Правим миниаквапарк и басейн в парк “Възраждане”
Държавата трябва да въведе екостандарт за колите
В средата на 2018 г. ще започне строителството на още една метростанция
Трябва по-строг контрол за горенето на отпадъци за отопление
Всеки болен има право на най-доброто лечение
- Г-жо Фандъкова, предлагате 1,43 млрд. лв. бюджет за 2018 г. Какви са приоритетите?
- В последните години имаме ясни приоритети, които подобряват условията в града - транспорт, инфраструктура, екология и образование. През 2018 г. продължаваме с ремонтите и изграждането на улици и булеварди, но с по-голямо внимание към кварталите, строителството на метрото, модернизацията на градския транспорт, разширяване на зелената система и строителство на детски градини. Благодарение на постоянните инвестиции в тези сфери София се утвърди като добро място за бизнес и туризъм, а за гражданите това са повече работни места и доходи. Предлагаме 1,433 млрд. лв. бюджет - със 105 млн. лв. повече от сегашния.
Вече 10 г. не
увеличаваме
данъците на
софиянци,
но осигуряваме по-голям бюджет благодарение на по-добрата събираемост и европейските средства. За 4 г. увеличихме собствените приходи със 151 млн. лв. Това показва добро управление на финансите. Затова кредитният рейтинг на София се повишава постоянно. Наскоро получихме и инвестиционен рейтинг, който ще позволи по-бързо развитие на града и бизнеса.
Планираме 103 млн. лв. приходи от данък сгради, а от такса смет - 200 млн. лв. Ще инвестираме над 493 млн. лв., 75% от тях са европейски средства.
- Кои по-големи проекти ще реализирате?
- 2018 г. ще е ключова за строителството на третия метролъч. В изграждането на 12-те км от “Подуяне” през центъра, “Красно село”, “Овча купел” до околовръстния път при “Горна баня” ще инвестираме над 327 млн. лв. Изграждането на тунела на осемте станции на централния участък ще приключи до края на 2018 г. и ще започнат да пристигат първите метровлакове. Есента ще възстановим изцяло движението по бул. “П. Евтимий” и по ул. “Г. Софийски”. Ще завършим кръстовището на 2 нива при булевардите “Гоце Делчев” и “Цар Борис III”.
Много важен обект е реконструкцията на ул. “Граф Игнатиев” и пл. “Славейков”. Там ще се подменят изцяло канализацията и настилките, ще засадим и още дървета. Модернизираме пл. “Славейков” с функционални места за продажба на книги. Ремонтът е за 13,8 млн. лв., а над 6,3 млн. лв. са за ново трамвайно трасе.
Продължаваме програмата за реконструкция на трамвайните трасета с 37,5 млн. лв. През 2018 г. ще се обнови линията на трамвай №5 - най-старото трамвайно трасе в София. Купуваме и 13 нови трамвая за 35,6 млн. лв.
Над 103 млн. лв. ще инвестираме в ремонт на улици и булеварди. 1/3 от средствата са за квартални улици.
Ще започне и ремонтът на Западния парк. Над 24 млн. инвестираме в паркове, градини и рекултивация на стари депа. Парк “Възраждане” ще се разшири с още 25 дка, ще има малък аквапарк и закрит 25-метров басейн с минерална вода. Стартирахме проектите “Новата гора на София” и “Моето зелено училище” и ще засадим 125 000 дървета.
С над 32 млн. лв.
строим 11
детски градини,
правим разширение на 3 училища и санираме 30 сгради.
Много важна за борбата със замърсяването на въздуха е инвестицията от 135 млн. лв. за нови 142 автобуса на природен газ и 20 електробуса.
- Кога ще започне да се строи първата метростанция с публично-частни средства?
- Тя ще е между “Обеля” и бул. “Сливница”. Строежът ще започне в средата на 2018 г. и трябва да завърши през 2020 г. 51% от финансирането поема частният инвеститор. Инвестицията е 24 млн. лв., а общината осигурява 11 млн. лв. Там ще има и жп гара с европейско финансиране.
- Кои булеварди ще ремонтирате и какви мерки може още да вземете, за да се гарантира по-добро качество?
- Гарантирам, че не даваме публични средства за некачествена работа. Прекратих договорите с 3 фирми заради пропуски и вярвам, че това действа дисциплиниращо за всички. Няма чадър за никоя фирма, наложените санкции за над 2,7 млн. лв. го доказват. През 2018 г. ще заработи и нов отдел за контрол на ремонтите, който ще координира всички процеси.
Освен ул. “Граф Игнатиев” през 2018 г. ще довършим разширението на булевардите “Т. Каблешков” и “Монтевидео”, ще продължим ремонта на бул. “Шипченски проход”, но с нов изпълнител, защото прекратих договора на стария. Ще изградим локални платна на северната скоростна тангента и първия етап от източната тангента - от бул. “Ботевградско шосе” до северната тангента.
Ключов обект е продължението на южната дъга към “Горубляне”, който агенция “Пътна инфраструктура” се ангажира да започне. Готови сме с проекта за околовръстния път от бул. “България” до магистрала “Люлин”.
Приоритет е изграждането на бул. “Т. Каблешков” от бул. “България” до бул. “Черни връх” в целия му габарит с трамвайно трасе. Така ще завършим важна част от вътрешния ринг. Имаме готовност да започнем южното платно до ул. “Костенски водопад”. За целия обект трябват 55 млн. лв., повечето за отчуждаване.
- Колко средства планирате за отчуждаване?
- Средствата за отчуждаване са 10 млн. лв. С граждани от “Манастирски ливади-изток” и “Витоша ВЕЦ “Симеоново” планирахме обектите. Избрахме основни улици и отделихме средства за изграждането им. Разработваме планове за “Малинова долина” и “Кръстова вада” - квартали, построени върху бивши земеделски земи, върнати по Закона за реституцията, и в тях почти няма общински терени. В “Манастирски ливади-изток” от 300 дка, защитени за улици, сме придобили 170 дка. Главният архитект не допуска издаване на разрешение за строеж, без до обекта да има достъп през терен публична собственост. Така вече сме осигурили още 3000 кв. м за улици, които инвеститори ще дарят на общината.
- При замърсяване на въздуха предвиждате евтин градски транспорт и ограничение на колите. Не е ли логично билетът да е по-евтин по принцип, за да са по-малко задръстванията и градският транспорт да е атрактивен постоянно?
- С БАН разработихме система за ранно предизвестяване за нивата на фините прахови частици, вече е на сайта на общината Това се прави за първи път в София. Мерките, които бяха представени, са предложения на работна група. Тя изследва опита на всички големи градове в Европа и възможностите на София. Най-важното, за която и да е мярка, е доколко хората биха приели да се съобразят. Качеството на въздуха е проблем на всички европейски столици. Убедена съм, че първата най-важна стъпка е информираността - колкото повече хора обръщат внимание на проблема, толкова повече ще променят поведението си. Утопично е да се мисли, че без участието на всеки могат да се постигнат резултати.
Нужно е държавата да въведе стандарти за по-чисти горива за битово отопление и по-строг контрол върху колите, които не отговарят на еконормите. С доставката на газанализатори гарантираме, че КАТ няма да допуска регистрация на такива коли в София. Тази седмица с министър Димов ще обсъдим мерките за ограничаване на горенето на отпадъчни материали за битово отопление.
Изпълнителната агенция по околна среда
ще разположи мобилна
лаборатория в “Красна
поляна” и “Овча купел”
Инвестираме огромни средства в метрото, нови автобуси и система за управление на трафика, за да стане градският транспорт по-удобен за гражданите. Запазихме цената на картите, а някои даже намалихме.
- След месец столицата ще е домакин на българското председателство. Какви промени да очакват софиянци заради мерките за сигурност?
- МВР и службите трябва да вземат нужните мерки за сигурност, защото София ще е домакин на срещи на най-високо ниво. Ние подпомагаме процеса и надграждаме системата за видеонаблюдение. Включваме основните трасета на делегациите и свързваме всички системи, за да гарантираме максимално бърза реакция при нужда. Ще има временно ограничаване на движението само при преминаване на делегации. Пълно затваряне на улици няма да има. Около НДК ще може да се преминава, само при събития на най-високо ниво зоната за сигурност ще се разширява.
- Намесиха ви в спор между ГЕРБ и БСП за мораториума върху новите лекарства заради битката ви с рака. Цветан Цветанов заяви, че с Вежди Рашидов можело и вие да излезете в парламента като Стефан Данаилов, защото също сте онкоболни.
- Всеки човек има право на най-доброто лечение, познато в момента. Благодарение на лекарите и на Господ преодолях този проблем. Разбира се, че превенцията е много важна, но когато човек вече се е разболял, за него и семейството му най-важно е да се направи всичко възможно, за да може той да се справи с този тежък проблем.
Визитка:
Родена на 12 април 1962 г. в Самоков
Завършила е руска филология в СУ. От 1998 до 2005 г. е директор на 73-о училище в София
От 2005 до 2009 г. е зам.-кмет на София по образование, култура, спорт
През 2009 г. е избрана за депутат от ГЕРБ. После е министър на образованието в първия кабинет “Борисов"
През 2009 г. печели частичните избори за кмет на София
През 2011 г. печели втори мандат
Зам.-председател на ГЕРБ
През 2015 г. спечели трети кметски мандат
Омъжена, има дъщеря и двама внуци