От уважение към живота – погребалните агенти далеч от болниците

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6579779 www.24chasa.bg

Изграждането на надлез до Атия, където загина 16-годишният Костадин, ще отнеме време, но чакането “на пусия” край моргите може да се прекрати веднага

Диана Саватева стана народен представител, след като много години беше журналист в “24 часа”. Тя сега е в парламента, но продължава да пише по актуални теми. “24 часа” ги публикува в приложението “Тренд” в “Колонка на депутата”.

Пешеходната пътека, на която бе прегазен 16-годишният Костадин край село Атия.

Трагичният инцидент с 16-годишния Костадин, прегазен на пътя Бургас – Созопол, постави два болезнени проблема – зебра ли е най-удачният вариант за пресичане на междуселищни пътища и как работят фирмите, чиято дейност е свързана с един от най-тежките моменти в живота на човек - погребение на близък.

Отличникът от Професионалната гимназия по туризъм издъхна след като бургазлията Кирил Георгиев, връхлетя с джипа си върху него в ранните часове на 20 ноември.

Новината за смъртта на Дани ден по-късно бе “засенчена” от друга - за боричкането между траурните агенции кой да поеме скъпото погребение. Оказа се, че една от тях вече е започнала организацията, когато пристигналият от чужбина баща на момчето е избрал друга. Заради последвалия грозен спор между конкуренти в бизнеса прокуратурата реши да се самосезира и да извърши проверка.

От нея ще има полза, ако последват промени в регламента и прецизирането на правилата, така че хората да не се чувстват притискани и изнудвани, когато трябва да балансират между личната си болка и неизбежните грижи по организирането на траурна церемония.

“24 часа” показа в свое разследване, че през годините действа добре сглобена схема с участието на граждански сдружения, погребални агенции и адвокати, успешно усвояващи голяма част от парите, които вървят след всеки инцидент на пътя.

На пръв поглед закононарушение няма, но прибирането на 30% от обезщетенията е нагло възползване от скръбта на хората. Не е нужно обаче да се чака държавното обвинение, за да разкарат погребалните агенти от територията на болниците. “Пусията” пред входа на моргите е грозна картина (със сигурност не е само бургаско явление) и приемането ѝ като “бизнес активност” мирише на съучастие.

Физическото дистанциране няма да изкорени мръсната практика агенциите да получават информация отвътре за потенциални поръчки – от санитари, шофьори на линейки и друг болничен персонал, но поне ще сложи край на най-противната проява близките да бъдат пресрещани и убеждавани коя оферта е най-изгодна в района на самите здравни заведения.

След инцидента на 20 ноември логично общественото внимание се насочи към загиналия ученик жертва и неговото семейство, но в повечето случаи при смърт на пътя трагедията е и за двете страни.

Със сигурност катастрофата ще преобърне живота и на водача на джипа и неговото семейство. Алкохолната му проба е отрицателна, но е карал с превишена скорост, пренебрегнал е и знака за пешеходна пътека. Разследването е едва в началото, предстои да се извърши и задължителната при пътни инциденти автотехническа експертиза. И без нея обаче може да се прогнозира, че водачът ще бъде изправен на съд и осъден. Каквото и да получи, за близките ще бъде малко, защото загубата им е необратима. От своя страна шофьорът ще трябва живее с твърде тежък за всеки нормален човек товар – мисълта, че е убил човек.

Затова и неизбежният въпрос след всяко кърваво петно на пътя е можеше ли тази трагедия да не се случи. Разклонът към село Атия до едноименната военноморска база е едно от опасните места в Бургаска област. През последните години тук са погубени повече от 10 живота и това е предостатъчно основание за промяна на организацията на движение.

Рискът идва най-вече от факта, че жителите на селото трябва да пресекат натоварен междуселищен път, за да стигнат до спирката на автобуса за Бургас. Местните власти твърдят, че от години поставят въпроса за пешеходен надлез. Със свое мнение за безопасността се включи и активната неправителствената организация “Безопасни улици от Валя”. Заради големия отзвук на случилото се резонно е каквото и да се прави тук, то да бъде след обществено обсъждане и отчитане мнението на експерти и граждански структури.

Няма съмнение – мястото на зебрите не е по междуградските пътища. Такива прецеденти имат и на север от Бургас. Все още през Ахелой минава тресето на един от най-натоварените републикански пътища: Бургас – Слънчев бряг, а той е пресечен с пешеходни пътеки на няколко места. По чудо през последните години точно в този участък тежки инциденти няма.

Заради натоварения трафик през лятото колите се движат през селото с не повече от 30-40 км/ч. Зебрите в Ахелой ще си останат и през лято 2018, но при добри строителни темпове автопотокът към Северното Черноморие вече ще минава през обходен маршрут, строителството на който стартира преди броени дни.

Накратко – мечтата да пътуваме по четирилентов път до Слънчев бряг все повече се приближава до реалността. Дали обаче това ще ни спаси от кръвта по гумите?

Помните ли с какъв оптимизъм беше посрещнато завършването на магистрала “Тракия”? Това означаваше край на челните удари, които отнеха толкова животи. Но черната хроника от тази година показа, че любителите на безразсъдни скорости намериха цаката и на аутобана.

2017 г. е незапомнена с броя на катастрофи между коли, които се движат в една и съща посока по магистралата, а причината в повечето случаи е превишена и несъобразена скорост.

И извънземни съоръжения да измислим , човешкият фактор не може да бъде изключен. Споделям мнението на депутата Нели Петрова, майка на загиналата на зебра Лора, че е необходима промяна в манталитета на шофьорите. Друга тема е как това от пожелание да стане реалност.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Колко невинна е шегичката с дрифта

    Какво толкова е станало - един невинен като агънце двайсетгодишен младеж показа майсторските си умения зад волана, като дрифтира и въртя гумите на голфа си пред парламента. Малки, дребни подробности са, че дрифтът беше на (санти)метри от десетки, събрани на протест. Един да беше пострадал, щеше да има вълна от коментари,
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,