Кой всъщност изкриви медийния пазар и защо читателят, а не 3-ма бизнесмени, определя коя медия има право на живот

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6658552 www.24chasa.bg

Балансираното и професионално поведение на “24 часа” и групата издания около всекидневника и едноименния сайт, доказа, че това е правилната пазарна стратегия

В деня, в който американският посланик в България Ерик Рубин обяви, че посолството ще покаже българи лидери, с които светът се гордее, трима бизнесмени издигнаха поредна разделителна линия.

Съюзът на издателите в България (СИБ), в който членуват Иво Прокопиев, Сашо Дончев и Огнян Донев, в сряда пожела Европейската комисия да разследва концентрацията на собственост и нелоялната конкуренция сред българските медии.

Това е една от петте препоръки в Бяла книга за свободата на медиите в България, представена на сбирка на съюза.

“Независимите медии и журналисти в България са подложени на безпрецедентен натиск. Ако различните групи проблеми, показани в тази Бяла книга, не бъдат адресирани своевременно, свободните медии в България ще изчезнат напълно”, пише в книгата.

“През последните десет години ситуацията на медийния пазар в България системно се влошава. От една страна, бизнес моделът на медиите е изложен на натиск от вътрешни и външни за пазара фактори, които го правят все по-неатрактивен. От друга страна, но и вследствие на горното, качеството на медийния продукт непрекъснато се влошава.”, започва въпросната книга.

С тези изводи сме съгласни. Но да видим защо това е така.

Свободата на словото в една държава не е опростенческото разбиране всеки индивид да може във всяка медия да говори и пише каквото си иска. Тя означава

да има условия

да се издават

всякакви медии,

които да защитават идеи от цялата широчина на спектъра на мнения. И тези медии да се конкурират свободно в свободен пазар. Когато това не се случва, качеството на свободата на медиите се влошава.

Но кой изкриви медийния пазар в България? На първа линия са членове на този съюз. Те спонсорират медии с пари от другите си бизнеси.

Именно медиите на Сашо Дончев и Огнян Донев функционират на непазарен принцип и видимата истина е, че читателят не плаща за подобна редакционна политика.

“Капитал дейли” спря не защото имаше натиск върху Прокопиев, а защото трудно се продаваше и обикновено се подаряваше. “Сега” е с бутиков тираж не защото някой го крие по будките, а защото е на един тон от първа до последна страница - леко заядлив по женски и начумерен като главния си редактор.

В Клуб Z влизат символичен кръг посветени фенове и ако се следи метриката на Гемиус, този сайт не напуска последното място в класацията.

Това са спонсорирани медии, които са свободни да пишат всичко, което е важно за техния спонсор. Тогава изданията, които се издържат единствено от приходи от издателска дейност и реклама, като медиите около групата на “24 часа”, остават в неравностойно положение. Те нямат приходи от газ, лекарства, финансови операции, ВЕИ-та и др. Те получават пари единствено от продажби на изданията си и реклами.

Вярно, господата

Дончев и

Донев неведнъж

са признавали

публично, че

спонсорират

своите медии

с личните си приходи. Но откъде са те? От издателска дейност? Не. Повтаряме - от газ, лекарства, финасови операции...

Същият този Съюз на издателите бе напуснат преди месеци от последната нормална търговска медия негов член - списание “Мениджър”.

А единствените собственици на медии, които са се занимавали само и единствено с издателска дейност, от създаването на Съюза преди повече от 15 години, са само собствениците на “24 часа” и “Труд” - преди германската медийна група ВАЦ, сега Венелина Гочева и Петьо Блъсков.

А големият непризнат грях е, че членовете на Съюза на издателите спазваха през тези години негласното споразумение да не се вдига медиен шум около бизнеса на членовете му. Така

сделките на

Прокопиев,

Дончев, Батков,

Манджуков не

бяха осветени

Доста спомогна за изкривяването на свободния медиен пазар и фондация “Америка за България”. Ирония на съдбата е, че тя е създадена с цел да помогне за развитието на свободния пазар у нас.

“Америка за България” има великолепни проекти в образованието, в културата, в селското стопанство, но в медиите направи точно обратното. Без милионите на тази фондация например сайтът Медиапул (чийто издател Стояна Георгиева е в същия съюз), създаден с никога необслужван кредит от банката на покойния Емил Кюлев, просто не би съществувал.

В още по-привилегировано положение се оказаха “Дневник” и “Капитал”, които освен парите на издателите си от другите им бизнеси ползваха и солидни грантове от същата фондация. Изданията на г-н Прокопиев са професионални, но зависят от бизнес и политическите му интереси и това е лесно да бъде разчетено.

Казват, че атаката срещу Прокопиев всъщност е помогнала през декември 2017 г. “Америка за България” да отпусне нов, сериозен грант на групата.

В нечестното

състезание много

медии, които

разчитаха единствено на

себе си, издъхнаха

Други се продадоха.

Сега за независимостта и свободата – издателите от този съюз започнаха да определят единствено своите медии като свободни и независими.

Тези медии разпространяват широко твърденията, че само те спазват журналистически стандарти, че

всеки бизнес извън

този на тримата

издатели е нечист,

те определяха кой е честен бизнесмен и кой не, кой управлява добре и кой не. Всяко мнение, различно от тяхното, бе и продължава да бъде определяно като несвободно или формирано под натиск.

Абсолютно неизбежно бе в тази ситуация да се появят други издатели, които да им опонират и да определят тях като нечисти и нечестни. Природата не търпи празно пространство. Всяко действие ражда противодействие. И се появи медийната група на депутата Делян Пеевски, за когото в Бялата книга е отделено доста място. Вчера той отвърна на Съюза на издателите в България остро: “Гледам ви събрани заедно – Прокопиев, Донев и Дончев, българските олигарси, приватизирали икономиката на страната, узурпирали националните телевизии и съдебната система, създатели на политически проекти (като ДСБ и “Да, България”) и на мрежи от зависими НПО-та за уличен натиск, слезнали от луксозните си лимузини в петзвездния хотел “Балкан”, да обяснявате на придворните си журналисти и зависими грантаджии как трябва да “изглежда” медийната среда, след като доскоро нямаше друга медия или друго мнение, различно от вашите, неминуемо ви асоциирам с мафиотите от филма “Кръстникът”, събрани на фамилна среща.”

Каквото повикало, такова се обадило.

 В Бялата книга пише:“На мястото на бизнес ориентираните инвеститори на него (медийния пазар -б.р.) се появиха политически мотивираните субекти, които видяха в медиите инструмент за въздействие, контрол и обществено влияние. През последните десет години сме свидетели на опасна концентрация на медийна собственост и влияние от група хора, обединени около депутата от ДПС Делян Пеевски. Контролираните от него медии не работят на пазарен принцип, а разчитат на изкуствено поддържане, за да могат да защитават задкулисните интереси на своите собственици.”

А коя от медиите

на Съюза на издателите в

България не е изкуствено

поддържана

с пари от другите им бизнеси? И да не би те да не са създали медиите си, за да имат обществено влияние, а само от добро сърце?

Да си припомним участието на Иво Прокопиев в създаването на партията “Да, България!” В самата Бяла книга те твърдят, че медиите на Пеевски с агитация попречили малките десни партии да влязат в парламента, признавайки по този начин и своето участие в политическия процес. Въпросните партии и техните позиции намират широко отразяване в медиите на Съюза на издателите в България, а останалите и особено ГЕРБ са обилно ругани. Каква е разликата?

Остава обаче сериозният въпрос какво се случва с медиите като “24 часа”, които продължават да избират бизнес модела на съществуване и разчитат единствено на продажби и реклами?

Факт е, че

читателите и пазарът

подкрепят групата медии

около “24 часа”,

която следва

една балансирана линия,

и това е нашата голяма победа през последните няколко години. И няма нужда някой да казва на читателя коя е правилната медия. Професионалният ни опит показва, че същият този читател не се интересува от временната политика и терзанията на едрия бизнес, а от всекидневието и неговото честно отразяване.

Когато преди време напуснахме Съюза на издателите и не погледнахме към алтернативния съюз, беше с ясното съзнание, че

журналистите

и медиите

имат своите

професионални

проблеми:

кражбите на авторски права в интернет, затваряне достъпа на печатни медии до европейски пари, дъмпингът на цените за реклама... Тези теми обаче не се дискутират от издателите, автори на т.нар. Бяла книга.

Те търсят премиера Борисов, когато разберат, че ще им запорират имущество, пишат на президента Радев, когато един от тях търси главния прокурор заради бизнес дела, а после обявява, че причината е пак медията...

Тях ги обединяват проблемите им с основния бизнес извън вестниците и сайтовете и желанието да убедят всички, че случващото се е заради издателската дейност.

Затова е абсурдно и жалко, че Съюзът на издателите предлага да се спрат европарите за държави като България, в които няма свобода на словото! (За което, забележете, те активно са допринесли – б.р.) За истински независимите медии, които работят по бизнес модел, това би означавало спиране на един от каналите за реклама. Слава Богу, че “24 часа” никога не е разчитал на европейски програми при своя бизнес модел.

Уви! Изглежда, че Бялата книга на издателите, казано направо, иска следното: Да не съществуват други медии освен техните, под предлог че те не са независими и свободни. Ако има рекламни евробюджети в България, те да отиват единствено при тях, защото те са единствено правилните, честни и неопетнени издатели! И трето и най-важното – да спре прокуратурата да ги разследва – всъщност всички големи приказки в Бялата книга са подчинени точно на това.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Политики срещу лошата демография, не само приказки

    Населението на България може да падне под 6 млн. през 2040 г. Печалният извод e на екип от Института за изследване на населението и човека при БАН. Тенденцията обаче не е от вчера и далеч не е само българска - населението на цяла Европа застарява. Да, повод е за черногледство, но то няма да реши проблема.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,