Владимир Тодоров: На 15 км в Кресна - 119 ранени, 25-има загинали за 5 години

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6386915 www.24chasa.bg

В България загубите от катастрофи са до 2 млрд. лв. годишно

Полицията е безсилна срещу чужденци, които нарушават правилата на пътя, казва Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. С него разговаря Девора Недялкова

- Колко са загиналите в Кресненското дефиле, господин Тодоров?

- От началото на годината в България са загинали 360 души, а ранените са над 3000. Специално в Кресна за последните 5 г. 25-има са загинали, 119 са ранени. Това е само на 15-километров участък. По пътя Благоевград - Сандански 52-ма са загинали, 300 са ранените.

Кресненското дефиле е осеяно с паметници, това е една изключително потискаща картина. Виждаме имена на наши приятели, близки, на мотористи, чужденци и за съжаление, на много млади хора, които по нелеп начин са изгубили живота си.

- Колко струват катастрофите на държавата?

- Имаме данни, за които базата за сравнение идва от Европейската комисия. Всяка година държавите губят близо 2% от БВП от преки и косвени загуби от катастрофи. В България измерението им е около 1-1,5 млрд. до 2 млрд. лв. годишно. Тук влизат болничният престой, линейките, разходи за операции, инвалидни и социални пенсии, увредените инфраструктура и автопарк. Всичко това дава цифрата от близо 2 млрд. лв. Но когато имаш човешки животи, няма как да измерваш.

- Има ли друг подобен участък в България с такава концентрация на пътнотранспортни произшествия?

- Кресненското дефиле се конкурира по жертви с пътя Русе - Бяла и с Пловдив - Асеновград Добрата новина е, че в четвъртък започна реконструкцията на последния. Нашият призив е да загърбим всякакви боричкания, да надмогнем егото си и да се обединим в някакъв работещ проект и в крайна сметка да имаме най-после магистрала там.

- Какви са най-честите причини за катастрофите в този участък?

- Най-честите причини са навлизане в насрещното и удар в друг автомобил. Представете си, когато се образуват колони и хората се изнервят, какво се случва със заобикалянето и навлизането в насрещното. Това са първите причини за катастрофите. Ако направим пътя еднолентов и еднопосочен, там няма да има такива рискови изпреварвания. Сега с тези завои е почти невъзможно изпреварването, но пътните хулигани решават да рискуват, много румънци и други чужденци правят катастрофи. Те знаят, че в момента им се разминава санкцията, защото нашата полиция по една или друга причина е безсилна. Ние сме допуснали чужди граждани да не спазват законите.

- Споменавате пътните хулигани, но за съжаление, статистиката показва, че жертви на катастрофи са и семейства, които возят децата.

- Всеки може да се изнерви. Когато тръгнеш на море с децата и искаш да стигнеш навреме, един тир например запуши пътя и кара с 30 км в час, е нормално хората да се изнервят и да правят нарушения.

- Кой е най-добрият вариант за участъка в Кресна според вас?

- От петте съществуващи - с тунел, две платна в дефилето, две платна едно върху друго, ние подкрепяме този, при който се запазва сегашният път. Смятаме, че трябва да се направи един обход, който е по билото на планината или т.нар. източен вариант. За нас той е оптимален, не казвам, че е най-добрият, но ще балансира между безопасност, екология, запазване на интересите на местните хора и бързина на строителството.

- Такъв проект няма ли да е по-скъп от предишния, който предвиждаше вторият път да е през дефилето и на места над сегашния път?

- В сравнение с основния, който се коментира - две платна на билото, е много по-евтин, не мога да се ангажирам с цифри. Най-важното е, че той ще раздели двата потока, т.е. няма да има насрещно движещи се автомобили. Проектът за две платна горе не е добър от екологична гледна точка, защото означава повече виадукти и тунели, а това ще разруши природата. Връзката на тези две платна, детелините, които ще са необходими, са много повече и те ще увредят екосистемата там. Вариантът, който подкрепяме, ще запази бизнеса на хората. Ханчетата по пътя, хотелите, рафтингът ще останат. Те ще се обезопасят така, че пътуващите да паркират и да ги посещават. Освен това трафикът от Кресна ще се изкара. Няма да има тирове, които минават през училищата или къщите. Предвидено е десетки декари терени да се ползват за почивки и нови заведения. Това ще създаде нови работни места. Ние считаме всичко това за благоприятно.

- В четвъртък обявихте инициатива за подкрепа на изграждането на участъка от “Струма” през Кресненското дефиле. Разкажете повече.

- Искаме да разпространим подписка в България и чужбина. Качили сме я на интернет платформа. Целта е да призовем управляващите за незабавен старт в изграждането на магистралата, защото всеки ден забавяне води до човешки жертви.

- Защо избрахте сега да започнете подобна кампания? Проблемите със старта на проекта за “Струма” не са отскоро.

- Сега предстоят обществени обсъждания на вариантите, които съществуват. Искаме да обърнем внимание на хората, че проблемът не може да продължава и кой е оптималният. Ако не стартират процедурите, не е ясно дали проектът ще е изпълнен в срок, а ако това не се случи, държавата ще претърпи загуби. Говори се за над 1 млрд. лв. Искаме да проявим мъдрост, да бъдем европейци и да се обединим около кауза, в която да нямаме спорове с еколози или други.

- Какво ще се случи с петицията ви? Къде ще отидат подписите на хората, които решат да се включат?

- Ще организираме приемни в Кресна, Симитли, Благоевград, Сандански. Всичко това е свързано с желанието на местните да имат бизнес и работа, а за всички останали да има безопасно придвижване и въобще да се обединим като общество в идеята около един работещ проект. Очакваме подкрепата и на местните, и на всички, които минават оттам.

ВИЗИТКА

* Роден на 26 октомври 1972 година

* Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет “Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

* Носител е на голямата награда на “24 часа” “Достоен българин” за 2009 г.

* Присъствал е на молитвената закуска с американския президент Барак Обама

* Основател и председател на УС на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Вдигайте заплатите, иначе ще плачете за кадри

    Две грешни мантри, които спъват вдигането на работните заплати, се ширят упорито в последните години. Първата е, че производителността на труда в България е ниска, защото хората не работят достатъчно усърдно. Втората е, че работникът у нас по принцип не си изкарва заслужено заплатата. И двете се повтарят от работодателите непрекъснато,
  • Защо, по дяволите, слагат гадости в сладоледа!

    Глюкозо-фруктозният сироп си е отрова за тялото, но как да кажеш на децата, че не трябва да го ядат МАЙ съм от последните, които откриват, че в сладоледа вече не слагат от вредната захар, а от още по-вредния глюкозо-фруктозен сироп. Когато го установих, реших, че някой като например европейските органи за чистота на храните просто е проспал този