Домусчиев: Атаката на Валери Симеонов е личностна и злонамерена

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6321240 www.24chasa.bg
КИРИЛ ДОМУСЧИЕВ

- Г-н Домусчиев, как си обяснявате твърденията на Валери Симеонов, че държавата може да развали приватизационния договор за БМФ заради неспазени клаузи в него?

- Това са несериозни и манипулативни твърдения. В БМФ сме инвестирали над 570 млн. лв. за нови кораби и 440 млн. за покупка на 70% от акциите. Не мога да проумея защо един политик, който е и вицепремиер с ресор "Икономика", вместо да работи за създаването на по-добра бизнес среда, се опитва да създава конфликти.

- Защо точно сега бе повдигната темата за БМФ?

- Нямам представа защо сега. Възможно е като председател на КРИБ през последните години да съм засегнал интереси на г-н Симеонов.

- Какви например?

- Например казаните за ракия, които той защитаваше, а аз изразих позиция, че в тях се произвежда нелегален алкохол. И няма как КРИБ да защитава интересите на нелегални производители, а не тези на легалните.

Имаше и декларация на КРИБ по повод компетентността и репутацията на част от зам.-министрите, предложени от Валери Симеонов. Визирам тези в енергетиката. 

- А защо смятате, че има манипулативни твърдения за БМФ?

- Не е нужно да си специалист в морския бранш, за да видиш спада на Балтик Драй индекса при превозените товари в последите 10 г. И че корабособствениците са принудени да работят на загуба или с нулева печалба. Липсата на товари и свръхтонажът, който се предлага на пазара, доведоха до тази криза. И не може да се сравнява едно пристанище и дейността му с един корабособственик или оператор, както се опитва да прави Валери Сименов.

- Наистина ли във флота са останали само 124 души на работа?

- При 36 кораба, с които оперира БМФ, и с по 20 човека екипаж на кораб, как е възможно да има само 124 човека?! На всеки 4 месеца тези екипажи се сменят. Или аз не разбирам от математика или Валери Симеонов е открил нова такава!

- Държавата ще обжалва решението на арбитража, с което се изменя приватизационния договор за БМФ. Имате ли притеснение от това дело?

- Нямам притеснения, държавата има това право. Купувачът "Кей джи маритайм шипинг" и държавата са две страни, които имат право да водят в съда търговски спорове. Но в случая Валери Симеонов се опитва като вицепремиер да манипулира съда и да повлияе върху решение на независимата съдебна власт. Прави ми впечатление, че Валери Симеонов се изказва като човек от последна инстанция за всичко.

- А защо поискахте промяна на договора от арбитража - да се спестите 55 млн. лв. неустойки ли?

- Причината да поискаме корекции е световната икономическа криза и спада на превозваните товари. От нашите искания Арбитражът прие само корекция на тонажа, който трябва да поддържаме в БМФ. Нормално е, когато едно дружество изпитва затруднения, да се опита да предоговори условията с всички свои партньори, включително и с държавата. Относно неустойките - няма кой да каже в момента дали сумата е 55 млн. лв. Дали ще има начислени неустойки, ще стане ясно след изтичането на 10-годишният срок договора.

Не разбирам защо държавата, вместо да стимулира компаниите да се развиват, да инвестират, да създават работни места, трябва да поставя непосилни неустойки.
И това ли е ролята на вицепремиера, който отговаря за икономиката.

Кое е по-доброто - това че успяхме да запазим БМФ в кризата или дружествотго да бъде ликвидирано, както се случи с румънския и украинския флот. Давам ги като пример като съседни държави. Мога да посоча и големи компании, които фалираха в последните години. 

- Имахте и някакви разговори досега с Валери Симеонов по сделката за БМФ?

- Имаме нормален диалог с Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, всяка година си предоставяме отчетите за поетите ангажименти. От страна на вицепремиера Валери Симеонов нямаме зададени въпроси или проведени разговори. Поради това определям атаката като личностна и злонамерена. Тя по никакъв начин не стимулира инвеститорите! И предполагам, че Симеонов може да нападне и други компании. Виждам, че е "компетентен" по всякакви въпроси и всякакви теми, но не може да направи разлика между концесия и приватизация. 

- Какво ще правите, ако бъде отменено решението на арбитражния съд?

- Нямаме намерение да го правим, ще продължим да инвестираме. Възможно ли е да дам 440 млн. лв., да инвестирам 570 млн. в нови кораби, още 200 млн. предстои да се платят за нови кораби и Валери Симеонов да твърди, че ликвидирам компанията. По това може да се съди за неговия капацитет и компетеност!

Днес получаваме от корабостроителницата новия 42 000-тонен кораб "Рила", за който сме платили 34,5 млн. лева. И вместо да празнуваме, трябва да отговаряме на клевети и абсурдни обвинения!

Новият кораб "Рила" е четвъртият с това име в историята на БМФ, като предшественика му е построен преди близо 40 г. На негово място сега идва нов, модерен, който се създава прекрасни условия за нашите моряци. Относно това, че старият е нарязан на скрап, за което ме обвинява г-н Симеонов, мога да кажа, че това е установена практика. Европейските пристанища отказват да приемат кораби на възраст над 20 г. Наемателите не ги ползват заради проблем със застраховките - застрахователите отказват да застраховат товри, возени с такива кораби. Дали г-н Симеонов кара 40-годишна кола?! А тук става въпрос за безопасност при корабоплаването и за условията на труд на моряците.

- Като казахте моряци, какви заплати получават те?

- Заплатите им са на европейско ниво, получават същите, каквито биха взели при всеки друг корабособственик - например от Гърция, Германия и т.н. Заплатите са увеличени значително след приватизацията, за да запазим най-добрите си кадри. Капитан и главен механик вземат по 8000 долара например.

- Има ли тогава някой, който да е недоволен от тази приватизация?

- Няма някой, който да е недоволен от тази приватизация, само Валери Симеонов и вероятно крадците, които са точили средства от БМФ, докато е бил държавен. Затворихме доста кранчета и кранове, през които изтичаше значителен ресурс от дружеството.

- Имало ли е и други купувачи за БМФ, защо точно вие бяхте избран?

- Изказването за други купувачи пак е манипулация. Нямам спомен кой е подал оферта, но знам, че редица чужди компании, които проявиха интерес да участват с нас в консорциум, се отказаха заради изключително тежките условия, поставени от Агенцията за приватизация по договора.

Приватизацията на БМФ е единствената с 10-годишен следприватизационен контрол, няма друга с такъв срок. Ние винаги, когато сме печелели търг или конкурс, сме го правили с най-висока оферта. И винаги след това сме инвестирали и сме развивали компаниите. Това е факт, който никой не може да обори. Няма предприятие в нашата група, което да е спряло работа, независимо през какви трудности сме минали.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,