Искат ненужни документи, губят стотици милиони човекочасове

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6313064 www.24chasa.bg

Колко ни струва бюрокрацията

Преди години в България дойдоха водещи холандски специалисти и представиха техния подход за намаляване на бюрократичната тежест. Състои се в две части: първо, мериш и второ, режеш. Холандия е направила пълна финансова оценка на административните си разходи, произтичащи от всички закони и регулации. И има изискване всяка година тези разходи да се намаляват с определен процент, докато се стигне до по-приемливо ниво.

Например, ако един закон изисква подаване на хартиени документи на гише, това води до разходи за заплати на служители на гише, ремонти и издръжка на сгради, опашки и чакане, разходи за транспорт, загуба на време и човекочасове от бизнеса и гражданите и т.н. Те може почти изцяло

да се премахнат

с една проста

система

за електронно подаване на документи. В други случаи процедурите може да се премахнат изцяло или да се опростят, да се елиминират изисквания за подаване на документи и т.н.

И в България беше направен опит да се повтори холандският модел - бяха оценени административните разходи в десетки закони на три етапа. На първи етап бяха установени административни разходи от 103 млн. лв. в 33 закона. На втори етап бяха изследвани 20 закона и свързаните наредби и се стигна до оценка на административните разходи от 1,5 млрд. лв. На трети етап са изследвани 16 закона с оценка за административната тежест от 385 млн. лв. Макар тези оценки да не са изчерпателни за цялото законодателство, говорим за милиарди левове годишни разходи на фирмите и гражданите само за административни тежести.

Приети бяха няколко плана за намаляването на административната тежест, но бяха изпълнени само частично. От третия план бяха осъществени около половината мерки. Само преди десетина дни, на 21 юни, правителството гледа отчет за изпълнението на другия план - за подобряване на инвестиционната среда. Там беше констатирано неизпълнение и наличие на проблем, а министърът на финансите беше натоварен с изготвянето на критичен анализ. Въобще, оказва се, че администрацията приема

решенията на

правителството

“за сведение”

и реално не се съобразява с тях.

Затова е радващо, че в момента има ясна политическа воля за адресиране на проблемите. Новата агенция за “Електронно управление” тръгва в правилната посока, правителството прие ясен план с мерки за електронното правителство и електронен документооборот. Въпросът е да се измисли строг механизъм за дисциплиниране на администрацията, за да се следват сроковете. Струва ми се, че трябва да се създаде система за поощрения и наказания. Например, да се намалява бюджетът на ведомствата, които не правят реформи – и обратно, да се увеличава на активните в реформите. Може би натам вървим - не е случайно, че точно министърът на финансите ще готви критичния анализ.

Данъчните първи осъзнаха, че е безсмислено да се подават на гишета милиони данъчни декларации на хартия, след което да се вкарват ръчно в компютър и да се обработват. Електронното подаване спестява време, опашки и чакане на данъкоплатците, но и административни ресурси на НАП.

Крайно време е и другите министерства и ведомства, предоставящи масови услуги, да се ориентират натам. Те ще трябва да се научат да ра ботят с по-малко персонал, но добре платен и с

повече

електронни

услуги

и автоматизация. Трябва да започнат този преход сега, иначе съвсем скоро ще останат без служители.

Премахването на ненужни изисквания за документи е сред първите стъпки, които ще доведат до бърз резултат. Банален стана примерът със свидетелството за съдимост, което човек взима от едно държавно гише и го носи на друго - очевидно безсмислена дейност.

Също както е безсмислено да се вади удостоверение на хартия от електронния Търговски регистър, който е публично достъпен. Фирмите всяка година подават едни и същи отчети на няколко места - в НАП, НСИ и Търговския регистър (по този повод наскоро имаше големи опашки там). С проста електронна система може да се подадат на трите места едновременно и проблемът да се реши. Още по-странно е, когато държавата изисква от хората акт за раждане или брак, удостоверение за адрес или семейно положение - та всички тези данни държавата ги притежава в електронните регистри на ГРАО. Ако спре да ги изисква, така с един замах ще спести десетки, а може би и стотици милиони човекочасове на българските граждани и фирми. Ще облекчи и самата администрация.

А създаването на единна система за идентификация ще предопредели шансовете на електронното правителство. Инвестирани бяха стотици милиони за създаването му, но реално то не работи почти никъде (с изключение на НАП). Дори там, където се предоставят електронни услуги, това става на сепаративен принцип. Например НАП дава на гражданите безплатен ПИК код за достъп да електронни услуги. Но НОИ има собствен ПИК код за собствените си услуги. Отделните общини също имат собствени кодове. Някои институции работят само с електронен подпис. И се оказва, че за да ползва електронни услуги, човек трябва да обикаля до гишетата на множество различни администрации, за да си вземе от техните кодове или подписи. Това обезсмисля цялата логика на електронните услуги – да са лесни и удобни за ползване. Затова и не се ползват масово дори там, където ги има.

За да се реши проблемът кардинално, трябва да се създаде единна система за идентификация. На първо време може да се изисква всички държавни институции

да ползват

ПИК кодовете

на НАП

Стотици хиляди хора имат ПИК от данъчните – трябва да се даде възможност с него да ползват електронните услуги на всички министерства, ведомства и общини. Дългосрочното решение е да се вкара електронен подпис в новите лични карти. Това вече е прието със закон, но е важно да се приложи на практика. До година-две ще започне масовата подмяна на личните карти и ако изпуснем този момент, ще трябва да чакаме още десетилетие до следващата смяна на личните карти. Това би било непростимо.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Кадрите не решават всичко, по-важна е стабилността

    С хвърлената оставка на Димитър Главчев като председател на парламента някои наблюдатели отбелязаха голяма червена точка за БСП в двубоя й с ГЕРБ.  Така ли е наистина? Да, тежестта на червената точка идва по две линии - първо, че така “потъна” важността на ревизията на приватизацията през прехода. И второ - този път “падна” шеф на парламента,
  • Не ме завихряйте в скандал с българския лекар!

    Когато описах случая със “Спешна помощ”, бях обективна, имам свидетели “БЪРЗА помощ” пак закъсня. Близо месец, след като написах статус във фейсбук за припаднало момиче пред БНТ и закъснението на линейката, лекарите от “Спешна помощ”, подкрепени от Българския лекарски съюз и Българския стоматологичен съюз,