Стара наредба пречи за алкохолните
проби. Нарушителите трябва да
ги плащат, не държавата
Явно в нашата държава, за да се случат някои неща, премиерът трябва да тропне по масата. Казвам го по повод мерките, които се налагат, за да се подобри ситуацията с безопасността на пътищата.
По отношение на алкохола и наркотиците има една безумна наредба, която е от 18 г. Тя отразява състоянието на медицината от миналия век, това е наредба №30 - тя благоприятства шофьорите, употребили алкохол и наркотици, да избягват санкциите и наказанията, защото в нея има множество неработещи текстове, които
закрилят пияните
шофьори
Ще дам два примера. Първият е за текста, който гласи, че алкохолната проба винаги се взема от лекар. А на практика алкохолните проби в 90% от случаите се вземат от медицински сестри. И това веднага опорочава пробата и тя пада в съда.
Вторият пример е за текста, според който веществото, което се ползва за почистване на мястото, преди да се вземе кръвна проба, е само сублимат. Това вещество от 10 г. Световната здравна организация го е отрекла и сега в 100 процента от случаите за почистване се използва кислородна вода. Но това пак е нарушение на наредбата и алкохолните проби също падат в съда.
Такава е нашата ситуация и ние от 5 г. повтаряме, че тази ситуация трябва да се промени, имаше много работни групи и Министерството на здравеопазването обаче незнайно защо имаше възражение. (Тъй като наредбата се издава от Министерството на здравеопазването, МВР и Министерството на правосъдието.) Има един такъв отлежаващ проект, но той не беше в дневния ред на предишния министър.
Другият важен проблем пак е свързан с алкохолните проби. Трябва да се оборудват няколко лаборатории със съвременна техника, защото сега техниката е стара. И трябва да се въведе заплащане - например
50 лева да плаща
всеки,
който е изпратен
за алкохолна проба.
По света е така - когато се прави алкохолна проба, тя да не е за сметка на държавата, защото поддръжката на такива лаборатории е скъпа.
Сега се надявам министърът на здравеопазването ген. Николай Петров, който е много в час и в материята, да отпуши този проблем и да се промени тази наредба.
Следващият проблем е свързан с оборудването на лабораториите. Най-разумно е това да става от фонда, в който се събират глобите за нарушения по пътищата.
Що се отнася до камерите на пътя, ние отдавна говорим за тези стационарни камери, които АПИ постави да брои минаващите коли с тях и така използва 10% от капацитета им (те са с много добри резолюции, работят и в тъмното) спокойно могат да ги използват за
наблюдение и
контрол на
скоростта
Истината е, че трябва да се подобри събираемостта на глобите. А фондът, в който влизат парите от глоби, потъва в бюджета на МВР. По закона за пътищата тези пари (около 30 млн. лв. има събрани) трябва да отиват целево за камери, дрегери, наркотестове и за кампании и превенция. От 5 г. нито с един лев не е купена нито една камера.
Пари има, но не
се използват
целево
Сега се надявам след срещата при премиера да се разбере, че ние като общество губим по 2 млрд. лв. всяка година от катастрофи, а не може да не отделяш пари за превенция.
Затова е много важно да се рестартира този фонд за глобите.
Освен това от особена важност е да се създаде държавен орган - държавна агенция за пътна безопасност.
В момента за нея отговарят 5-6 министерства, 4 агенции, 265 общини, 29 областни управи - получава се орел, рак и щука, няма единна политика, няма орган, който да я провежда.
МВР е елемент от системата, но не трябва да е водещият. И, разбира се, още един важен въпрос - фиктивните шофьорски курсове. Сега, вместо да се кормува 31 часа, реално се учат по 10-12 часа, за да се пестят парите на обучаващите фирми.
Ако тези няколко въпроса бъдат решени, сигурен съм, че ще има намаляване на катастрофите и съответно на загиналите в тях.
Авторът е председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи