Бойко Манев: Добър HR специалист прави всяка компания по-успешна

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6604121 www.24chasa.bg

Необходимо е все повече работодатели и инвеститори да осъзнаят необходимостта от такъв професионалист в тяхната организация

- Г-н Манев, номиниран сте в категория "HR директор/мениджър на годината" в конкурса, организиран от Българската асоциация за управление на хора. Как оценявате тази номинация?

- За мен тази номинация е признание за моят труд през годината. В същото време тя е и положителна оценка за семейство Арабаджиеви, които ми гласуваха доверие преди една година да заема тази отговорна позиция.

През последните 12 месеца заедно с моят екип успяхме да свършим много работа в хотел "Маринела" в София и за хотелите на морето. Фокусът ни през следващата година ще е да надградим свършеното и затвърдим имиджа на "Виктория груп" като добър и стабилен работодател от една страна и лидер на предлаганите услуги от друга.

В допълнение мога да кажа, че тази номинация е признание за целия туристически бранш. Това е първата номинация на HR директор от хотелиерството. Това означава, че ние от Виктория Груп Хотели, като компания се движим в правилната посока, налагайки стандарти и качество като бранд и се надявам да бъдем последвани и от други бизнеси от сектора на туризма и хотелиерството.

- Какво е кариерното ви развитие досега?

- Моят житейски опит и кариера до сега са преминали през няколко различни сфери, но мога да обобщя, че съм хотелиер и HR професионалист - оптимист по природа и вярващ в доброто и успеха на всеки човек.

- Какво прави всъщност един HR в България?

- HR мениджърите в България изпълняват в повечето случаи много повече дейности, освен присъщите за позицията, поради което не мисля, че има човек, който може да даде точно определение за HR в България. Извън общоприетите и познати като подбор, назначения, уволнения и предлагане за повишения, ние сме и тези, които се борят за запазване на ценности като лоялност към работодателя, корпоративна идентичност и баланс между личния и професионалния свят на всеки служител. Понякога вземаме решения, които са чисто финансово оправдани в името на дългосрочният успех на компанията.

Има немалко ситуации, в които има разминаване между очакванията на кандидатите за работа и това, което компанията предлага. В голяма компания, каквато е и "Виктория груп", която има хотели в София, Пловдив, Пампорово, Слънчев Бряг и "Елените", се преминава през няколко нива на селекция, като целта е винаги да се вземат най-добре подготвените за търсената позиция кандидати в този момент. Акцентирам върху това, че е важно да е в този момент, в който се осъществява търсенето, тъй като всеки кандидат е подходящ за дадена позиция в определен етап от своето кариерно развитие, но не и във всеки етап. Например за позицията администратор подходящата възраст е 22 до 28-30 години, докато възраст над 40 години би се считала за поне едно-две нива по-високо в йерархията на отдела.

Колкото по-голяма е една компания, толкова по-трудно ни е да обхванем всеки един служител и да имаме така важният за нас личен контакт. Аз считам, че всеки служител независимо от неговото ниво в компанията и работно място, трябва да получава еднаква грижа от нас като компания. Това е и един от акцентите върху който ще работим заедно с моят екип през следващата година, като целта ни е да достигнем до всеки и те да знаят, че имат към кого да се обърнат в случай на нужда.

- Кои са най-важните човешки ресурси в една компания?

- Във всяка компания има кадри, които изпълняват своите задължения всеки ден, с висока степен на отговорност и отдаденост. За мен и за нашите собственици е много важно именно тези кадри да бъдат разпознавани като такива и да получават необходимото признание. В софийския ни хотел имаме разработена процедура за "Служител на месеца", в която трима служители получават признание за техните постижения. Желанието ни е тази практика да се развие и да я наложим в другите ни целогодишни хотели - "Марица" в Пловдив и "Роял касъл" в "Елените".

Други също важни качества за да бъде една компания успешна е техните служители да имат желание да надграждат своите умения и компетенции всеки ден. Когато човек извършва повече, в този смисъл "извървява extra mile" - то той със сигурност е в печеливша позиция. От една страна компанията има служител, който демонстрира лоялност и себеотдаденост, а от друга служителя може да бъде забелязан и да бъде повишен в позиция.
Ние като компания с над 2000 служители в сезон имаме амбицията да развиваме своите кадри, така че те да катерят стълбицата на йерархията и най-успешните от тях да поемат управлението на някои от хотелите ни, веднъж доказали се с качества и умения.

- Кои са вашите ресурси като директор "Човешки ресурси" на "Виктория груп"?

- Колкото и банално да прозвучи, аз съм сред тези мениджъри, които вярват, че всеки служител е най-ценният ресурс в една компания.
Много е важно да се познават служителите професионално, а също така и техните лични истории. Понякога даден служител не изпълнява своите задължения поради проблеми в личният си живот. Тук е моментът ние ката HR-и да установим това и ако е необходимо, да помогнем за намиране на правилното решение - както за служителя, така и за компанията. В други случай дадени служители поради неправилното им позициониране не са най-полезни за компанията - тогава ние като HR трябва отново да се намесим и да предложим преместване или освобождаване, което в някой случай е най-доброто.

- Как виждате бъдещето на вашата длъжност в България?

- Необходимо е все повече работодатели и инвеститори в нашата страна да осъзнаят необходимостта от присъствието на такъв професионалист в тяхната организация. Доказано е, че компаниите, в които имат такъв човек, са по-успешни и текучеството на персонал е по-малко.

Колкото повече примери за успешни и доказали се професионалисти, които чрез тяхната експертност подпомагат организационните процеси и съдействат за оптимизиране на разходите за персонал в поверените им дружества, толкова повече HR-и ще има в България.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Полицаят да стреля, не да го бият с камъни

    Залп от тухли, бутилки, буркани с храна, тенджери, чинии рани четирима полицаи, отзовали се на сигнал за силна музика от сливенския квартал “Надежда”. И какво излиза? Яростна съпротива срещу органите на реда за най-елементарно нещо - да не дъни силна музика посред нощ. А полицаите са тръгнали да вършат това,
  • Време е да спрат гаврите с разследващата журналистика

    Който е решил да влиза в политиката - да го направи. Но не стъпвайки по телата на колегите си. За близо 30 години в журналистиката, от които поне 20 с основно занимание разследвания, си мислех че съм видял и търпял много. Няма, като някои съвременни "герои", да изброявам колко пъти съм съден, малтретиран, заплашван и т.н.