Бюджет 2018: пари има, действайте!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6512527 www.24chasa.bg

1 млрд. лв. повече за образование и

здравеопазване. Хората ще имат още

повече основания да искат подобрение

Както вече стана традиция, проектобюджетът за 2018 г. донесе приятна изненада по отношение на изпълнението на бюджета за текущата година. През 2017 г. за втора поредна година ще бъде постигнат балансиран бюджет, въпреки заложения значителен дефицит. След 7 г. на дефицити по време на кризата балансираните бюджети са важен индикатор не само за икономическото оживление, но и за бюджетна дисциплина, което ще позволи повишение на кредитния рейтинг, по-евтино финансиране и ръст на частните инвестиции в икономиката.

Нещо повече,

държавният дълг

устойчиво се

движи надолу

през целия период до 2020 г. – от 29% от БВП през 2016 г. той намаля до около 25% през 2017 г. и се очаква да стигне 21% през 2020 г., преодолявайки ефектите на финансовата криза, дефицитите и КТБ. В резултат намалява и обслужването на държавния дълг – разходите за лихви ще спаднат до едва 0,6% от БВП през следващите 3 г., давайки възможност повече средства да се насочат към други разходи. Накратко, макроикономически бюджетът стои добре, ще ограничава макрорисковете и ще допринася за доверието в икономиката и икономическия растеж.

Рекорден бюджет за 2018 г.

39 млрд. и 323

млн. лв. – това е

общата сума на

разходите, планирани в държавния бюджет за 2018 г. Размерът е рекорден, а увеличението на разходите е близо 4,5 млрд. лв. спрямо настоящата година, което също е рекорд. През следващите години се очаква бюджетът да продължи да се увеличава заради продължаващия икономически растеж.

Оправданието “няма пари” изчезва от държавния сектор - пари вече има. Сега предизвикателството е с тези пари да се постигнат резултати. Това не е толкова лесно, колкото изглежда на пръв поглед. Един пример е създаването на електронна толсистема, която трябва да въведе плащане според изминатото разстояние за камионите. Тази система се бави години наред заради обжалвания – наскоро беше избран изпълнител, но в момента има поредно обжалване. Тръгването на толсистемата е не само европейско изискване, но и ще даде възможност за по-високо и устойчиво финансиране на пътната инфраструктура. Съответно от толсистемата зависи изграждането на нови магистрали, както и така необходимите ремонти и поддръжка на съществуващата пътна мрежа.

Подобен проблем има и с концесията за летището в София, която беше отменена от служебното правителство. Част от приходите от концесията, от своя страна, трябва да послужат за оздравяване на железниците и изплащане на просрочените дългове – което ще позволи да се инвестира в нови влакове. Магистрала “Струма” също се бави заради отменена поръчка и спорове за трасето. За газовата връзка с Гърция държавата е предоставила гаранция от много години насам, но изпълнението е сложно и изисква сериозна подготовка и координация със съседите. За тези и редица други проекти има заложено финансиране – общо се планират

капиталови

разходи от 6,2

млрд. лева

през 2018 г., но ще са необходими сериозни усилия, за да се доведат до успешен завършек.

При еврофондовете също е заложено сериозно увеличение на усвояването - над 4,2 млрд. лева са планирани за следващата година, но постигането на целите зависи от съответните ведомства. По еврофондовете все повече ще се работи и с финансови инструменти, предлагани от т.нар. Фонд на фондовете, което също е нещо ново за българската администрация и за бизнеса. За да има ефект, ще има нужда от засилена активност и от двете страни.

Образованието и здравеопазването ще получат значително увеличение на финансирането през 2018 г. – в сравнение с бюджета за настоящата година покачването е с около 1 млрд. лв. общо за двата сектора.

Но парите сами по себе си няма да решат проблемите. Особено в здравеопазването потребителите не се интересуват колко е бюджетът – интересуват се от качеството на услугата. Но сега, при увеличен бюджет, ще имат още повече основания да искат подобрение.

Предизвикателствата са големи и в образованието. Например голяма част от учителите са в предпенсионна възраст и през следващите няколко години ще са необходими много нови учители. Трябва не просто да се запълнят бройките, но да се привлекат качествени млади хора към професията.

Като се има предвид дефицитът на кадри в повечето сектори и растящите заплати в частния сектор, това ще е предизвикателство.

Отделно намаляването на отпадналите ученици и повишаването на качеството на средното и висшето образование също са поставени като цел, но за това ще са необходими не само пари, а и структурни реформи. Други големи получатели на допълнителни финансови ресурси са социалната и пенсионната система, както и секторът “Отбрана и сигурност”. Всеки от тях има свои предизвикателства – например целта на Министерството на труда и социалната политика е да намали бедността и да “активира” повече хора да се включат на пазара на труда. За полицията и съдебната система въпросът е да се продължат реформите и да се повиши ефективността, докато в отбраната предстоят сериозни решения за модернизацията.

Въобще повишението на финансирането за редица сектори е нож с две остриета, защото с повечето пари ще има и повече отговорност, както и повишени изисквания. Ако искат да получат допълнително финансиране в следващите години, през 2018 г. трябва да покажат, че могат да се реформират, да постигат резултати и да подобрят качеството на услугите. В противен случай много данъкоплатци ще се питат дали си заслужава да се увеличават разходите занапред. Говорейки за данъкоплатците, положителното е, че рекордните увеличения на бюджета не са за сметка
на вдигане на
данъчното
бреме

Предвижда се запазване на данъчната система със сравнително ниски данъчни ставки по преките данъци и фокусиране върху повишаване на събираемостта. Тази политика се оказа изключително успешна през последните години – от една страна, запазването на данъчната система стимулира икономиката, ускорява растежа на заетостта и заплатите, а от друга страна, приходите се увеличават и дефицитът беше премахнат заради подобрена събираемост. Именно защото показва добри резултати, тази комбинация от ниски данъци и повишена събираемост трябва да се запази и да се допълни с повече структурни реформи в публичния сектор.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти

Коментари

Сортирай по:

Добави коментар

Добави коментар

аватар
  • Горчивите поуки след драмата в Атия

    Нелепата смърт на 16-годишния Костадин на пешеходна пътека в Атия е поредната драма, след която всички отговорни институции се втурнаха да си свършат работата. Защо едва сега се намират верните решения? Ами много е просто - всеки е чакал някой друг да ги намери. Местните в Атия - да кажат на висок глас за опасното място.
  • Въведете часове по киберсигурност

    Нека децата от малки знаят, че в интернет има не само забавления СЛЕД поредната вълна от атаки с мейли менте, този път уж от “Кредисимо”, едно е ясно – трябват часове по киберсигурност за учениците. Не може десетки хиляди души да отварят писма, които наглед са от компания за кредити, и да се притесняват, че ще отидат на дело,