се внася пълно осигуряване. Така се събират много по-ниски приходи от социално осигуряване. А това води и до по-ниски пенсии, независимо че пенсиите се финансират в съществена степен от бюджета. Непростимо е да няма втори ефективен контрол върху решенията на ТЕЛК, доведли до невъзможното положение близо половината хора над 60 г. да са инвалиди.
Отбраната
Българската армия е далеч от армията, която реално може да ни защити. С тези заплати на войниците няма как да се съберат хора, които да боравят със съвременна техника. Липсата на съвременна техника е фрапираща. На второ място, заплатите трябва значително да се увеличат, за да дойдат читави хора. На трето място - да има регламент, че армията непрекъснато се поддържа в техническо отношение, а не кампанийно, както досега. Това означава 2% от БВП да се задели за отбрана. Време е да се сложи край на безобразията в обществените поръчки в армията и те да подлежат на съдебен контрол чрез бързи производства.
Правосъдието
Крайно време е да се приемат промени в АПК, вкл. по много по-ефективен начин да се уреди мълчаливото съгласие. Да се въведе ефективен механизъм за налагане на глоби при непроизнасяне в срок. Да се разтоварят върховните съдилища и те основно да се занимават с уеднаквяване на съдебната практика. Нашето правораздаване не е бавно, но е противоречиво. Да се премахне допотопният начин за призоваване и да се премине масово към използване на електронни средства, водещи до реално уведомяване. Що за глупост е да ти лепят съобщения по пощенската кутия или да ти пускат съобщение в “Държавен вестник”. Колко от вас сутрин си четат съобщенията в “Държавен вестник”? Да се премахне от НК провокацията към подкуп като престъпление и да могат да се използват агенти под прикритие по съответния ред. Да се направят промени в НК, предвиждащи възможност да се издават поръчителите за купуване на гласове. Крайно време е съдиите да се повишават по точна формула, т.е. повишаването да става по обективни критерии – примерно 90% да се определя от частта на потвърдените от горните инстанции дела и 10% - от натовареността. Кандидатстващите за младши съдии и прокурори да минават ефективна проверка за лоялност и честност.
Околната среда и водите
Нужни са спешни и ефективни мерки министерството и поделенията му да се произнасят в срок. За да спре изнудването от страна на така наречените екоактивисти върху бизнеса, да се въведе бързо производство за разглеждане на тези дела.
И една мярка за цялата администрация
Всяка власт като дойде, сменя немалка част от главните секретари и директорите. Първо, трябва да се подберат отлични специалисти за тези постове по точно определени критерии и от реално независими комисии. И да се сложи най-после край на възможността всяка власт да разкарва държавните служители чрез промяна на устройствения правилник или по друг начин. По света има достатъчно ефективни решения.