Валентин Златев: Сивият сектор в горивата у нас е най-големият в ЕС

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6608621 www.24chasa.bg

Нямам лична война с Веселин Марешки

- Имате ли лична война с Веселин Марешки, г-н Златев?

- Не водя лични войни с никого и не изпитвам никакви лични емоции спрямо Веселин Марешки. Като бизнесмен съм зает да развивам дейността на компанията, която представлявам, а от политическите изяви на г-н Марешки слабо се вълнувам, тъй като политиката не е в моето поле на интереси.

Ние, компаниите - членове на Българската петролна и газова асоциация, винаги сме настоявали да се спазват принципите на конкуренцията и върховенството на закона. Настояваме правилата да са валидни за всички, включително и за г-н Марешки и свързвания с него бизнес, ако въобще е ясно какъв е този бизнес и кой всъщност го притежава.

- А защо толкова често споменавате името му?

- Нито някога съм имал намерение, нито съм инициирал дискусии с Веселин Марешки. Ако сте забелязали, никога не съм отвръщал на нападките и обидите му лично към мен. Въпросът е принципен - имаме сериозни съмнения, че пазарното му поведение нарушава правилата, и затова сме сигнализирали Комисията за защита на конкуренцията. Ще очакваме тя да се произнесе, тъй като уважаваме институциите.

Нас постоянно ни проверяват всички контролни органи в страната - 17 на брой. Нито една наша ревизия не е била отлагана чрез намеса на съда и всички са завършвали със съответните ревизионни актове.

Нека по същия начин бъдат проверявани всички фирми в сектора, в това число и тези, свързани със зам.-председателя на парламента. Затова вече повече от година задаваме простичък въпрос -

има ли поне

един акт за

приключила

ревизия на

негова фирма?

Ние например разпространихме публично справка с платените от компаниите в групата на “Лукойл” данъци и призовахме Марешки също да оповести какъв принос към хазната имат неговите фирми в сектор “Горива”. Да обясни как така хем твърди, че продава на печалба, хем финансовите отчети на компаниите му показват загуба. Марешки обаче заобикаля подобни въпроси от страна на ваши колеги, като в същото време използва парламентарната трибуна за нападки срещу конкурентите си.

- Как си обяснявате липсата на резултати от проверките срещу Марешки?

- Нека държавните органи да отговорят на този въпрос. Марешки не е проблем на бранша, а на държавата. Ако неговите фирми не спазват правилата, това означава, че той ощетява хазната и всички български граждани, които са потребители на публични услуги. Досега обаче

не съм чул

отговор от

нито един

представител

на държавата,

въпреки че един съд в страната вече излезе с такова решение.

- Как обяснихте при разпита ви в прокуратурата изказването си, че над Веселин Марешки има политически чадър?

- Да, казал съм публично, че според мен над него има политически чадър, и стоя зад думите си. Това мое съждение е свързано именно с факта, че срещу него няма приключила нито една проверка. Как по друг начин да си го обясня? Това казах и при разпита в прокуратурата.

- Намалява ли сивият сектор в горивата?

- За съжаление, смятаме, че нивото на сивия сектор остава относително константно и вероятно е най-високото в Европейския съюз. Делът му е около една трета от пазара според данни от финансовото министерство. Не сме чули друга, по-оптимистична оценка до момента. А този голям дял говори за огромен размер на непостъпили в хазната данъчни приходи. После да не се чудим защо няма пари за финансиране на важни публични сфери като социалното осигуряване, образованието и здравеопазването.

- Какви са загубите за бюджета?

- Около 1 милиард лева годишно и дори повече.

- Защо делът му е толкова голям?

- Причините са много. Според нашия анализ нормативната база е твърде разпокъсана. Секторът на горивата се регулира от 14 закона и още десетки наредби, от множество контролни институции, като всяка оперира в своя сектор.

В тази плеяда от институции липсва координация, което води до пропуски в контрола. Сигурно можем да се преборим с корупцията, ако има политическа воля за това, но с чиновническото безхаберие и инертност - едва ли. Това е един от основните проблеми не само в този сектор.

Контрабандата ражда корупция, а корупцията пази контрабандата. Абсолютно неразбираемо е за нас защо към момента е възможно фирма да започне дейност с капитал от 2 лева в този сектор. Това прави контрола върху такива компании изключително труден.

Приходните агенции разчитат прекалено много на електронния контрол, който често дефектира или се манипулира. А физическият контрол се извършва единствено при операторите, които са на светло, защото така е по-лесно. Така и до днес не разбрах защо бе засекретен докладът за манипулирането на системата БАЦИС.

Всички виждаме по магистралите и пътищата табели за евтин дизел, както и цистерни, които

със сигурност

продават

контрабандни

горива

Многократно сме сигнализирали компетентните органи за това, те казват, че са наясно с проблема, но той остава.

Самата нормативна уредба създава предпоставки за влизане на контрабандно гориво в страната. Говорили сме много за митническите складове, в които няма измервателни уреди. На тези места рядко се проверява реалното количество и качество, което се разтоварва от танкерите.

Българската петролна и газова асоциация постави този проблем включително и пред Народното събрание, както и пред всички възможни заинтересовани органи.

- Къде се продават контрабандните горива?

- По наши наблюдения, в т.нар. ведомствени бензиностанции, изоставени ТКЗС-та, монтирани стари цистерни в стопански дворове, а напоследък забелязваме и съвсем нови обекти, които представляват една колонка и съд, от който се точи гориво. Има ги и т.нар. мобилни бензиностанции - стари цистерни, микробуси с пластмасови съдове, снабдени с елементарни пистолети.

На някои уж редовни търговски обекти се манипулират уредите за измерване и онлайн връзката с НАП. Имаме големи съмнения, че контрабандно гориво може да се продава и на бензиностанции, в които няма ПОС терминали и не се приемат банкови разплащания.

CV

Роден е през 1965 г.

Завършва Първа английска гимназия в София

Има магистърска степен по международно право от Московския държавен университет

През 2001 г. става доктор по политически науки от Руската академия на науките

През 2003 става доктор хонорис кауза на “Сити юнивърсити”, САЩ

От 1999 г. е генерален директор на “Лукойл България”

От 2014 г. е председател на Българската петролна и газова асоциация

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,