Как у нас може да се кара безнаказано без книжка

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6306708 www.24chasa.bg

Причината е дупка в закона

Широко и по мое мнение често неправилно се коментираше и по медиите, и в социалните мрежи развитието на случая с жената, блъснала по непредпазливост полицай. Полицаят искал да я спре за проверка в Пловдив и загива при инцидента. Като обезпечителна мярка по Наказателния кодекс (НК) книжката на жената е временно отнета с постановление на прокуратурата.

Постановлението за отнемане на книжката следва веднага да се изпълни, независимо че подлежи на обжалване пред съд. Изпълнението се осъществява от Пътна полиция (КАТ). Към момента, в който жената е спряна за рутинна проверка от КАТ, книжката все още не е била отнета.

И тук започват проблемите. Написа се, че ако в изпълнение на постановлението на прокуратурата КАТ бе наложил време принудителна административна мярка “отнемане на книжката” и се установи, че жената шофира без книжка, тя щеше да бъде подведена под наказателна отговорност по текст от НК.

Въпросният текст от НК гласи, че

се налагат до 3 г.

затвор и от 200

до 1000 лв. глоба

на лице, което управлява автомобил в срока на изтърпяване на принудителна административна мярка за временно отнемане на книжка.

Тъй де, ама се написа, че след постановлението на прокурора не била наложена принудителна административна мярка и не можело да я подведат под отговорност.

Да уточним едно принципно положение - така както е написан законът, излиза, че докато не се отнеме реално книжката, не се носи каквато и да е отговорност, още по-малко пък наказателна.

Но дори когато КАТ реално е отнел книжката на жената, пак тя няма да носи наказателна отговорност, като са я хванали да кара без книжка. Защото текстът в НК предвижда наказателна отговорност само за лицата, на които книжката им е отнета чрез налагане на принудителна административна мярка. Постановлението на прокурора не е принудителна административна мярка. Изпълнението на постановлението на прокурора от КАТ не се извършва с принудителна административна мярка, а представлява само фактическо отнемане на книжката, т.е.

това са само

изпълнителни

действия

Докато принудителна административна мярка по отнемане на книжката представлява административен акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред и едва когато влезе в сила, следва да се изпълнява. След постановлението на прокурора КАТ няма как да стартира производство по налагане на принудителна административна мярка за отнемане на книжката, защото тя вече е отнета. Освен това при пътно произшествие със загинал нарушенията се установяват в наказателно производство, а не от КАТ.

За да може да носи наказателна отговорност човек, на когото прокурорът е отнел временно книжката по реда на НК като обезпечителна мярка, е необходимо да се допълни текстът в НК, който предвижда наказателна отговорност за управление без книжка.

В него трябва да се добави, че се носи същата наказателна отговорност не само в случаите, когато книжката е отнета чрез принудителна административна мярка, но и в случаите, когато книжката е отнета по реда на НК.

Още повече че текстът от НК, който дава право на прокурора да постанови отнемане на книжката, е от 2016 г. И още при приемането на този текст би следвало да се промени и текстът, който предвижда наказателна отговорност при управление без книжка.

Естествено, когато не се носи наказателна отговорност, се налага глоба за управление без книжка от 100 до 300 лева. В тези случаи даже не се изисква книжката да е ефективно отнета – достатъчно е шофьорът да е уведомен, че е лишен от право да управлява моторно превозно средство.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,