Възраждането на Севера - кауза, която си струва

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6310573 www.24chasa.bg

Какво се видя на дискусията във Велико Търново за магистрала “Хемус” и развитието на Северна България

Колкото и нетипично и малко вероятно да изглежда за България, се оказа, че е възможно политици от всички партии да се обединят около една кауза.

Точно това стана на дискусия за развитието на Северна България, която се състоя в четвъртък във Велико Търново.

Тя събра над 350 депутати, кметове, бизнесмени от 11 области на държавата. И те се обединиха около кратката и ясна програма, че Българският север ще достигне икономическата мощ на Юга най-вече с построяването на магистрала “Хемус”.

Каузата “Магистрала “Хемус” се оказа консенсусна за депутати от всички цветове - ГЕРБ, БСП, ДПС и патриоти. Без проблем Цветан Цветанов и Весела Лечева говориха на един тон за необходимостта от възраждането на Севера.

Организатор на дискусията бе най-големият вестник в България - “24 часа”, заедно с Министерството на регионалното развитие и в партньорство с “Лукойл България”, “Трейс груп холд” и “Хидрострой”. Всъщност “24 часа” неведнъж е доказвал, че може да събере около една маса хора с различни виждания и да се търси това, което ги обединява. Това е запазена марка на вестника - каузи, които са полезни за всички независимо от политическите или икономическите им възгледи.

Остава

“великотърновският консенсус” да продължи и извън залата. Защото предстои същинската част - изграждането на оставащите километри от магистрала “Хемус”.

При предишното правителство на Бойко Борисов той лично спря поръчката заради съмнения, че тя можела да бъде спечелена от фирми, свързани с един или друг кръг политици, бизнесмени и кой ли още не. Сигурно Борисов е имал всички основания да го направи, за да няма и капка съмнение за нагласени поръчки.

Но бяха загубени почти 18 месеца, през които можеше да са построени някой и друг километър от магистралата. За едни други 10 км - от Ябланица до Боаза, също има обжалване на избрания строител и заради това и там работата е блокирана вече няколко месеца.

Във Велико Търново се видя, че има обединение около цел. И като има ясни и прозрачни правила при провеждането на търговете за отсечките, да се избира най-добрата оферта и да се работи. А не да се блокира изграждането с жалби само защото някой не харесва избрания строител.

Още повече че на въпросните търгове се явяват най-големите български компании от бранша. С което отпадат съмненията, че някоя от тях не може да се справи.

Подобен консенсус трябва да има и за изграждането на толсистема в България. Защото тя е

най-справедливият

начин

засъбиране на

пътни такси

Това наскоро го призна и ЕС и неслучайно след няколко години винетките ще отпаднат.

Но търгът за толсистемата се бави вече близо две години именно заради жалби - кога от реални фирми, кога от такива на санитари, които надали през живота си са построили и метър път. Но ей заради такива хватки държавата губи по близо 1 млрд. лева годишно от несъбрани такси.

А от въвеждането на толтакси полза ще има за всички. Те ще осигурят достатъчно пари за поддържането на пътищата в България. А тези, които ползват най-много, съответно ще плащат най-много. Което важи най-вече за тировете. Защото сега България сигурно е най-евтината територия за минаващите транзит камиони с цена от 10 лева за дневна винетка.

На дискусията стана ясно, че хората, които вземат решения в държавата, четат внимателно “24 часа” и реагират на проблемите. Регионалният министър Николай Нанков обяви, че се връща забраната за тирове по магистралите за уикендите през лятото. Те бяха пуснати тихомълком да се движит свободно по всяко време с една заповед от края на миналата година, за което единствен “24 часа” писа.

Със сигурност връщането на тази забрана ще спести много нерви на шофьорите и ще предотврати куп катастрофи. Нали все пак опазването на животът и здравето на хората трябва да е цел номер 1.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Крадците на вода да плащат яко

    Крадците на вода да плащат сметки за година назад - това предвижда нова наредба на МРРБ. И ако на някой този срок му се вижда дълъг, не е прав - към тарикатите, които ползват услуга на чужд гръб, не трябва да има милост. А в случая наказанието е достатъчно солено, за да откаже крадците - ако не напълно, то поне голяма част от тях.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,