10 неща, за да бъде захапана корупцията

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6373939 www.24chasa.bg

Как новият мегаорган ще проверява пари и имоти и защо трябва да се декриминализира провокацията към подкуп

За разлика от другите икономически престъпления при корупцията нещата са много по-сложни, защото никой от участниците в престъплението - и даващият, и вземащият - не иска престъплението да бъде разкрито. Затова, за да се хване престъплението, е необходима непрекъсната координация между контролните органи, полицията и прокуратурата.

Как стояха

нещата досега? Доходите например се декларират в Сметната палата. Трябва да си доста безхаберен, за да допуснеш да декларираш имущество, което да се разминава с приходите ти. На практика това почти не става. А в редките случаи, когато става, нещата или биват оправяни, или гърмят дребните риби.

Използването на СРС-та е мощно средство. Но

отдавна всеки

внимава какво

говори по

телефона

и къде си държи телефона. Освен това говоренето по много от мобилните приложения е трудно пробиваемо, а и изисква голям ресурс за проследяване. На практика в момента, за да се хване подкуп, трябва или приемащият или даващият подкупа да сезира полицията или прокуратурата предварително, парите да се бележат, да се съберат доказателства със СРС-та и свидетели. Едно доста сложно занимание.

При сигнали за нередности с обществените поръчки най-често се сезира АДФИ (Агенция държавна финансова инспекция), която прави доста обстойни и качествени проверки. Но на практика не се доказва корупцията, съпътствала сделката, а се установяват евентуални вреди, с които е ощетена държавата, и се активира производство за някое престъпление по служба, за умишлена или неумишлена безстопанственост и пр. И това е нещо.

Ако се установи каквото и да е престъпление по сега действащото право, се сезира Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Тя вече прави доста обстойна проверка и при несъответствие между имуществото и доходите задейства процедура пред съда за конфискация. Но на практика има дублиране с дейността на данъчните при установяване на съотношението между приходи и разходи. И това следва да се изчисти в новия закон. Ако новата агенция не предвиди в закона изграждането на капацитет да прави обстойни проверки на имущество в чужбина, нещата няма да се променят съществено. Ако не се предвиди и ресурс за

наемане на

специализирани

чужди фирми за

проследяване

на финансови трансакции, на практика няма да се постигне голям напредък. На хартия излиза, че и досега би следвало да има добра координация. Но всъщност взаимодействието на органите става бавно - в регламентирана последователност. Това

дава възможност

за замитане

на следите

Ето защо създаването на единен орган чрез закона за противодействие на корупцията е поначало добра идея. Би следвало в него да се включат специалисти от Сметната палата, специалисти по финансов контрол от АДФИ, данъчни специалисти, обучени хора от Икономическа полиция, специалисти по финансово разузнаване, Комисиите за конфликт на интереси и за конфискуване на имуществото, ограничен брой читави анализатори от БОРКОР, добре платени софтуерни специалисти и финансисти с опит в международните трансакции, добре платени специализирани прокурори и други специалисти. Новата структура няма да може да върши всичко сама. Ето защо в закона се създават процедури за взаимодействие със специализираните органи. Но тук следва да се помисли за доста по-бързо действащи процедури.

Необходими са задължителни промени в НПК, ако има воля новият законопроект да заработи ефективно. Още в миналото Народно събрание има вкаран законопроект за премахване на престъплението “провокация към подкуп”. И агентът под прикритие ще се задейства по реда на използването на специалните разузнавателни средства.

Така САЩ решиха

проблема си с

подкупите на

ниско и средно

равнище

Политиците не бива да се страхуват от тази мярка, защото тя няма как да стигне до тях по разбираеми съображения. Заместник-министърът на правосъдието Евгени Стоянов е компетентен и амбициозен юрист и има желание нещата да се случат.

Той заяви, че се предвижда общият орган - комисията, да се състои от 5-има членове. Тя ще има право да прилага СРС-та.

Всеки, който заема висш държавен пост, в чиято декларация за имуществото има несъответствие за над 5000 лв., ще бъде предаван на данъчните за проверка. Ако се установи по-голямо разминаване, ще се прави и 10-годишна проверка. Това е нещо ново, което дава много по-големи възможности.

Правилно решение е, че и общинските съветници, главни архитекти, директори на болници, ректори на университети и още редица други също вече ще подават декларации.

В закона се дава едно широко определение на понятието за корупция: Корупция по смисъла на този закон е налице, когато в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява с власт или нарушава служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неследваща се материална или нематериална облага за себе си или за други лица.

Предвиждат се проверка, анализ и оценка на имущественото състояние.

Това е една от големите възможности. Защото досега не се анализираха реалните разходи по екскурзиите в чужбина, ученето на децата на управляващите в скъпи частни училища и университети и реалната им издръжка там, скъпо лечение в чуждестранни клиники. Тъй като не се декларират доходите на пълнолетните деца, на родителите, на братята и сестрите и

доверените хора, които всъщност често изпълняват функциите на подставени лица, законът ще е ефективен само ако комисията анализира и тези доходи.

Правилно е да се помисли дали един такъв орган да се сформира само от Народното събрание. Важен принцип в управлението е една власт да възпира друга власт. Затова би било полезно и президентът да посочи един член на комисията. Добре ще е и опозицията да има представител. Може да се помисли друг член да бъде посочен от друг независим орган.

Не бива да очакваме чудеса, ако:

l върху новата комисия не се осъществява точно разписан в закона контрол от различни, независими една от друга институции,

l кадрите й не са добре платени и осигурени с прилична пенсия,

l няма ефективен и независим механизъм за подбор на компетентни и независими кадри, вкл. чрез преминаване през детектор на лъжата (полиграф) – както е в много други развити държави,

l липсва съответният финансов ресурс за разследване в България и в чужбина.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,