Димитър Ганев, политолог: В кабинета “Борисов 3” има две намигвания към сините избиратели

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6205401 www.24chasa.bg

Новото правителство може да се окаже много по-жилаво, отколкото изглежда

“Обединени патриоти” трудно биха могли да попаднат в по-изгодна позиция - сега те имат ключова роля

Далеч по-малко вероятно в този мандат е Борисов сам да се оттегли от властта

Мощна протестна вълна, по-висока цена на газа, напрежението в Балканския регион и между Русия и Запада може да разклатят кабинета

- След месец и половина най-сетне съставът на кабинета “Борисов 3” е ясен. Изненада ли ви, г-н Ганев?

- Не виждам сериозни изненади в състава на новото правителство. Ключовите фигури от ГЕРБ, които видяхме в кабинетите “Борисов 1” и “Борисов 2” до голяма степен се пепокриват и сега. Изключение са министрите на регионалното развитие и културата, които са бивши зам.- министри на Лиляна Павлова и Вежди Рашидов. Или с други думи - и там се вижда някаква приемственост.

В правителството “Борисов 3” има и

намигване към

тези 300 хиляди

сини избиратели,

които останаха непредставени в Народното събрание. Прави впечатление, че ресорът на Екатерина Захариева е свързан със съдебната реформа. Една от потенциалните възможности за критики към този кабинет е именно липсата на фокус върху реформите. Именно поради този факт издигат най-важната реформа в такъв ранг - на вицепремиер. Или с други думи - дава се институционална заявка. Нещо повече - знак към тази реформаторска общност е и назначението на Нено Димов за министър на околната среда и водите. Това е човек със синя биография - бивш депутат от ДСБ, заместник-министър на околната среда в кабинета на Иван Костов и съвсем доскоро ръководител на Института за дясна политика.

- Имаше опасения за неопитността на кандидатите за властта от средите на патриотите. Непосредствено след изборите имаха претенции за повече министерства.

- Борисов държеше патриотите да имат техни представители в кабинета и ги получи в лицето на техните лидери - Валери Симеонов и Красимир Каракачанов станаха вицепремиери, което показва, че те се ангажират максимално с това управление. А нали все пак е по-трудно да напуснеш изпълнителната власт, когато си в нея, отколкото, когато не си?

Като гледам състава на новото правителство, изглежда, работата му няма да бъде основана на принципа на съотношението 8-5-3, както беше при управлението на Станишев. Тоест ние имаме 8 министри - ще отговаряме само за тях, примерно.

Сега конструкцията е друга -

от патриотите

са били търсени

експерти,

които да заемат съответните постове, а политическото начало е представено чрез вицепремиерите. Струва ми се, че при патриотите и ГЕРБ ще има консенсус при управлението при различни сектори, без да има значение кой министър от кой ресор е. Това е различен модел на коалиционно управление.

Борисов си е взел и поука от коалиционното взаимодействие с реформаторите. За целта е нужно само да сравним двете коалиционни споразумения – това с Реформаторския блок и това с “Обединени патриоти”. На пръв поглед структурата на двата документа е идентична. Да не говорим, че има дори изречения, които са дословно прехвърлени. Къде обаче е голямата разлика? В механизма на вземане на решения.

В споразумението с реформаторите присъства пожелателното “решенията се взимат с консенсус” без да е разписан точният механизъм. В подписания документ с патриотите обаче се създава коалиционен орган под името “политически съвет”, в който влизат по трима представители на ГЕРБ и патриотите. Или с други думи, Борисов вече знае с кого говори. В мандата 2014-2016, когато ГЕРБ се разбира по някой въпрос с Кънев, то Кунева и Лукарски са против, или обратното. Това водеше често до блокаж и допълнително напрежение. Новият коалиционен орган е създаден именно да се предотвратяват такива ситуации.

- Впрочем ЕНП даде благословията си за тази коалиция още преди да бъде обявен съставът на кабинета. Не е ли изненадваща тази благосклонност към присъствието на националисти във властта?

- Присъствието на националисти в управлението е безпрецедентно - досега те винаги са били изолирани от участие в изпълнителната власт. И ако допреди няколко години Европа едва ли би ги допуснала в управлението, днешното правителство едва ли ще страда от липса на европейска легитимност. Това само по себе си означава, че

има голяма

промяна в

самата Европа

В резултат от консервативната вълна в Европа в последните години ЕНП май вече е склонна да допуска представители на националистическия сектор. Тук имам предвид и Унгария, и Полша, и Брекзит, ако щете даже Льо Пен на втори тур, чак даже и Тръмп.

- Крехко мнозинство от 122-ма народни представители, нестабилно правителство - такива са масовите прогнози за този кабинет. А вашата?

- Мнозинството действително на пръв поглед изглежда крехко. 122-ма народни представители е на ръба. Няколко фактора обаче ме карат да мисля, че то може да се окаже доста по-жилаво отколкото изглежда.

- Кои?

- На първо място “Обединени патриоти” трудно биха били в по-изгодна роля от тази в момента. Защото конфигурацията много трудно би се нагласила пак така, че да имат толкова ключова роля в управлението и в парламентарното мнозинство. А в момента единствената политически възможна формула е ГЕРБ и “Обединени патриоти”. Затова си мисля, че те ще бъдат по-скоро консенсусни.

На второ място, дори и да станем свидетели на конфликт в рамките на “Обединени патриоти” и някоя от партиите, съставляващи коалицията тръгне да търси самостоятелен политически път в опозиция, това не означава непременно предсрочни парламентарни избори.

На терена има

и друг играч

в лицето на “Воля”, която може да попълни липсващите народни представители. На трето място, в първите два мандата на Борисов, правителството не падна поради ерозия на парламентарното мнозинство. Двете му оставки бяха по-скоро тактически ход, който да го изведе с по-добри позиции на следващи избори. В този мандат обаче ситуацията е друга. Борисов не иска да остане в историята като човека, бил три пъти министър-председател и три пъти подавал оставка. В този смисъл струва ми се далеч по-малко вероятно в този мандат Борисов сам да се оттегли от властта.

Въпреки това би било непрофесионално и некоректно днес да прогнозираме колко ще изкара този кабинет. Практически сигурно ми се струва обаче, че не можем да говорим за предсрочни парламентарни избори преди есента на 2018 г., или по-точно до края на европейското председателство.

- А какви биха могли да бъдат причините за евентуална предсрочна оставка на този кабинет?

- Опасностите идват най-вече от две места. Във вътрешен план това е евентуална мощна протестна вълна със социален характер – подобна на тази от зимата на 2013 г. Бедността остава най-големият проблем в България и това носи със себе си перманентен риск от социален взрив. Вдигането на цената на газта може да налее допълнително масло в огъня. Опасностите във външен план също стоят - нужно е просто да хвърлим един поглед в региона - Македония, Турция… Гърция все още не може да излезе от кризата, в която влезе през 2009 г. Напрежението между Запада и Русия не падна след встъпването в длъжност на Тръмп. Кризата в Близкия изток не е разрешена. Това са все потенциални опасности пред България, които могат да се отразят върху стабилността на управлението.

Димитър Ганев е роден през 1986 г. във Варна

Бакалавър и магистър по политология в СУ “Св. Климент Охридски”

Доктор по политология

До 2016 г. работи в една от големите социологически агенции

В момента работи в изследователски център “Тренд”, на който е и съосновател

Научните му интереси са свързани с проблематиката на българския преход и по-специално годините около 10 ноември 1989-а

Има повече от сто коментара и статии в периодичния български печат

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,