Време е за бонус за нови коли

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6533766 www.24chasa.bg

Кметовете и правителствата се страхуват от промяна в облагането на автомобилите, защото социалната цена е висока. Данък “чист въздух”, съчетан със субсидии за нови автомобили, може да изчисти трошките за 5-6 г.

Както всеки ноември от десетина години и този не прави изключение. Със застудяването започнаха да се вдигат нивата на замърсяване на въздуха в градовете, започна да се търси за поредна година и решението - забрана за отоплението с въглища и спиране на старите автомобили. Политиците ги наричат непопулярни мерки, а всъщност са направо мракобесни.

Странно, но от десетилетия българските правителства и кметове се пазят като от огън от друга мярка, която наистина е непопулярна. Но пък може плавно да реши проблема със замърсяването на въздуха от автомобилите. Колите, между другото, бълват много повече отровни азотни и серни окиси, а не толкова фини прахови частици, върху които е фиксацията в последните години.

Става въпрос за данъчното облагане на автомобилите. В момента колата се третира като всяка друга собственост. Облага се с данък от общината по регистрация и всяко овехтяване сваля стойността на актива и съответно абсолютната сума на данъка. В облагането на автомобилите обаче няма екологична компонента, като изключим въведеното преди десетина години намаление с 50% на данъка за автомобили, чиито двигатели покриват нормите Евро 3 и 4 и са под 100 конски сили. При тези по стандарт Евро 5 и 6 отбивката е 60 на сто.

Тази екологична стъпка в данъка за автомобилите обаче е неработеща. Първо, дали колата отговаря на стандартите, се удостоверява с документ, който всъщност е годината на производството. Дали след това обаче катализаторите не са премахнати, никой не гледа и не проверява.

Второ, стандартът Евро 3 е за автомобили, произведени и пуснати на пазара в ЕС в периода 2000-2005 г. Тоест автомобили на възраст 12-17 години. Дори при изпълнение на стандарта след толкова години експлоатация тези коли бълват 0,14 грама повече въглеродни окиси на километър от сегашния Евро 6, близо 5 пъти повече азотни окиси и 10 пъти повече прахови частици. Това сравнение на емисиите е за принципно по-мръсните дизелови двигатели, при бензиновите съвременните стандарти са още по-затегнати.

Допълнително екологичната компонента в данъка не успява да пребори т.нар. имотна компонента. Колкото и да е отбивката ,

данъкът за нов

автомобил е до

10 пъти по-висок

от този за стар Примерно облагането на 30-годишна лада или голф е масово около 30-ина лева на година. За нов автомобил, който влиза в т.нар. малък данък, не може да е по-ниско от 140-150 лв., което със сигурност не е плюс човек за си купи нова кола.

Още от началото на този век и българските правителства, и кметовете са наясно, че просто философията на облагане на автомобилите трябва да бъде преобърната. И облагането на емисиите да е в пъти по-високо от облагането на имуществото. Тоест старите автомобили заради своята неекологичност да бъдат облагани с данък в размер поне на няколкостотин лева на година. А за новите да има облекчения, защото замърсяват по-малко въздуха. И реално, ако не, да се обърне пропорцията при облагането на автомобилите, поне този данък въздух да доведе до изравняването на сумата, която се плаща за стара и за нова кола.

Защото в момента на всеки регистриран чисто нов автомобил се регистрират и по 13 от т.нар. нов внос на незнайно колко километри и години.

Естествено, тази мярка с въвеждането на данък за чист въздух има огромна социална цена. Факт е, че човек, който има пари за нов автомобил, не би карал трошка. Но пък допълнителният бонус нисък данък стимулира бедните хора да не мислят дори за подмяна на грохналата трошка с нещо малко по-ново.

За да бъде реално ефективна мярката с въвеждането на данък за по-чист въздух върху автомобилите, е нужна и втора крачка. Тя е бонуси при покупка на нов автомобил. Редица държави вече дават такива, като стартовият бонус е около 5000 евро. Немалка отбивка от цената на нова кола. И приличен стимул човек да се замисли дали не си заслужава да се понапъне, за да смени грохналата си трошка.

И двете мерки са непопулярни и заради това и правителствата, и кметовете си правят оглушки за въвеждането им. Подобно на промяната в такса смет, която последно ще бъде направена, но чак след местните избори от 2019 г.

Съчетанието от данък чист въздух и финансови стимули за нови автомобили обаче може да е изключително успешна социална стъпка, която в рамките на 5-6 години да успее да преобърне съотношението нови - стари автомобили в България. Единственият въпрос е кой ще се жертва преди избори.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Съдът не трябва да променя закони, а да ги прилага

    На съдебната власт не ѝ е работа да променя законите, работата ѝ е да ги прилага. А законодателната дейност е работа на парламента. Но ето, че Върховният касационен съд на практика заличи гражданската конфискация, предвидена в Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. (Виж 4-а и 5-а стр.
  • Европа мисли до 2021 г. за блокчейн вот

    Има срив в доверието към гласуването на избори по нови технологии ДОКАТО у нас дебатирахме как да гласуваме, по света големият ентусиазъм за електронното гласуване от 2015-а изчезна. Факт е, че в момента в Европа машинно гласуване няма, а дистанционно електронно гласуване има на две места - в Република Естония и в Конфедерация Швейцария за три