Администрацията на президента да не замърсява публичната среда с неверни твърдения за концесиите
Квотата на парламента във ВСС ще е избрана в средата на септември
В момента прокуратурата си е на мястото
Съдебната реформа продължава, въпреки че конкретната ситуация в момента се пресища от кампаниите на кандидати, които гледат да ескалират внушения. Безспорно има прегряване
С председателя на парламентарната правна комисия разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА
- Г-н Кирилов, не мина законопроектът ви за въвеждане на мажоритарни избори. И сега?
- Има няколко процедурни сценария. Гледането на този законопроект няма да може да се възобнови в следващите 3 месеца по силата на чл. 80 от правилника за дейността на Народното събрание (НС). Два са подходите - или да се придържаме строго към вота на избирателя, който следваме ние от ГЕРБ, или да се търси някакъв хибриден вариант, който обаче при всички случаи ще представлява отклонение от намерението, изразено в референдума.
Очевидно е необходима работа - както парламентарна, така и разяснителна. Обществото вече започва да се ориентира в спецификата на избирателната система, но пък това става след провеждането на референдума. Моментът е подходящ за задълбочен анализ с много по-сериозно обществено обсъждане и да се прецени дали волята на избирателя е ексклузивна, или би претърпяла известна динамика. При всички положения забранителният срок в правилника има охлаждащ ефект.
- Охлаждащ? Да не прегряхте?
- В европейските актове и регламенти се използва именно този израз - cooling off period. Което буквално преведено си е охлаждащ период, който дава възможност да се разреди събраното напрежение, да се погледне малко от дистанцията на времето. Ние в ГЕРБ не променяме по никакъв начин нагласата си да продължим борбата за вота на хората такъв, какъвто те го изразиха. Макар че има данни, че в обществените нагласи тръгват промени, които би следвало да бъдат отчитани.
- Тоест може да стане смесена - половината депутати да влизат с мажоритарен вот?
- На този етап няма как да кажем, че отиваме към такава, защото
смесената
система би ли
била желана
от хората?
Или би бил
един натрапен
компромис?
Нямаме нужда от натрапени компромиси. Имаме нужда от доверие, тоест, ако ще променяме системата, да я заменим с такава, за която е гарантирано, че има доверието на хората. Затова е добре да го има този период на охлаждане.
- Законът за концесиите мина на първо четене.
- Това е много сериозен напредък. В търсене на консенсус с всички парламентарни групи предвидихме най-дългия възможен срок за предложения между първо и второ четене - 4 седмици. Започнаха да идват становища и от представителните работодателски организации. Принципно го подкрепят. Има и предложения за корекция преди второ четене, което ще е в началото на юли. Хубавото е, че успяхме да го приемам на първо преди 15 юни, когато беше общият надзор за прилагането на директивата за концесиите на ЕС. Поне успяхме да се докладва, че този законопроект е приет на първо четене.
- Какви препоръки ви дават работодателите?
- Остава открит въпросът във връзка със сроковете на концесиите и с дефинирането на съгласието на парламента.
Разбирам, че тук много некоректно администрацията на президента е опитала да въведе в заблуждение публиката по отношение на общинските концесии - внушава се, че се предвижда те да се сключват без решение на общинските съвети, което е абсурдно. Това е некоректен прочит на текстовете и на взаимодействието между нормативните актове, защото по този въпрос Законът за концесиите се съобразява със Закона за местното самоуправление и местната администрация. Не е хубаво да се замърсява публичната среда с некоректна информация. Ние сме използвали философията на евродирективата и сме предложили срокът да бъде състезателен критерий - да печели най-ниското предложение. Досега не е бил.
Освен това, ако той е 35 г. или повече, без значение дали концесията е държавна, или общинска,
задължително
сме предвидили
съгласуване и
решение на НС.
- От ГЕРБ внесохте първи номинациите си за членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) от парламентарната квота. Предложихте 5-има кандидати.
- Да, и то около седмица преди да изтече срокът за внасяне на кандидатурите. Тоест ние не го правим в последния момент, а искаме да гарантираме възможността за всякаква реакция във връзка с процедурата. Обещали сме в предизборната кампания максимална прозрачност и си изпълняваме ангажимента. Оставаме на разположение за всякакви обсъждания - с професионални и със съсловни организации, и т.н. И в правната комисия направихме максимално прозрачна процедура, като дадохме възможно най-големия срок за номинации - 3 седмици. Безпрецедентно дълъг спрямо досегашната практика. Отворихме и много голям срок - над два месеца и половина, за обществено обсъждане на кандидатурите след приключване на номинациите.
- Как точно ще става това?
- Кандидатурите се качват на сайта на НС и в момента, в който са обявени за публиката, всеки от заинтересуваните може да поставя въпроси, да реагира и да взема отношение по качествата на кандидатите.
- Всеки от заинтересуваните от институциите, не всеки гражданин?
- И всеки
гражданин също
ще може да
коментира при
нас кандидатите
за ВСС.
- И какво? Ако се появят петима, които не харесват някой кандидат, това ще му се отразява?
- Ще има значение. Имат възможност да го кажат и отношението се вижда и се отчита.
- Кога ще утвърди парламентът окончателно квотата си във ВСС?
- Публичното изслушване очакваме да е в първите дни на септември и около 7 дни след това да е гласуването. Избрали сме много достойни и успешни професионалисти, които се ползват с подкрепата и на магистратите, и на обществото.
- Колко от тези 5 номинации очаквате да бъдат одобрени от пленарната зала за членове на ВСС?
- Никой не знае колко. Смятаме, че сме предложили достатъчен брой качествени кандидати, които биха могли да получат широка подкрепа.
- Приключи ли прословутата съдебна реформа? Докъде стигнахте?
- Тя продължава и в никакви случаи няма да спре. Въпреки че конкретната ситуация в момента се пресища от кампаниите на много от кандидатите, които гледат да ескалират едни или други внушения. Безспорно има прегряване, има напрежение вътре в самата съдебна система с оглед на избора на професионална квота във ВСС, който ще приключи този уикенд.
- Много се говори къде е мястото на прокуратурата. Според обвинител №1 Сотир Цацаров е най-добре тя да остане, където е - в съдебната власт, под контрола на ВСС. Защото, ако е към изпълнителната власт, окръжните назначения ще са зависими от нея. А ако се обособи напълно самостоятелна, върху нея няма да има контрол. Какво е вашето мнение?
- Така, както стоят нещата с инспектората. Той беше към Министерството на правосъдието (МП) и всички спореха дали там му е вярното място. И придвижването му тръгна към съдебната система. Имаше теза да е независим, между МП и ВСС, но през 2008 г. се възприе вариантът да е към съвета. Затова още в името му е уточнено - Инспекторат към ВСС, макар той да си е абсолютно независим вътре в съдебната система. И за прокуратурата трите хипотези са тези - или да остане в съдебната система, или да бъде равно отдалечена и от нея, и от изпълнителната власт и да се търси независимост, или да бъде към втората.
Аз мисля, че прокуратурата си е на вярното място. Тя е независима вътре в системата на съдебната власт, прокурорите са със статут на магистрати, което съответства със спецификата на тяхната дейност. Имат гаранция за независимост, проверка, добро развитие и статут. Така че смятам, че този 20-годишен дебат за мястото на прокуратурата вече е отшумял. Раздвижването по тази скала не би довело до нищо смислено, което да повиши ефективността, освен едни формални трансформации.
Визитка
Роден на 25 юни 1970 г. в Димитровград
Завършил право в СУ “Св. Кл. Охридски”. От 22 г. е адвокат
Бил е общински съветник в София (2003 - 2009 г.)
От август 2009 г. до май 2013 г. е областен управител на София-град, назначен от министър-председателя Бойко Борисов в първото му правителство
Трети мандат народен представител от ГЕРБ. Председател на парламентарната комисия по правни въпроси
Женен, с една дъщеря