Гара разпределителна сме за самолетите към и от Европа, казва генералният директор на Държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение"
Още акценти
330 000 полета обслужихме за
4 месеца през лятото
Ще ръководим снижаването на самолетите към най-голямото летище в света
Трябват ни 50 ръководители
на полети до 2019 г.
- Г-н Пеев, защо вече няколко години набирате кандидати за ръководители на полети? Толкова много ли са местата?
- Имаме петгодишни планове за подготовка на ръководители на полети, които са одобрени от ЕК и са свързани с нарастващия трафик заради кризите в Сирия, Ирак, Украйна. Необходими са ни между 50 и 60 ръководители на полети до 2019 г. Затова правим 2 сесии на година и кампании, в които търсим кадри.
- След една сесия колко минават през ситото?
- Миналата есен имахме 400 кандидати, от тях взехме за обучение 25. Тази есенна кампания имаме над 370, ако успеем да подберем 20-25, ще бъде чудесно. Статистиката показва, че около 20% отпадат по време на самото обучение. То съдържа различни фази, а във всяка има много изпити. Някъде
около 10% от
всички кандидати
стават успешни
ръководители на
полети
- Легенди има за високи заплати на ръководителите на полетите, чувала съм за 8000 лв. И въпреки това не ви достигат хора, толкова ли е голям страхът да водиш самолети?
- Коректно задавате въпроса - заплати на ръководителите на полети. Спекулациите са изобщо за заплатите в РВД. Ние сме държавно предприятие, но не ползваме бюджетни средства.
- Вие сте богато предприятие.
- Не, има хора, на които не им е ясно. Финансовата ни рамка за 5 г. се съгласува с Асоциацията на авиокомпаниите и се одобрява от Европейската комисия. ЕК преглежда и
комисарката по
транспорта
Виолета Булц
слага подписа си
Оттам разходите, свързани с подбор, обучение и заплащане, са ясно дефинирани. Ако хипотетично решим да намалим заплатите на ръководителите на полети, авиокомпаниите ще си зададат въпроса тези хора адекватни ли са, компетентни ли са, обучени ли са добре, мотивирани ли са, почиват ли добре. Ръководителите на полети вземат европейски заплати и са конкурентни.
- Не съм чула някой да завижда за техните заплати, по-скоро коментарите са за другия персонал.
- Да, нашите ръководители на полети са подбрани, обучени, изпитани, лицензирани по европейски правила и регламенти и получават европейски заплати. В РВД има две групи персонал - оперативен, който включва и инженери и техници, които поддържат тази сложна апаратура, и неоперативен. Заплащанията на оперативния и неоперативния персонал са различни, допълнителното стимулиране също.
- Говори се за политически назначения, роднини на властта и т.н.
- В момента не виждам политически назначения в предприятието. Неоперативният персонал взема различно заплащане, но разходите и за него също са одобрени от ЕК. Има няколко случая през последните години, в които хора са напускали заради по-добри предложения.
- Въпросът ми беше, че въпреки добрите заплати не достигат хора. Това страх ли?
- Не мисля, че е страх, защото кандидатите едва ли знаят каква точно е работата. Гледали са телевизия, филми, чели са книги колко стресова е тази работа. Причината да не можем да наберем достатъчно кандидати е, че търсим определен профил.
- Вероятно се искат определени качества като устойчивост, бързина на реакциите?
- При всички етапи на подбора целта е да се намерят хората от правилния профил, точно тези качества, които описахте. Другите легенди, които съм чувал, че подборите били нагласени и само ако имаш връзки, можеш да станеш такъв, са несъстоятелни. Няма конкуренция между кандидатите, всеки, който мине през подбора, отива на обучение. А
двата
професионални
теста се правят
онлайн в
Брюксел
България има времеви слот, сядат хората пред компютрите, сървърите са в Брюксел, има нулево влияние от България, след което оценяването става там и резултатите се връщат по електронен път. Апелирам към младите хора да кандидатстват и на успешните от тях, независимо кого познават и не познават, ще им бъде предложено обучение.
- Продължава ли “задръстването” в небето ни?
- Продължава. Летните месеци сме обслужили 330 000 полета за 4 месеца. Имаме 5% ръст на трафика спрямо 2016 г., което е стабилно увеличение.
- Откъде идва то?
- Авиацията става все по-достъпна за хората. Ръстът на полетите от и до нашите летища се дължи на нискотарифните авиокомпании, а в небето ни и на кризите около нас. На практика сме като
единствената
врата към Европа
за трафика,
който идва от Близкия изток и от Азия. Тук сме като гара разпределителна, влиза потокът и ние го разпределяме в две направления - едното през Румъния и Унгария, другото е Сърбия, Хърватия, Австрия.
- Догодина в Истанбул ще отвори най-голямото летище в света. Ще промени ли то вашата работа?
- Това е гореща тема за нас. Последната информация е, че ще започне работа през октомври 2018 г. То трябва да бъде със 6 писти, но ще започне с 3. Поддържаме контакти с турските колеги, те правят симулация във Франция, в която и ние ще участваме. Тя ще симулира трафика, въздушното движение над това летище. Какво направихме ние - развиваме нашия симулатор, като ще изградим платформа за симулации в реално време. И преди да отвори това летище, планираме да направим една голяма симулация с ръководителите на полети. Ще симулираме процедури, координация с турските колеги и как ще менажираме трафика, как ще го снижаваме, как ще го набираме.
- Какво се очаква да се случи?
- От нас се очаква да подреждаме кацащия трафик, който идва от нашето въздушно пространство, защото турското летище е много близко до нашата граница. На практика ние
ще действаме
като подход на
Истанбул
Ще подреждаме кацащите, което е доста трудно, защото, когато самолетите набират или снижават, ръководителите на полети трябва да мислят триизмерно. Тренираме и вземаме мерки за това. В началото на декември ще имаме среща с турското РВД, на която ще получим подробности и ще синхронизираме плановете си.
- Към 2015 г. преговаряхте с турците и румънците за отваряне на повече входни и изходни точки в небето над морското пространство (това са точки, през които самолетите имат право да влизат от чуждо в българското въздушно пространство, нещо като ГКПП за самолетите).
- Сега ме изпитвате дали си спазваме обещанията. Преди да започнем тежките преговори, водихме ги година и половина, защото всяко установяване на нови точки води до преразпределение на трафика, имахме само две - една входна и една изходна. И трафикът, който идваше към нас или излизаше, се събираше в една точка, получаваше се нещо като фуния и това водеше до закъснения в цяла Европа. Както вие казвате, става задръстване. Успяхме да договорим две входни и две изходни точки и закъсненията сега са нулеви.
- Излиза, че отпушихте небето, така ли?
- Точно така. За което имаме благодарствени писма и грамоти от авиокомпаниите, ЕК и Евроконтрол.
- Бяхте ми казали, че през 2019 г. пилотите ще могат да избират сами по какви маршрути да летят през нощта от входната точка на турската граница до унгарската.
- Говорим за въздушно пространство за свободно планиране. То вече е постигнато, въздушните пространства на България, Румъния и Унгария са обединени и през нощта всеки може да планира полета си от входната точка на България на турската граница до изходната точка на Унгария.
Имаме заявка
от Молдова и от
Словакия да се
включат
Текат симулации, за да видим как ще се преразпредели трафикът и догодина ще вземем финално решение.
- Функционалният блок - общото въздушно пространство между България и Румъния, набъбна?
- За да сме коректни, функционалният блок е само между България и Румъния. Това, за което говорим, е инициатива между отделните РВД-та, Унгария не е член на нашия функционален блок, но за тези свободни маршрути се присъединява към нас.
- А как се развива този блок?
- Знаете, че Македония е наблюдател в него с идеята да се присъедини. На 1 ноември ще е поредната среща на функционалния блок, след нея официално ще предложа на македонския генерален директор на РВД да се задействат държавните механизми и да поканим Македония да се присъедини.
- Какво предстои в РВД?
- Има европейска програма “Сезар”, в която ЕК е наляла 3 млрд. евро. Целта е секторът по управление на въздушното движение да разработва технологии, които да помагат на ръководителите на полетите и на пилотите. Един от проектите е “Дейта линк”, по който ще започнем първи симулации в началото на 2018 г. Смисълът е
пилотът и
ръководителят
на полети да си
комуникират
без глас
В момента, ако ръководителят на полети иска да каже нещо на пилота, натиска микрофона и казва – набирай, снижавай, завивай, регулирай скоростта. Тази технология ще даде възможност да се изпращат съобщения до борда на самолета и съответно да се отговаря. Така ще се намали заетостта на работните честоти в ефира, ще даде възможност за извършването на няколко операции едновременно, което ще вдигне капацитета. Има много такива проекти по “Сезар”, ние участваме в 12 до 2020 г.
CV
Завършил е Техническия университет в София, магистър е по специалността “Експлоатация на електронноприборната авиационна техника - ЕЕАТ - А (Ръководител на полети)”
Започва кариерата си през 2000 г. в ДП РВД като асистент-ръководител полети
Бил е инструктор на ръководители на полети, началник на отдел “Обслужване на въздушното движение” и директор на дирекция “Управление на въздушното движение”
От 2014 г. е генерален директор на Държавно предприятие “Ръководство на въздушното движение” - BULATSA (Bulgarian Air Traffic Services Authority)