Как у нас може да се кара безнаказано без книжка

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6306708 www.24chasa.bg

Причината е дупка в закона

Широко и по мое мнение често неправилно се коментираше и по медиите, и в социалните мрежи развитието на случая с жената, блъснала по непредпазливост полицай. Полицаят искал да я спре за проверка в Пловдив и загива при инцидента. Като обезпечителна мярка по Наказателния кодекс (НК) книжката на жената е временно отнета с постановление на прокуратурата.

Постановлението за отнемане на книжката следва веднага да се изпълни, независимо че подлежи на обжалване пред съд. Изпълнението се осъществява от Пътна полиция (КАТ). Към момента, в който жената е спряна за рутинна проверка от КАТ, книжката все още не е била отнета.

И тук започват проблемите. Написа се, че ако в изпълнение на постановлението на прокуратурата КАТ бе наложил време принудителна административна мярка “отнемане на книжката” и се установи, че жената шофира без книжка, тя щеше да бъде подведена под наказателна отговорност по текст от НК.

Въпросният текст от НК гласи, че

се налагат до 3 г.

затвор и от 200

до 1000 лв. глоба

на лице, което управлява автомобил в срока на изтърпяване на принудителна административна мярка за временно отнемане на книжка.

Тъй де, ама се написа, че след постановлението на прокурора не била наложена принудителна административна мярка и не можело да я подведат под отговорност.

Да уточним едно принципно положение - така както е написан законът, излиза, че докато не се отнеме реално книжката, не се носи каквато и да е отговорност, още по-малко пък наказателна.

Но дори когато КАТ реално е отнел книжката на жената, пак тя няма да носи наказателна отговорност, като са я хванали да кара без книжка. Защото текстът в НК предвижда наказателна отговорност само за лицата, на които книжката им е отнета чрез налагане на принудителна административна мярка. Постановлението на прокурора не е принудителна административна мярка. Изпълнението на постановлението на прокурора от КАТ не се извършва с принудителна административна мярка, а представлява само фактическо отнемане на книжката, т.е.

това са само

изпълнителни

действия

Докато принудителна административна мярка по отнемане на книжката представлява административен акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред и едва когато влезе в сила, следва да се изпълнява. След постановлението на прокурора КАТ няма как да стартира производство по налагане на принудителна административна мярка за отнемане на книжката, защото тя вече е отнета. Освен това при пътно произшествие със загинал нарушенията се установяват в наказателно производство, а не от КАТ.

За да може да носи наказателна отговорност човек, на когото прокурорът е отнел временно книжката по реда на НК като обезпечителна мярка, е необходимо да се допълни текстът в НК, който предвижда наказателна отговорност за управление без книжка.

В него трябва да се добави, че се носи същата наказателна отговорност не само в случаите, когато книжката е отнета чрез принудителна административна мярка, но и в случаите, когато книжката е отнета по реда на НК.

Още повече че текстът от НК, който дава право на прокурора да постанови отнемане на книжката, е от 2016 г. И още при приемането на този текст би следвало да се промени и текстът, който предвижда наказателна отговорност при управление без книжка.

Естествено, когато не се носи наказателна отговорност, се налага глоба за управление без книжка от 100 до 300 лева. В тези случаи даже не се изисква книжката да е ефективно отнета – достатъчно е шофьорът да е уведомен, че е лишен от право да управлява моторно превозно средство.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • 250 км гонка - за хвалба ли е, или долу КАТ?

    Ранното утро на четвъртък ни споходи с някакви невероятни хвалби за полицейска гонка на пежо с дрогиран шофьор и двамата му спътници.  Цели пет патрулки от две области - Стара Загора и Пловдив, в продължение на 250 километра са преследвали колата нарушител. Да спрат кола за проверка си е рутинна работа на КАТ.
  • Защо арабите - 5% от населението на света, са половината от бежанците

    Петродоларовите икономики вече не изглеждат толкова впечатляващи РЕДИЦА промени настъпиха в арабския регион през изминалите десетилетия, за съжаление, не с положителен знак. Днес петродоларовите икономики, които доскоро се къпеха в златен дъжд, заделяйки огромни средства за инфраструктурни проекти, не изглеждат вече така впечатляващи.