Защо България успешно конкурира Турция в туризма

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6317748 www.24chasa.bg
Условията у нас за туризъм вече позволяват България успешно да конкурира Турция.

Сред предимствата ни са уникалното съчетание на море и планина, сигурността, наличието на много апартхотели, разнообразните екскурзионни обиколки

Българският туризъм има уникален шанс тази година да направи пробив. А България да се измъкне от имиджа на евтина дестинация, посещавана от също толкова евтини туристи.

През 2016 година този бизнес претърпя доста промени заради кризите в Европа, Египет и Тунис, войната в Сирия и обтегнатите отношения между Русия и Турция. В резултат плановете на 28 млн. души, традиционни посещаващи тези дестинации, се промениха. Турция изгуби 15 млн. посетители, а Франция и Белгия - 10 млн.

От това печеливша се оказа България - рекорден ръст от 16,5% при посещение от над 10 млн. туристи и приходи от почти 4 млрд. евро.

Сега остава тези резултати да бъдат затвърдени и да се докаже, че е тенденция, а не плод на странични фактори. За това лято поне откъм туристи положението изглежда повече от добро. Според прогнози на Института за анализи и оценки в туризма тази година се очакват над 11,6 млн. туристи - българи и чужденци.

Към началото на сезона общият брой планирани полети на летищата във Варна и Бургас за юни-септември надхвърля с 8% този през същия период на миналата година.

Очаква се отново силно присъствие на туристи от Германия, Полша, Великобритания, Украйна, Чехия, Франция, скандинавските страни и Русия.

Значително се подобри и чистотата на морската вода с изградените пречиствателни станции. 15 съоръжения работят по морето. До 30 пъти по-чиста вода от нормите я показват проверките с взетите проби. До този момент няма констатирани завишения на стойностите на чревните бактерии ешерихия коли и ентерококи по Южното и Северното Черноморие.

Основното предизвикателство пред туризма ни е ще успее ли да се справи с конкуренцията на Турция особено що се отнася за руските туристи. През тази година те се очакват да са с 10% повече.

Мненията на туроператорите се разделят: част от експертите смятат, че Турция е с по-ниски цени и по-разнообразна хотелска база и ще отнеме част от руските туристи, почивали досега в българските курорти. Според други България има своите лоялни руски туристи.

Независимо от завръщането на Турция на руския туристически пазар

България има потенциал

за ръст през това лято, за което говорят и данните на анализаторите. Например търсенията в системата Слетать.ру на летни турове показа сравним ръст на интереса към българските и турските курорти.

България запази мястото си в петицата на най-търсени летни дестинации, като леко отстъпва на Турция, Гърция, Испания и Кипър.

Турция може да се похвали с по-дълъг сезон - от началото на май до края на септември. Но през най-силните месеци - юли и август, там е доста по-горещо. В България климатът е много по-умерен и има уникалното съчетание на море и планина. В района на Свети Влас и Елените въздухът е най-благоприятен за хора с белодробни заболявания или сходни проблеми и според взетите проби водата там е най-чиста.

В пакетите за Турция обикновено е включена и цената за шезлонг и чадър на плажа. Но у нас променената методика при даването на плажове на концесия или под наем свали чувствително и цените на чадърите и шезлонгите, а част от хотелите също ги включват в пакетната цена. Това е принципът при т.нар. затворени комплекси, където собствениците са и концесионери на плажовете като Дюни и Елените например.

Анкети на руски туроператори показат, че техните клиенти по-често избират почивка в Турция ол инклузив в петзвездни хотели, където отсядат заедно с децата си. Но и по този показател България не отстъпва, тъй като 5-зведните хотели у нас държат високо ниво с предлаганите услуги.

През тази година хотелиерите у нас предлагат и още една атракция, характерна за ол инклузива в Турция - това са т.нар. амфитеатри. Наред с традиционните анимации за деца и възрастни в комплекс Елените на амфитеатъра например почиващите могат да гледат всеки четвъртък постановките на кукления театър - Бургас “Оттук-оттам” и “Тумба-лумба”, а в петък вечер спектакъла на ансамбъл “Чинари”, който представя традиционните български танци и обичаи по неповторим начин.

Амфитеатри има и в Свети Влас и в Созопол. А в Царево такъв бе изграден в морето върху изкуствен полуостров, а седалките са разположени върху скалния бряг. В Царево тази година за втори път ще се проведе фестивалът “Артпоток”, организатори са общината и “Хасиенда бийч”. В него ще участват Татяна Лолова и Стоянка Мутафова. Ще има театрални спектакли, изложби и общ концерт на рок бандите “Ера”, “Тангра” и “Гравити Ко”.

На Слънчев бряг в 5-зведния хотел “Виктория палас” от тази година има турски мениджмънт от Анталия и шеф-готвачът сериозно е вдигнал нивото на предлаганата храна, е мнението на почиващите туристи там. Това показва, че и у нас туристическият бранш отговаря сериозно на конкуренцията с цел привличане на повече туристи.

А проверките на агенцията по храните показват, че качеството им в ол инклузив офертите в България се е подобрило значително през този сезон. От направените по Южното Черноморие 617, проверки, са издадени 47 предписания и 10 акта. Тоест са открити някакви нередности в под 8% от случаите. За сравнение при проверките през миналата година такива е имало при почти всяка десета инспекция.

Със сигурност България е напълно способна да се конкурира с Турция, като се имат предвид фактори като сигурност, липса на езикова бариера, наличие на много апартхотели, които дават възможност на семейства от по 4-5 души да спестят от разходите за почивката си. В полза на отдиха в България за руснаците са и разнообразните екскурзионни обиколки, включително и православният поклоннически туризъм.

България е много търсена от семейства с деца заради мекия климат и близостта на културата. Това е дестинация, в която туристите се връщат отново, казват от туроператора ANEX Tour. Всъщност това, което може да накара руските туристи да предпочетат Турция, е липсата на свободни места в България в добрите хотели през високия сезон. Да не забравяме, че и за поредна година турската държава субсидира туроператорите, возещи с чартъри руски туристи - 6000 и 8000 долара на полет и режимът е безвизов за тях.

През миналата година туристическият бизнес в България се справи успешно с наплива на туристи през юли, август и септември и не допусна значителни оплаквания от качеството. За разлика от други години нямаше и никакви отрицателни отзиви в чуждестранната преса, напротив, в медиите на основните пазари - Германия, Великобритания, Франция, Италия и Русия, се появиха доста статии за качеството на българския туристически продукт.

Остава тази година това да се затвърди, за да може да се каже, че наистина вече в България има качествен туризъм.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Как децата ни да станат добри хора

    Този въпрос - как децата ни да станат добри хора, вероятно е сред най-трудните. И за родителите, и за учителите, и за обществото. И съвсем не са празни приказки усилията в тази посока. Затова е и съвсем естествено най-после българското училище да се обърне отново към възпитанието на качества и ценности, с които едно дете може да стане добър човек.
  • 111-ото място не е вярно!

    Идеята за подреждането на страни по свобода на медиите е абсурдна. Положението или е добро, или лошо Изчаках един ден да отминат страстите, за да кажа: класацията, която ни слага на 111-о място по свобода на медиите, е с кашкавалени крака. Балон. Имаме си проблеми в медиите, но тази класация всъщност е един от тях. Ето защо смятам така: 1.