Как i-училището ще промени всичко - от раниците до матурите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6482525 www.24chasa.bg

Да купим таблети, е малкият проблем, важното е как ще се използват

ОТ гледна точка на държавния бюджет покупката на таблети дори за всички деца в средното образование няма да има съществен макроикономически ефект. В условия на икономически растеж, увеличение на заетостта и свързаното с това нарастване на приходите в бюджета подобно допълнително перо в разходната част няма да застраши бюджетната стабилност.

Въпросът е какво ще правят децата с тези таблети и дали всъщност възможностите на новите технологии ще се използват ефективно за по-добро качество на образованието. Какви са шансовете това да се случи и какви ще са последиците?

Като начало тежките раници, особено на малките деца, могат да изчезнат. И в момента много родители сканират учебници и ги качват в таблета на ученика. В някои училища пък учебниците могат да не се носят или пък се оставят в класната стая. Но това са безумно тромави решения на проблем, който ще изчезне при използване на електронно съдържание, достъпно в интернет при ползване от лични електронни устройства.

И така опираме до най-важната предпоставка за успех - цялото учебно съдържание, необходимо според образователните изисквания, трябва да е в електронен вид. Освен за учебниците това се отнася и за различните помагала, учебни тетрадки и други подобни. Не е тайна, че помагалата и тетрадките тежат повече от учебниците. Може да се отиде и по-далеч – да се предоставят само електронни учебници и помагала, а хартиените да са само по желание и срещу допълнително заплащане. Иначе рискуваме някак “случайно” родителите и учителите да се “сговарят” колко си е добра старата система и да блокират промяната.

Какво ще има в учебниците, също е важно. Ако това са просто сканирани книги, очевидно ефектът ще се ограничи до по-леки раници. Електронната среда и достъпът до интернет обаче предоставят безкрайно по-големи възможности за интерактивно съдържание, извън линейния текст. Всяка тема може да се обогати на практика неограничено с връзки към допълнителни ресурси – картинки, филми, презентации, литература и свързани текстове.

Допълнителните помагала и разновидностите на учебни тетрадки могат да се правят по съвсем различен начин – част от съдържанието им може да се прехвърли към новите интерактивни учебници, за да се освободи възможност за повече учебни игри, ситуационни задачи, видеоматериали, тестове за знанията.

Новите технологии позволяват и съвсем различен начин за проверка на знанията. На практика всяко упражнение в таблета, при свързаност в класната стая, е тест. При подходящ софтуер учителят може да следи напредъка и слабостите на всяко дете постоянно – а не чрез специално направени контролни в определен ден. Тази информация пък може да се използва от директорите, от общини, от министерството, за да се прави анализ на резултатите на учениците и труда на учителите – а не както сега всички се вторачваме единствено в резултатите от матурите след 7-и и 12-и клас.

Необходимо условие всичко това да се случи е желание и умения на учителите.

Учителят в крайна сметка трябва да се откаже от писане по дъската и преписване на упражнения от хартиен учебник в хартиени тетрадки и да прегърне възможностите, които електронизацията предоставя.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • 40 години чакане за национална детска болница стигат

    Добра новина е, че след 40-годишно чакане ще стартира проектът за строеж на национална детска болница. През всичките тези десетилетия е имало политически консенсус за педиатрията, но явно е трябвало някой реално да поеме ангажимент това да се случи. И този човек е здравният министър Кирил Ананиев. Има шансове чаканата детска болница да отвори до
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,