Янка Такева: По-ниски данъци за бизнеса, който обучава дуално

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6396472 www.24chasa.bg
Янка Такева

Родителите общуват с децата по 8 минути на ден , казва председателката на Синдиката на българските учители

- Г-жо Такева, бурно опонирахте на предложението на министерството на образованието за скъсяване на лятната ваканция. Защо?

- Предложението за удължаване на учебната година до 6 юли не беше добре обмислено. Не беше съобразено с новите учебни планове, които влизат постепенно заради новия закон за предучилищното и училищното образование. Министър Вълчев постъпи прагматично, като много бързо оттеглиха предложението.

- Как е по света с дължината на лятната ваканция?

- Има страни, които имат по-дълги летни ваканции. Има и такива, които са със седмица по-къси. Всичко това е съобразено с традициите, с всичко, натрупано като опит в националните образователни системи.

- Бихте ли подкрепили началото на учебната година да е от 1 септември?

- Традицията за 15 септември е натрупвана с години. Не може на всичко, което е работещо в образователната система, да му сложим кръст и да бъдем толкова иновативни, че да съсипем и малкото, което като традиция остана в българската образователна система. Ако не бяха толкова либерални правителствата от 1990 до 2009 г., българската образователна система щеше да е една от най-добрите. И финландците, и всички държави, които почерпиха от нашата образователна система, знаете ли как говорят за нас? С пренебрежение.

- Защо?

- Казват, че всичко добро сме унищожили. Те го взеха, пригодиха го към собствените си образователни системи и са напред. Казват, че ще има да ги гоним с години. Защото унищожихме извънкласните форми, възпитателната работа в училище, добрите учебни планове и програми, по които децата учеха и бяха първи в международните изследвания. Може ли

от четвърто

място

да слезем на

предпоследно

Да не говоря за професионалното ни образование, което имахме. Действително времената се изменят, динамиката в обществените процеси е много бърза, но друго е, когато имаш добрата практика и я пригодиш към новите условия и изисквания на динамично променящия се свят. Друго е, когато унищожиш всичко и започваш да вземаш лошите практики или да измисляш някакви нови. Тогава резултатът е ясен и видим -

800 хиляди

неграмотни

и малограмотни

и 24% необхванати деца в детските градини и училищата по данни на МОН.

- Какво са взели от нас финландците?

- Взеха възпитателната работа с деца. И американците взеха това от нас. Наричат хората, които работят това, учители по възпитание. Вместо да преквалифицираме, квалифицираме, да сменим длъжностната характеристика и да назначим като учители по възпитание нашите дружинни ръководители, ние ги уволнихме. Казахме, че са ретроградни и свършихме с възпитанието. Взеха от нас също целодневната организация на работа - заниманията по интереси извън училището. Сега чрез проектите УСПЕХ и “Твоят час” връщаме някои неща, но те са изстрадани, защото са по проекти - днес има пари, утре няма, следващия път ни отказват плащане. Тогава държавата финансираше извънкласните дейности.

- Министър Вълчев каза, че и 4-годишните ще бъдат обхванати задължително в детските градини.

- Синдикатът подкрепя 4-годишните задължително да бъдат в детската градина, особено за деца, чийто майчин език не е български.

- Работещ ли е принципът на уседналост за прием в 1-и клас?

- Този принцип трябваше да бъде приет. Поне хората, които живеят близо до училищата, да планират къде ще ходят децата им. Въпреки че уседналостта пък дискриминира родителите, които са лишени от правото на избор.

Угодия няма -

минахме през

районирането,

през либералното приемане кой където иска. Видяхме, че и това не работи. Уседналостта не е 100-процентово решение на въпроса. Според мен най-важното от 1-и до 4-и клас, когато е ограмотяването, е училището да бъде близо до местоживеенето на детето. Нашето начално училище в периода на ограмотяване е много добро.

Много добра е подготовката,

началните

учители

са прекрасни,

родителите не трябва да се притесняват.

- А как може да се пребори агресията?

- Само чрез строги правила в правилниците на вътрешния ред на всяко училище. Делегираните бюджети сега връзват ръцете на директорите. Всяко дете носи пари, всяко дете носи паралелка. Станахме заложници на децата. А те започват да се правят на герои. Има възраст в развитието на младия човек, когато минава през подобни етапи, но в България това е застрашително. Трябва да се обърне сериозно внимание на общественото възпитание. Разбрахме, че семейството не може да се справи с възпитанието на децата си. Първата причина е, че родителите почти не общуват с децата си. Направихме изследване, което показва, че само 8 минути на ден е същественото общуване между родителите и децата. Останалото е даване на пари или стоене пред компютъра. Така детето не създава проблеми на семейството. Важна е и съществената роля на психолозите, педагогическите съветници и социалните работници. Екипът на министър Вълчев има намерение да промени задълженията им, за да може работата им да е по-ефективна. Училището се опита да бъде най-голямото приемно семейство, но учителите не успяхме да бъдем майките и бащите. 51% от децата ни са с непълни семейства и

12% се

отглеждат от

баби и дядовци

Родителят общува с тях само по скайпа, защото е на гурбет. Остана най-важната роля на общественото възпитание - какво ни показва телевизията, какво показват възрастните на улицата. Много правилно е, че се прие решение на Министерския съвет, което регламентира изграждането на екипи за издирването и задържането на деца, които не са обхванати в училище. Това е национална политика.

- Забелязвате ли възраждане на професионалното образование?

- Професионалното дуално образование в новата икономическа и бизнес среда трябва да се развива. Експериментите с швейцарския и германския фонд, които финансираха дуалното образование, са много успешни. Има много училища, които са кандидати да въведат дуално обучение, но насреща нямаме предприятия, които да им партнират. Работодателите трябва да бъдат по-смели. Предприятията, които ще работят по дуално обучение, трябва да се лицензират. Държавата трябва да приеме данъчни облекчения за работодатели, които работят по дуално образование. Разходите по стипендии, заплати и по издръжка на учениците, когато са в предприятието, не трябва да се облагат с данък. Така направиха Словакия и Румъния и дуалното образование там тръгна много добре.

- От 1 септември над 90 000 учители ще получават с 15% по-висока заплата. За целта правителството гласува допълнителни 80 млн. лв., доволен ли е синдикатът?

- Това е много добро решение. Още в предизборната кампания синдикатът поставяше въпроса като проблем. Благодаря, че най-после имаме политически зряло отношение към образованието, защото ножът опря до кокала. Няма накъде вече да се отстъпва и да се пренебрегва образованието. До 2020 г. всяка година ще се отпускат по 438 млн. лв. допълнително за увеличаване на работни заплати и издръжка на учебните звена, за въвеждането на новия механизъм за финансиране на училищата и детските градини. Който не е доволен от малкото, никога не е доволен и от голямото.

- Имате ли отношение към назначаването на дъщеря ви Живка в управлението на “София Тех Парк”?

- Нямам отношение, защото това не е моя работа, но се гордея с моите деца и внуци.

- Казват, че образованието ѝ не отговаря на поста.

- Според мен има неточности, но това го отдавам на човешките слабости.

CV

- Завършила е педагогическия факултет на Софийския университет в Благоевград

- Има 2 специализации и първи клас квалификация

- Работила е като учител от 1974 до 1980 г.

-Директор на дом за сирация в кв. “Драгалевци” от 1980 до 1987 г. и главен специалист на управление “Просвета” в община “Красна поляна” в София от 1987 до 1990 г.

- През 2000 г. завършва магистърска степен по управление на човешките ресурси в Пловдивския университет

- Носител на орден “Стара планина I степен” през 2016 г.

- Председател на Синдиката на българските учители към КНСБ от 1994 г.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Без правила не става - даже и за тротинетки

    Без правила не става - даже и за тротинетки

    Нашествието на тротинетките по улици, булеварди, тротоари и велоалеи предизвика известен артистично-екологичен хаос в движението и наложи спешно да се пишат правила. Защото и шофьори, и пешеходци в чудо се видяха от новите возила, които се движат абсолютно безразборно и безхаберно в големия град. В момента хора с тротинетки може да се видят
  • Да паразитираш върху наивници

    Да паразитираш върху наивници

    Как БСП отново “спечелиха” изборите НАПОСЛЕДЪК взе да ми харесва как Бойко Борисов търкаля стогодишната партия по паветата на София и я прави объркана и разногледа. Мая Манолова беше посочена за кандидат на БСП, преди Корнелия Нинова изобщо да схване за какво става дума. Дори само заради това трябва да си подаде оставката