Таблети ще олекотят раниците, но няма кой да ги купи

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6516305 www.24chasa.bg

Защо печатат учебниците      и тетрадките на тежка      хромова хартия

Детенце хубаво,

пиленце любаво!

Къде под мишница

с таз малка книжица?

Отивам, бабичко,

макар и слабичко,

книга да се уча,

добро да сполуча.

Ето как с вдъхновение и надежда пише класикът Иван Вазов в своето стихотворение "Училище" преди малко повече от век. Книжицата сигурно е тежала грамове.

Днес “пиленцета любави” отиват да се учат с пълна с учебници раница, която тежи между 2,8 и 4 кг - според официални данни. И над 8 кг според родители и ученици.

Колко ли обаче ще тежи ученическата раница, ако в нея се натъпчат и всички други проблеми, свързани с образованието на наследниците ни? Заради които те, вместо да си учат уроците, с право започнаха да се изживяват като протестъри. Треперете, бъдещи правителства!

Много родители твърдят, че ненужно учебниците и тетрадките се печатат на 80-грамова хартия. Така освен по-тежки те стават и по-скъпи. Излишно било и хромирането им. Но да не влизаме повече в тънкостите на печатарския занаят, печатарите по-добре от нас знаят какви са “резервите” в олекотяването на учебниците и как то може да бъде постигнато.

Освен учебниците тежки са и тетрадките, на които децата пишат, както и учебните помагала. За един предмет понякога трябва да се носят няколко неща - учебник, тетрадка за писане в час, учебна тетрадка, атлас, други пособия. Цял комплект от неща, които според сегашната организация на учебния процес са им необходими за работа в час.

Не мислете, че проблемът с тежката раница отпада, когато ученикът я дотътрузи в училището. Децата след пети клас не учат само в една стая, в която да имат шкафчета и да си оставят в тях нещата. Обучението все още е на кабинетна система - учениците обикалят от кабинет в кабинет и от стая в стая и продължават да мъкнат тежките си раници.

Докато пишех този текст, от Пловдив дойде изказването на образователния министър Красимир Вълчев, който заяви, че в министерството обсъждат варианти за “олекотяване на товара, който носят учениците”. Той също посочи проблемите с тежката хартия и липсата на достатъчно шкафчета.

Засега електронните учебници и таблети за всеки ученик са най-близо до цялостното решаване на проблема. Вместо да мъкне всички учебници, ученикът идва с таблета си. Благодарение на него той има достъп до електронните учебници на всички издателства.

Но колко днешни училища могат да си позволят този лукс? В някои европейски страни родителите купуват таблети за децата си. У нас всички ли родители могат да си позволят такава покупка?

Н случайно министър Вълчев каза още, че въвеждането на електронни учебници “засега е само допълнителна опция”. Били необходими много средства, за да се купят крайни устройства за всеки ученик.

Помните ли как преди едни местни избори партиен лидер лансира идеята да се раздадат 1 милион таблети на всички ученици от първи до 12-и клас в страната.

По думите на този лидер за купуването на таблетите са нужни около 100 млн. лв. - сума съвсем възможна в рамките на държавния бюджет. Изборите минаха и таблетите бяха забравени. Няма кой да ги купи.

За съжаление и таблетите не са панацея. Защото от прекалено взиране на децата в тях може да се увеличи работата на очните лекари.

А в някои училища учениците сами решили проблема с тежките раници. В 10-и клас идвали само с една тетрадка - като Вазовото “детенце хубаво”, в 11-и клас идвали с ръце в джобовете, а в 12-и - въобще не идвали...

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Срам за баретата с откупа, но има ли и други в схемата

    В най-скоро време зевзеците ще родят поредния афоризъм на нашето време, който ще гласи нещо от рода: “Ако ви откраднат джипа, за нищо на света недейте да звъните на позната барета”. Най-малкото защото ще ви поиска откуп, а отгоре на всичкото няма и да ви върнат откраднатата кола. Вярно, че във времената на мутрите ченгета и престъпници вършееха
  • Светият синод: Защитата на детските права не означава омаловажаване на семейството

    В проекта за национална стратегия за детето липсват мерки за превенция на киберзависимост и информационна безопасност* СВЕТИЯТ синод подкрепя инициативата на Министерския съвет на България чрез усилията на експертите от Държавната агенция за закрила на детето да се разработи, предложи за обществено обсъждане и приеме от държавните институции