Колкото по-стари са автомобилите, толкова повече са смъртните случаи по пътищата
Когато над София завали дъжд, трафикът и задръстванията стават още по-непоносими. Тогава любимият лаф на таксиджиите е: “Айде, пак излязоха шофьорите, които използват автомобилите за дъждобрани!” А бакшишите са мъдри хора, най-добре знаят какво се случва по улиците.
Забелязали ли сте в милионната ни столица как 9 от 10 коли се използват само от водача или най-много от гордия му наследник, ако са тръгнали за детска градина или училище. Ще кажете, БВП се покачва, минималната заплата - също, оттам българското семейство вече може да си позволи да има по няколко возила. Да, ама не. Причината, че автомобилите нарастват, е, че у нас масово се внясат трошки, които струват на щастливите собственици суми от порядъка на 2-3 хил. лева.
Нямам нищо против употребяваните автомобили. Самият аз карам 10-годишна кола и нямам причини и намерение скоро да я сменям с друга или с по-нова. Върши ми чудесна работа (е, харчи по 13 литра на сто бензин в града) и полагам достатъчно грижи да не бъда участник в движението, който е опасен за себе си, жена ми и детето ми, както и за околните - било то други шофьори или пешеходци. Хюндаят ми е в отлично състояние, минава на преглед всяка година, а гумите са на няколко месеца.
Наскоро излезе статистика, че България е страната в Европа с най-стария автопарк, и твърдя, че заедно с манталитета ни това е и главната причина родината ни да е рекордьор и по смъртни случаи на пътя на глава от населението.
България може би е единствената страна на Стария континент, в която данъкът на новата кола е по-висок от тази на употребяваната, навсякъде е обратното. Обръщането на скалата ще ограничи вноса на много старите автомобили, защото не може да се налагат административни забрани - ще се наруши основен принцип на ЕС за свободното движение на хора и стоки в рамките на съюза.
Не искам да бъда лобист на вносителите на нови автомобили, но управляващите могат да направят така, че покупката на кола без навъртян километраж да е по-изгодна. Как ще стане ли? Ами например, като се махне изцяло ДДС при покупка от фирма. Ако пък правителството е решено малко от малко да изчисти въздуха в големите градове, трябва да погледне леко на север, където румънците вече дават бонус от 10 000 евро при покупката на електрическа кола. Наличието на такава субсидия също би променило коренно нещата, като се има предвид, че сега возилата на ток вече струват в рамките на 60-70 хил. лева.
Ясно е, че мерките за ограничаване на вноса на прекалено употребяваните автомобили не са популярни и парят като горещ картоф политиците, защото няма да се хареса на мнозинството на избирателите. Но мисля, че не е добра идея, докато чакаме светлото бъдеще във вид на европейски заплати, да караме трошки. Защото много българи дотогава ще намерят нелепо смъртта си на пътя. И то заради калпавите си и морално остаряли коли. Съжалявам, но българинът най-накрая трябва да разбере: като нямаш пари за кола, която да поддържаш в добро състояние, просто няма да караш!