Още акценти от интервюто:
До края на 2018-а очаквам да сме член на Шенген
Притеснително е, че за проверката на Прокопиев е изтекла информация
Предателство срещу всеки българин е да се внася вот на недоверие към правителството насред нашето председателство
Ние ще свършим като управляващи своята работа. От опозицията не се иска даже да помага. Просто да не пречи
С евродепутата от ГЕРБ/Европейска народна партия разговаря КРИСТИНА КРЪСТЕВА
- Г-н Радев, в последните дни у нас някои кръгове атакуват Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество. Вие имате впечатление от работата ѝ.
- Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество (КОНПИ) е един от органите, който периодично получава отлични оценки от нашите европейски партньори. И в докладите по механизма за сътрудничество и проверка многократно е била давана само положителна оценка за работата на тази комисия. Законодателството за нейната работа е прието в сътрудничество и с Европейската комисия, и с държавите членки.
България е една
от петте страни в
ЕС с най-модерно
и прогресивно
законодателство
за отнемане на
незаконно
придобито
имущество.
Нашите стандарти са на висотата на страни като Великобритания, Ирландия, Италия и Испания - страни с множество добри практики и традиции за борба с организираната престъпност, с мафията и с терористичните организации - ИРА, ЕТА, италианската мафия и т.н. Преди 1 г. на кръгла маса, организирана от мен в Брюксел, показахме работата на КОНПИ и успяхме наистина да впечатлим както ЕК, така и представителите на сходните организации в другите държави членки.
- Критикуват председателя на комисията, че удря целенасочено Иво Прокопиев.
- Атаките идват от извънпарламентарната опозиция и от хората, които настояваха да се приеме такова законодателство, както и да се приеме румънският модел! И в един момент се вижда, че за някои хора трябва да се прави изключение. Върховенството на закона повелява към всички, които са го нарушили, да се прилагат нужните мерки.
- Искате да кажете, че шефът на КОНПИ не може да не реагира?
- Точно така. Комисията няма как да откаже образуването на проверка в случаите, когато срещу някое лице е повдигнато обвинение. Информацията идва директно от прокуратурака в КОНПИ и според действащото законодателство комисията е длъжна да извърши проверка за незаконно придобито имущество. В случай че има данни за такова, КОНПИ налага нужните обезпечения чрез българския съд. Всички действия на КОНПИ подлежат на съдебен контрол и отнемането на имущество става само с триинстанционно съдебно решение, влязло в сила. Така че всеки, който твърди, че са му нарушени правата, има много лесен начин да си ги защити в съда. КОНПИ е един от много ефикасните органи, защото удря престъпниците, там, където боли най-много - отнема това, което е придобито от престъпна дейност. И тук става въпрос не за маловажни случаи, а за такива, в които несъответствието в имуществото е за над 120 000 лева. А в случая, който коментираме,
комисията е
излязла със
становище, че
несъответствието
е над 14 милиона.
Така че нека да оставим комисията и съдът да си свършат задълженията по закон. Всякакви политически атаки срещу държавния орган в случая са на практика удари срещу върховенството на закона. Притеснително е, че в едно производство, което би трябвало в първоначалната си фаза да бъде конфиденциално, за да могат да се обезпечат интересите на държавата и за да не могат проверяваните да отчуждят своето имущество в стремеж да го укрият, е изтекла информация и проверяваното лице е предприело мерки да възпрепятства разследването.
- Вие се борехте срещу двойния стандарт на храните - да не ядем в България второ качество. Докъде стигна тази кауза?
- Битката за премахване на двойните стандарти по отношение на храните и потребителски стоки като козметика, перилни препарати и др. се води от много години в ЕС, но, за съжаление, виждаме пряка дискриминация спрямо държавите от Източна Европа, чиито граждани не само консумират продукти със занижено качество и по-нискокачествени съставки, отколкото същите, предлагани от същата марка в Западна Европа, но обикновено и заплащат много по-висока цена за тях. Затова аз и колегата от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков използвахме правомощията си на членове на Европейския парламент да призовем ЕК да приеме ново законодателство във връзка със стандартите и да създаде общоевропейски контролен орган, който в случай на двойни стандарти да налага нужните санкции на производители и търговци.
- Сега няма ли никакви ограничения?
- Сега, стига на етикета да е изписан съставът и да няма вредни съставки, всичко се допуска в мрежата. В момента различен състав на продуктите в различните страни се доказва много трудно - проверките трябва да се осъществяват от националните контролни органи, но на практика е невъзможно. Как ще иде българска институция да проверява състава на храните в Германия например, за да го сравни с тези у нас?
Благодарение на усилията ни успяхме да договорим увеличение на бюджета за защита на правата на потребителите с 2,5 милиона веро, които да се използват за информационни кампании - потребителите да знаят повече за своите права и да се правят изследвания за двойните стандарти. Ще продължим натиска си върху ЕК да излезе със законодателно предложение и да промени така правилата, че
да се прекрати
дискриминацията
с двойните
стандарти на
стоките в
страните от
Източна Европа.
В хода на нашите усилия контактуваме и с други колеги от Източна Европа, за да осъзнаят в ЕК, че не една или две държави членки са засегнати, а цяла Източна Европа.
- Вярвате ли, че до края на 2018-а ще отпадне Механизмът за сътрудничество и оценка?
- В последните 2 доклада много ясно за първи път бяха определени 17-те мерки, които трябва да изпълни България, за да отпадне механизмът. Поради малкото време от май 2017 г., когато встъпи третото правителство на премиера Борисов, до излизането на доклада, който също беше изтеглен с няколко месеца заради българското председателство, сроковете бяха крайно недостатъчни, за да се вземат законодателни решения и други мерки, с които да се изпълнят препоръките. Уверен съм, че през 2018-а всички препоръки ще бъдат изпълнени и в края на 2018-а България ще получи последния доклад по този дискриминационен механизъм. Такъв е, защото благодарение на него ние 7-а година не сме приети в Шенген, въпреки че сме изпълнили критериите. Биваме сочени като черните овце в Европа само защото има такъв механизъм. И
губим
чуждестранни
инвестиции.
- Искате общоевропейско наблюдение за спазването на върховенството на закона.
- Проблеми с корупцията и върховенството на закона има в цяла Европа. Ние не бягаме от наблюдение, но искаме същите критерии и мерки да бъдат прилагани за всички държави - членки на ЕС.
- Какво очаквате след течащия в момента дебат в Европарламента за приемането ни в Шенген? И вие се изказахте.
- В момента в ЕП тече уникален, първият по рода си дебат за приемането на България, Румъния и Хърватия в Шенген. Още веднъж ЕП призова за приемането на България и Румъния в шенгенското пространство, въпреки ча такава резолюция бе вече гласувана и въпреки че в последните месеци и председателят на ЕП Таяни, и на ЕК Юнкер призоваха държавите членки да изпълнят задължението си и да ни приемат. Защото
от години сме
изпълнили
техническите
критерии.
В хода на този дебат призовах да не се поддаваме на популистките идеи и партии в ЕС.
И днес се видя, че почти всички колеги в ЕП ни подкрепят. Нека традиционните партии, особено в държавите членки, в които са управляващи, приемат нужните решения и да докажат солидарност с България и Румъния - не само на думи, а и с дела. Защото ние нонстоп получаваме адмирации колко добре охраняваме външната европейска граница, прилагаме шенгенските актове, активно използваме шенгенската информационна система. Крайно време е партньорите ни да докажат, че българите и румънците не са втора ръка европейски граждани. За първи път българските евродепутати от всички политически семейства се обединихме и заедно с румънските ни колеги, също от всички политически семейства, излязохме с политическа декларация за приемането на двете държави в Шенген, която ще изпратим до председателя на Съвета на ЕС г-н Туск и до всички заинтересовани държави членки с призив да влезем в Шенген в най-кратки срокове.
- Кога реално може да се случи нашето членство в Шенген?
- Реално още следващата година. Смятам, че българското председателство ще даде огромен тласък на процеса по приемането ни.
- Като политическо лице коментирайте новината от днес, че БСП и ДПС внасят вот на недоверие още в първите дни на председателството.
- За съжаление, това ще е огромен удар по имиджа на България, защото в момента, в който ще сме в центъра на вниманието на над 500 милиона европейски граждани и когато е време да презентираме нашите приоритети - българската държава, българската култура, история, туризъм, фокусът ще се измести към абсолютно необоснованите тези на опозицията, които целят вътрешнополитически ефект. По време на председателството всички трябва да работим в една посока за утвърждаване имиджа на България. В хода на цялата подготовка виждам, че ние притежаваме обучени и компетентни екипи, затова ние ще свършим като управляващи своята работа. От опозицията не се иска даже да помага. Просто да не пречи.
CV
Роден на 26 май 1971 г. във Варна
По професия е адвокат. Специалист в сферата на търговското, финансовото, административното, международно-частното и гражданското право. Доктор по право
Бе депутат в 41-ото и 42-ото НС. Вносител е на законопроекти в защита на неплатежоспособните българи и за регламент на частните съдебни изпълнители
От 2014 г. е евродепутат от ГЕРБ/Европейска народна партия. Член е на комисията по правни въпроси на Европарламента
Женен, с дете