Как i-училището ще промени всичко - от раниците до матурите

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6482525 www.24chasa.bg

Да купим таблети, е малкият проблем, важното е как ще се използват

ОТ гледна точка на държавния бюджет покупката на таблети дори за всички деца в средното образование няма да има съществен макроикономически ефект. В условия на икономически растеж, увеличение на заетостта и свързаното с това нарастване на приходите в бюджета подобно допълнително перо в разходната част няма да застраши бюджетната стабилност.

Въпросът е какво ще правят децата с тези таблети и дали всъщност възможностите на новите технологии ще се използват ефективно за по-добро качество на образованието. Какви са шансовете това да се случи и какви ще са последиците?

Като начало тежките раници, особено на малките деца, могат да изчезнат. И в момента много родители сканират учебници и ги качват в таблета на ученика. В някои училища пък учебниците могат да не се носят или пък се оставят в класната стая. Но това са безумно тромави решения на проблем, който ще изчезне при използване на електронно съдържание, достъпно в интернет при ползване от лични електронни устройства.

И така опираме до най-важната предпоставка за успех - цялото учебно съдържание, необходимо според образователните изисквания, трябва да е в електронен вид. Освен за учебниците това се отнася и за различните помагала, учебни тетрадки и други подобни. Не е тайна, че помагалата и тетрадките тежат повече от учебниците. Може да се отиде и по-далеч – да се предоставят само електронни учебници и помагала, а хартиените да са само по желание и срещу допълнително заплащане. Иначе рискуваме някак “случайно” родителите и учителите да се “сговарят” колко си е добра старата система и да блокират промяната.

Какво ще има в учебниците, също е важно. Ако това са просто сканирани книги, очевидно ефектът ще се ограничи до по-леки раници. Електронната среда и достъпът до интернет обаче предоставят безкрайно по-големи възможности за интерактивно съдържание, извън линейния текст. Всяка тема може да се обогати на практика неограничено с връзки към допълнителни ресурси – картинки, филми, презентации, литература и свързани текстове.

Допълнителните помагала и разновидностите на учебни тетрадки могат да се правят по съвсем различен начин – част от съдържанието им може да се прехвърли към новите интерактивни учебници, за да се освободи възможност за повече учебни игри, ситуационни задачи, видеоматериали, тестове за знанията.

Новите технологии позволяват и съвсем различен начин за проверка на знанията. На практика всяко упражнение в таблета, при свързаност в класната стая, е тест. При подходящ софтуер учителят може да следи напредъка и слабостите на всяко дете постоянно – а не чрез специално направени контролни в определен ден. Тази информация пък може да се използва от директорите, от общини, от министерството, за да се прави анализ на резултатите на учениците и труда на учителите – а не както сега всички се вторачваме единствено в резултатите от матурите след 7-и и 12-и клас.

Необходимо условие всичко това да се случи е желание и умения на учителите.

Учителят в крайна сметка трябва да се откаже от писане по дъската и преписване на упражнения от хартиен учебник в хартиени тетрадки и да прегърне възможностите, които електронизацията предоставя.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Връщайте децата в училище, за добро е!

    Лош пример дава училището в Ботевград, в което при една проверка се оказа, че 57% от децата отсъстват от часовете. Това е прекалено висок процент, за да се очаква в края на годината какъвто и да било добър резултат. Представете си класна стая с 25 ученици, а на чиновете има-няма десет-единайсет деца.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в