Защо в Перник, Сливен и Силистра са 5 пъти по-бедни

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6488355 www.24chasa.bg

В икономически по-жизнените области сега берат

плодовете от хубавите връзки и магистралите

Защо хората в София живеят 5 пъти по-добре от тези в Перник, Сливен и Силистра. Такава разлика в средната покупателна способност на населението в тези области показаха регионалните данни на Евростат за 2015 г., които анализира Институтът за пазарна икономика.

Основният фактор за това дали една територия да е бедна, или богата са инвестициите. Не е изненадващо, че София е в челото на класацията по стандарт на живот в страната, защото столицата привлича огромната част от инвестициите - и чужди, и местни, в България.

Области като Стара Загора, Софийска област, Варна, Габрово, Бургас и Пловдив също са сред лидерите по инвестиции. Инвестициите в общия случай са ключът към дългосрочното забогатяване на една територия.

Говорим предимно за частни инвестиции. София особено след кризата

отбеляза много

бърз растеж

на няколко водещи сектора - IT услугите, аутсорсинга на бизнес услуги, производството на редица промишлени стоки като части за коли, апаратура. Инвестициите в тези сектори дават своите плодове за доходите в София.

София все повече концентрира икономическа дейност - все по-голяма част от производството в страната се съсредоточава в столицата - около 40% е в момента и той расте. Не е изненада, че области като Силистра, Видин, Сливен, Перник се нареждат в дъното на класацията по благосъстояние. Те в последните години, а и като цяло не се радват на сериозен приток на инвестиции.

Видин е на 4-о място със стандарт на живот 24% от средното европейско ниво заедно с Кърджали. Това са и областите с най-лоши демографски тенденции. Там бавното икономическо развитие, липсата на инвестиции водят до изселване на хората в работоспособна възраст в търсене на работа и на по-добри доходи.

Затова и именно София, Варна, Бургас продължават да привличат хора - механичният прираст в тези области остава положителен, докато

в най-бедните

области нетното

изселване е

много

интензивно

Това са процеси, които текат по естествен начин и трудно могат да се повлияят от планове за развитие. В последните години Северозападът е във фокуса на управляващите, както и Северна Централна България и Североизточна. Но трудно се повлияват. От 2006 г. се публикуват такива данни - в дъното на класацията като най-бедни области с около 20% от нивото на средното европейско пак са тези центрове.

Общата картина е следната - част от страната е в застой, около 2/3 от областите са много бедни на фона на средноевропейските нива (доходите са между 20 и 40%). И на другия край е София, която привлича талантите на страната, високообразованите, младите и развива една много динамична икономика.

София не е единствена - последните години Стара Загора, Варна, Русе също растат. С бурни темпове Пловдив също е сред жизнените части на страната благодарение на “Тракия икономическа зона” - привличат и чужди, генерират и местни инвестиции. Но по-голяма част от тези жизнени райони са в Южна България.

Тъжната истина е, че Южна България се развива по-добре и успява да бъде по-конкурентна - там се построиха “Тракия” и “Марица”, третата магистрала “Струма” е в напреднал процес.

А на север цяла магистрала още няма, има какво да се прави и за първокласните пътища. Друг голям проблем е и липсата на лесен достъп от Северна към Южна България. Вижда се ясно - срещу Стара Загора на картата е Габрово - едни добре развит регион (на 5-о място). И това се дължи на изявения индустриален профил и на сигурните традиционни пазари. Но между Габрово и силната икономическа зона в Стара Загора, Казанлък и Раднево няма бърза връзка. Тунел под Шипка би бил добро решение и ще помогне да се усилят ефектите за по-силна икономика изобщо за Северна България.

Друг интересен аспект в тези данни е кой как расте в последните години. София е безспорен лидер - с 80% от средно европейското ниво през 2006 г. сега е на над 100 процента, което си е растеж от 20%.
Стара Загора, Бургас, Русе са другите лидери по растеж в последните години - там инвестициите дават резултат. И още от миналата година говорим, че инвестициите с европейски средства са със спорен и статистически незначим резултат върху цялостното развитие - няма сближаване там, където се наливат европейски средства, не може да се засече ефект от тях.

Обаче там, където областите растат, то е заради частни инвестиции. Публичните инвестиции - включително. европейски средства, обаче имат дългосрочен позитивен ефект върху растежа на икономиката, когато са в инфраструктура.

Ако трябва да се даде някаква препоръка на базата на тези резултати, то добре е да се фокусират повече средства върху големи инфраструктурни проекти, които осигуряват свързаност в рамките на страната и особено между Южна и Северна България. Тунели, мостове, пътища - тези бързи връзки между центровете ще окажат влияние. Ето, “Тракия икономическа зона” я виждаме, че сега се разраства към Хасково. Само преди няколко години, когато я нямаше магистрала “Марица”, това нямаше да се случи.

  • Защо всяка дума в тестовете е важна

    “Убедително написаното мотивационно писмо на младия и амбициозен кандидат впечатли комисия.” Това изречение в теста в матурите за 12-и клас вся смут сред ученици и родители и министерството обяви, че спорният въпрос няма да се зачита. Всички абитуриенти ще получат точка по тази задача. Тестовете поначало са най-добрият и обективен начин за
  • Древните находки ли да се преместят, или да завие магистралата

    Ами ако се препроектира трасето на “Струма” и пак достигне до древно селище? ДЕСЕТИНА древни селища попаднаха под готовите лотове на магистрала “Струма” от София до Кулата. Всъщност, ако финансирането за изграждането на аутобана не беше осигурено, държавата едва ли щеше да намери средства за такива мащабни археологически разкопки.