Росен Плевнелиев пред "24 часа": Колата на Макрон е с BG компютър

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6539929 www.24chasa.bg
СНИМКА: Десислава Кулелиева

8 от всеки 10 автомобила в Европа е вече с части, произведени у нас

Създадох 75 000 работни места в автомобилния и още 2 сектора

Сигурността на колите на повечето европейци е поверена вече на България

С президента (2012-2017) на републиката, който днес бе избран за член на УС на автомобилния клъстер, разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА

- Г-н Плевнелиев, днес сте избран за член на управата на автомобилния клъстер, като на вас се възлагат надежди да привлечете огромни инвестиции в този бранш у нас.

- Идеята за автомобилния клъстер се роди в първите месеци на моя мандат в Червената зала на президентството, когато при мен дойдоха германският гражданин Тийл Трукенмюлер и архитект Любомир Станиславов - един прекрасен млад българин, изключително амбициозен и много полезен за страната.

Тогава имаше около 10-12 компании, които заявиха желание да се включат в клъстера. Аз още тогава станах патрон на клъстера. Гордея се, че от днес вече съм избран като почетен член. За жалост, не успях да присъствам лично на събранието.

Бидейки патрон на този клъстер, аз реализирах много международни посещения, в които поставях на дневен ред амбицията на България да се позиционира на пътя на автомобилостроенето.

- Споделете част от това, което успяхте да привлечете.

- Да, ще ви дам конкретни примери, за да сме наясно какво се е случило в годините на моя мандат.

Като държавен

глава за 5 години

аз посетих 10

пъти Германия.

В резутат на това договорихме над 20 нови немски фабрики. Всяка една от тях е реализирана в автомобилостроенето. Например Behr-Hell - инвестиция в София, в индустриална зона “Божурище”, която е на световно ниво. Там работят над 700 човека, инвестирани са стотици милиони.

Произвеждаме

климатичните

системи и

управлението на

климатиците на

“Мерцедес”

S класа,

на “Бентли”, “Порше”,

все на такива марки.

Продължавам: в София - разширението на фабриката на “Фесто” (милиардна немска компания, водеща в областта на автомобилостроенето - компоненти, датчици и роботи). Те имаха мъничка фабрика в България, която се удвои веднъж и след това се удвои още веднъж. По пътя към летището вляво има огромна сграда - там са. “Фесто” в България, вече с хиляди работници, произвежда сензори за абсолютно всички марки немски автомобили, за всички техни модели. Сензорите се произвеждат в България.

Също пред очите ми у нас се случи трансформацията на цели региони. Например Смолян, където нямаше нищо - един забравен, за съжаление, прекрасен български град в сърцето на Родопите. При мое посещение в Германия успяхме да договорим инвестиции на фирма “Костал”. Едновременно в Смолян за “Костал” работят 2000 човека. Супермодерна фабрика, в която се произвеждат части от кормилото на “Ауди” и много други марки. И трябва да си даваме сметка, че сигурността на германците и на европейците е поверена на българите, и то точно в Смолян. Защото

начинът, по който

еърбегът се

активира, е част

от процеса на

производство

на “Костал” - България.

След което с министър-председателя Бойко Борисов преди 2 месеца открихме двамата още една фабрика на “Костал” в Пазарджик, благодарение на която вече има още 1500 нови работни места.

Изключително много се гордея с това, че автомобилният сектор се разпространи из цялата страна. Той не остана единствено и само в София, а се разгърна в много местоположения. Гордея се като президент, че съм допринесъл за това. Изброявам местоположенията, в които сектор автомобилостроене се развива в България.

Над 135 компании са вече член на автомобилния клъстер, над 80 фабрики произвеждат автомобилни компоненти. 8 от всеки 10 автомобила, които се движат в Европа, са с части и компоненти, произведени в България.

Компютърът на автомобила на френския президент е произведен в България, в “Джонсън Контролс”. Сега са вече “Вистеон”.

Спирачките на “Порше” и BMW, да не изреждам. 5 години след като в президентството се роди идеята за клъстера, той вече е дал невероятни резултати.

- Кои са по-големите центрове, към които успяхте да насочите фабрики? За София е ясно.

- В София, извън “Берхел”, “Вистеон”, “Фесто”, имаме много други - 20-ина нови фабрики.

В Ботевград също имаме много силно присъствие на компании - “Крамер” и други, които произвеждат компоненти и дават работа на хиляди.

В Пловдив имаме около 30 компании, които са членове на клъстера.

Пазарджик, казах вече. Смолян - също.

В Кърджали имаме “Теклас” и други.

“Язаки” в зоната на Димитровград, Хасково и Ямбол, където работят 3500 човека.

Имаме я компанията и в Сливен, където имаме “Динамо”.

В Търговище имаме “Тракия глас”, “Шише джам” и произвеждаме стъкла за автомобилната индустрия.

В Русе имаме “Монтюпе”, имаме “Спарки”.

Особено много се гордея с една фабрика, която лично аз договарях и открих - на “Витте аутомотив”. Това е супермодерна фабрика в Русе, която произвежда системи за заключване - от “Мерцедес” S класа, през BMW, “Ауди”, “Форд”, включително и за товарните модели на всички реномирани производители. Тоест не само автомобили, но и камиони.

Автомобилният сектор в България е основен двигател на растежа. Това е най-бързо растящият промишлен сектор в нашата икономика.

В автомобилния

сектор

създадохме

35 000 работни

места, в него

има 80 фабрики и

135 компании.

И това, което аз чувам от всички тях, на които аз съм патрон, а вече - и почетен член, е, че очакването е в следващите 5 години това да се усвои. Тоест в следващите 5 години ние очакваме още 35 000 работни места в бранша. Аз безкрайно много се гордея с това развитие, което постигнахме изцяло в моя мандат като държавен глава. Във всяко едно мое посещение това беше една от големите теми. Резултатите, виждате, не закъсняват.

- Какво още предстои?

- Вече беше споменато, че правителството е на последна фаза на договаряне, аз също помагам много за това

в Плевен да се

позиционира

фабрика с над

7000 работещи.

Високотехнологична фабрика, инвестицията е от Германия. Фирмата се казва “Леони” - немско акционерно дружество, което произвежда кабели за всички видове автомобили и за свързване на сензорите в тях. Това е един огромен проект, и то точно в Северна България. Очакваме в следващите седмици да се даде зелена светлина за тази инвестиция.

Във Видин

подготвяме

проект “Автопарк

- България”.

Точно до моста. И то основно благодарение на арх. Станиславов, който е от Видин. Аз ударих едно рамо, консолидира се държавната земя, подготви се огромна индустриална зона, която кръстихме “Автопарк - България”. Във Видин можем да предоставим много, много сериозен огромен инфраструктурно обезпечен парцел - за огромна фабрика и за комплекс от няколко фабрики в автомобилостроенето.

- Няма да е специализирана само в едни компоненти, а ще е широкоспектърна?

- Да.

В мандата си дадох тласък на три динамични сектора за развитието на България - освен автомобилостроенето поставих акцент на аутсорсинга и на информационно-комуникационните технологии.

И на трите бях патрон, и на трите съм създател.

Тези три

клъстера заедно

в рамките на моя

мандат

създадоха над

75 000 работни

места.

И съм ги броил, и съм си записвал.

В информационни и комуникационни технологии - 18 000 работни места, високоплатени, за млади българи, които останаха и намериха своето бъдеще тук, в България.

В сектор аутсорсинг - над 33 000 работни места.

Политиците могат да помагат, когато политиката и бизнесът се хванат за ръка, но трябва да има дългосрочен срок. Това не е днес за утре някой да отреже лентата. Това е дългосрочно, трябва да копаеш много, за да стане.

- Кога ще направим завод за автомобили в България?

- Трябва да мине още време. Ние още не сме готови, но работим за това. Ще

трябва да копаем

още много, за да

дойде наистина

някоя фабрика

за крайно

производство и

сглобяване на

някоя от

марките.

Нещо, което Словакия успя да постигне. Ние още не сме там, за съжаление.

  • Амфетамин, канабис, вино и ракия - иди, че карай без страх

    Амфетамин, канабис, вино и ракия - иди, че карай без страх

    Впечатляващи са резултатите от само една полицейска акция на пътя. За 24 часа в Пловдив и областта от проверените близо 1100 автомобила 24 шофьори останаха без книжка, двама са в ареста за подкуп, дрогираните с амфетамин и канабис са осем, а пияните са четирима, като един от тях е с рекорд от 3,24 промила алкохол в кръвта
  • Георги Марков

    Георги Марков: Не се предавай, Доналд Тръмп!

    От президентския стол на Велика Америка слиза Доналд Тръмп. Най-голямата политическа жертва на коронавируса, но на световната политическа сцена остава явлението тръмпизъм. Не на глобализма ! Да на патриотизма! Да на националния суверенитет ! Да на защитата на границите от незаконни мигранти ! Да на националната идентичност