Коментар на седмицата №1: Циничната схема “Има ли мърша тази нощ?”

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6590927 www.24chasa.bg

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи през изминаващата седмица. Този е №1 с близо 47 000 прочитания. 

"Има ли мърша тази нощ?” С този въпрос се появявал шефът на една адвокатска кантора сутрин, когато идвал на работа. Адвокатската кантора е специализирана във воденето на дела за обезщетения при автомобилни катастрофи с жертви и ранени. Повече “мърша” – повече приходи.

Като оставим настрана

цинизма и

непукизма по

отношение на

човешката

съдба,

специализираните в обезщетения от катастрофи адвокатски кантори действат по един и същ начин в почти цял свят.

- Установяват се “трайни” връзки в Пътна полиция, включително с операторите, приемащи съобщенията.

- Атакуват се и оператори от спешните телефони.

- Зарибяват се медицински и секретарски персонал в болниците.

- Създават официални контакти с погребалните агенции. Номерът е да се направи бърз контакт с близките на загиналия или пострадалия и със самия пострадал, ако е в състояние да контактува.

Трайно зарибените служители звънят в съответната адвокатска кантора, съобщават за произшествието и дават данни за близките на пострадалите или за самите пострадали, ако са живи. А няма забрана нито за болничния персонал, нито за погребалните агенции, нито за други видове работещи да съобщават за катастрофи на адвокатски кантори. Само по себе си в адвокатската помощ няма нищо лошо.

Застрахователните дружества хич не са щастливи от това, че губят все по-голям процент от делата и че обезщетенията нараснаха до суми 200-250 хил. лв., като има и случаи, при които обезщетенията са и по-големи в зависимост от пострадалия. Естествено, че

когато адвокатът

на пострадалия

взема 30-40% от

обезщетението,

той има икономическия ресурс и личния интерес да спечели делото. За да накарат клиентите им да се съгласят на този процент, адвокатските кантори поемат разноските по водене на делата. Справедливо е пострадалите от катастрофи да получават дължащото им се обезщетение. Но постоянните относително високи приходи на канторите им позволяват да изградят сериозна система на контакти с вещи лица, разследващи катастрофи полицаи и редица други по веригата. А това често пъти води до

изкривяване

на реалното

установяване

на истината Най-неприятното при изкривяването на истината за вината при катастрофите обаче не е по-високото обезщетение, а това, че често участници в катастрофата биват обявени за виновни, без да имат вина. За съжаление, така често се стига до престой в затвора на невинни хора.

Ако застрахователните компании искат да променят ситуацията желателно е те също да започнат да се обръщат към адвокатски кантори при воденето на тези дела и да им създадат съответния икономически стимул. Втората мярка е да създадат

екипи за бързо

реагиране, които

да отиват

колкото се може

по-бързо

на мястото на катастрофата. Някои дружества вече имат такива екипи. Същите препоръки важат и за големите автомобилни компании. Защото повечето доказателства и свидетели се намират непосредствено след катастрофата. Застрахователите би следвало да поставят и въпроса за създаването на система за контрол върху изтичането на информация от полицията и при телефонните оператори.

По какво се различава ситуацията в България например в сравнение със САЩ? В САЩ този род адвокати и адвокатски фирми се рекламират усилено и близките на всеки пострадал лесно могат да установят контакт с утвърден адвокат или кантора. В България официална реклама на адвокати е забранена и поради това привличането на клиенти става основно чрез

работа със

съответните

зарибени хора

в различните звена на държавата, свързани с автомобилните катастрофи.

Другата разлика е, че в цивилизованите държави не е лесно да привлечеш полицаи да ти съобщават за катастрофи. И в САЩ специализираните кантори си създават трайни отношения с болничен персонал, телефонни оператори, погребални агенции и вещи лица.

Изключително важно е за всеки участващ в катастрофа, след като помогне на пострадалите, да потърси свидетели на инцидента, ако знае, че не той е виновен, или ако има съпричиняване и от другия участник в катастрофата. Не се ли направи това веднага, повечето свидетели просто изчезват. А с това изчезват и възможностите за защита.

Едни и същи кантори въртят бизнес за 200 млн. лева от катастрофи

Катастрофи, завършили със сериозна травма или смърт, се превръщат в печеливш бизнес за около 200 млн. лв. на година. Данните са неофициални и за тях съобщи “24 часа” в броя си от понеделник. Те бяха предоставени на вестника ни от юристи, които анализират прогресивно увеличаващите се искове през последните 5 години.

Появяват се едни и същи адвокатски кантори, както и фондации, специализирали се да водят дела за обезщетения от името на пострадалите или техните семейства. В действията им нямаше да има нищо осъдително, ако адвокатът не прибираше 30-40% от размера на обезщетенията.

Става дума за суми, достигащи 200-250 хил. лв. на загинал човек. В схемата освен адвокатските кантори има нотариуси, погребални агенции, болници, морги, полицаи. Само в Софийския градски съд през 2016 г. са гледани 2000 иска за над 25 хил. лв. До октомври 2017 г. делата са към 1550. (24 часа)

Адвокатите с комисия срещу измамите на техни колеги

Специална комисия за проверка на адвокатите, които мамят жертви и роднини на пострадали при катастрофи, е създадена във Висшия адвокатски съвет. Тя се бори както с порочни практики на техни колеги, така и на организации, които се занимават с такива дела.

“Тези “колеги” се възползват от хората и мъката им. Казват им, че ще ги представляват напълно безплатно, и едва при подписването на договора пострадалите разбират, че юристът ще вземе процент от обезщетението. Според сигналите при нас най-често става дума за 30%”, обясни за “24 часа” запознат адвокат.

Няколко организации пък ползвали подобна схема, но вместо дело търсели споразумение със застрахователя.

“Казват им: Защо ти е дело, само ще се бави и точи с години, ще вземем обезщетение веднага. Това е изгодно за застрахователя, защото той плаща по-малка сума. После посредникът отново прибира процент от обезщетението”, каза източникът ни.

Според него, ако човек не се съгласял на схемата, от организациите го насочвали към адвокат, с когото работели. После делели парите наполовина. (24 часа)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,