Много контролни органи - хилав контрол

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6593668 www.24chasa.bg

Препокриват се правомощия, проблем са и заплатите и подборът на работещите

Ако с нещо можем да се гордеем не само в европейски мащаб – това са множеството контролни органи, с които администрацията ни разполага. Това може да се види във всяка сфера.

Да започнем с нещо, което засяга всеки човек – здравеопазването. Като се погледнат множеството органи с контролни функции, човек ще си каже, че в нашето здравеопазване всичко ще е точно и стотинка няма къде да изчезне. Погледнете само броя на контролните органи и звена:

- регионалните здравни инспекции,

- Изпълнителна агенция “Медицински одит”,

- Инспектората на НЗОК,

- финансовите контрольори към НЗОК,

- Централната етична комисия на Българския лекарски съюз,

- контролните звена на Министерството на здравеопазването.

И не само те – финансови контрольори към РЗОК осъществяват предварителния контрол за законосъобразност. В допълнение непосредственият контрол върху осъществяването на договорните отношения с НЗОК за медицински дейности се извършва от финансови инспектори към РЗОК - лекари контрольори. За съжаление, многообразието от контролните органи не е съпътствано от

точно

разграничение на

правомощията

им. Това води до препокриване, което в крайна сметка води до положението да не се знае кой какво точно трябва да контролира, т.е. до липса на ефективен контрол. Могат да се посочат множество примери за преплитане на отговорността. Например основна част от работата на агенцията “Медицински одит” е свързана с контрол върху изпълнението на медицинските стандарти и клиничните пътеки, а така също и върху качественото изпълнение на медицинската помощ. Там е работата, че същите задачи имат и районните здравни инспекции.

Освен вътре в системата на здравеопазването контрол се осъществява и от редица външни за системата органи. Сметната палата извършва финансов контрол на касата. Макар и с известни различия, има и препокриване на дейността на Сметната палата с тази на Агенцията за държавна финансова инспекция.

Националната агенция за приходите извършва специализиран контрол по приходите на НЗОК от здравноосигурителни вноски. Съответните звена на НАП

извършват

проверки и

ревизии,

установяват административни нарушения и могат да налагат административни наказания.

Така пред нас се разкрива една огромна, многопластова и препокриваща се контролна система. Съответно гражданите и организациите трудно се ориентират до кого да се жалват и като резултат жалби се изпращат до всички възможни институции – Народното събрание, МС, президентството, Министерството на здравеопазването, НЗОК, РЗОК, БЛС, Сметната палата, Агенцията за държавна финансова инспекция, прокуратурата и кой ли още не. Така се стига до препращане на жалби от институция на институция, губи се време, жалбите потъват в неведомите бюрократични канали и често проблемите така и не се решават. Няма и ред, който да предвижда координация в случаите на разглеждане на жалби във връзка със здравеопазването между многобройните институции.

Проблемите в благоустрояването, където не бих казал, че има толкова много контролни органи, не са по-малки.

Миналата година Върховната административна прокуратура установи, че Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) и дирекцията “Общински строителен контрол” в Столичната община не са си свършили добре работата. В резултат на проверката в София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе бяха издадени 78 заповеди за премахване на незаконно надстрояване. Реалните случаи са много повече.

А нима въпросните контролни органи не знаят, когато в сума ти градове и села

масово се

издигат

незаконни

постройки

Нещо повече - изграждат се незаконно цели квартали под невиждащия поглед на контролните органи. Главно от ромското население, но не само.

Дълго време не можеше да се разбере кой е контролният орган върху контрола за доброто техническо състояние на язовирите. Това се дължи на проблеми и на нормативната уредба, а и на безхаберие сред контролните органи. Което често завършва със загинали при наводнения.

Примери могат да се дадат във всяка сфера. Държавата реши по едно време да захапе ДАИ. Не защото там пропуските са повече, а вероятно защото са по-видими. Естествено, хванаха се

схеми за

незаконно

издаване

на шофьорски книжки и други нередности. Дали едновременно с проверките държавата да не се замисли дали инспекторите със заплати не много над минималната могат да живеят с тях, или просто се разчита, че тези хора така и така не живеят от заплатите си и това е удобен повод да се спестят бюджетни разходи. Разрешението не е сложно – по-висок процентен разход от глобите да отиват в общия фонд за заплати, като при допълнителното стимулиране се отчете кой инспектор е установил повече нарушения и какъв процент от установените нарушения е издържал в съда.

МВР също има общи контролни функции. Но това не пречи във всеки нощен клуб почти безпрепятствено и редовно да се разпространяват наркотици. Причините са ясни, но мерки не се вземат.

В поне половината от заведенията в София се пуши вътре. Което значи, че контрол просто липсва или е селективен. Тук липсва контрол върху инспекторите от ХЕИ. Липсва и достатъчен стимул за работещите там.

Всичко това говори за сериозни проблеми със системата на контролните органи. Това изисква сериозна работа по нормативната уредба, включително по материалното стимулиране и подбора на работещите в контролните органи. В България повечето граждани и организации при нередност подават сигнали до прокуратурата. А всъщност, както правилно отбеляза главният прокурор, преди да дойде един необработен сигнал в прокуратурата, съответните контролни органи трябва да си свършат работата. Без контролни органи всяка държава е като без имунна система.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,