Красимир Вълчев: Моделът за развитие на образователната система следва нуждите на пазара на труда*

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6660051 www.24chasa.bg
Красимир Вълчев СНИМКА: Архив

Уважаеми ректори, гости,

Поздравления за вестник "24 часа" за организирането и връчването на наградите за най-добрите университети в България за 2017 г.

Ако погледнем назад рейтинговата система е започнала да се разработва като проект още преди години и трябва да благодарим на екипите, които са били в Министерството на образованието и са спомогнали тя да се развие.

Макар и тя да е мислена като система, която да подпомогне информирания избор на кандидат-студентите за това, в кое висше училище и в кое професионално направление да се включат за обучение, тя даде много повече ефект. Тя даде инструмент ние да проведем политика за преструктуриране на приемите в системата на висшето образование, преструктуриране на висши училища с по-ниска оценка за качество и реализация към висши училище с по-висока оценка, професионални направления с по-ниска нужда на пазара на труда в бъдещи такива с по-висока очаквана необходимост. Мога да кажа, че рейтинговата система е своеобразен крайъгълен камък в развитие на системата на висшето образование.

Ако близо 20 години тя се развиваше преди всичко екстензивно, разрастваше се като брой участващи, като брой професионални направления, които предлагат обучение, повече факултети и филиали, то с рейтинговата система можем да кажем, че се промениха стимулите, стратегиите за развитието на висшите училища, промени се моделът на развитие. В голяма степен той вече е ориентиран към качествено развитие, обвързано с потребностите на пазара на труда. Това го виждаме от данните, които показват, че се подобряват показателите за научна дейност, за реализация. Виждам го и от индивидуалните разговори не толкова и само с ректорите, колкото с други представители на академичните състави и общности на висшите училища. Те казват, че в българките висши училища са взети мерки за подобряване на научната дейност, за стимулиране, за укрепване и развиване на кариерните центрове, така че да подобрят реализацията на студентите. Всичко това е защото имаме тези показатели в рейтинговата система и от тях зависи финансирането, определянето на приема.

Благодарение на тази система беше приета и единодушно Стратегията за развитие на висшето образование от предходното Народно събрание. 

Днес ще наградим първите, най-добрите, но трябва да знаем, че има много повече, които заслужават награда, защото не е важно само да си първи, а да полагаш усилия да подобриш представянето си, да добавиш стойност и качество в това, което правиш. Има много такива висши училища и ние като политика искаме да ги насърчим да продължат. Първите трябва да знаят, че няма дългосрочно "рейтингерство". Ако не полагат усилия, ще бъдат задминати. Останалите трябва да зная, че усилията си заслужават, че рейтинговата система рано или късно ще оцени тези усилия.

Благодаря на екипа на "24 часа", на екипа на господин Стойчев, които са изпълнители на системата и на всички останали, които са подпомогнали по един или друг начин утвърждаването и развитието ѝ.

*Реч на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев на церемония по награждаване на най-добрите университети в България за 2017 г., организирана от в."24 часа"

  • Защо филтърът пред детското меню е важен

    Европейският съюз ще въведе нова регулация, засягаща нездравословните храни - в които има много сол, захар или трансмазнини. Ще се ограничи рекламата им в социалните мрежи чрез известни личности, както и промоциите им в магазините.  Замислените мерки са в правилна посока. Няма нужда да обясняваме колко важна е добрата храна в детска възраст.
  • ТЕЛК да не включва само водещото заболяване

    С оценка, основана вече само на целта икономии, ние ще трябва да сме вече най-работоспособните, иначе губим пенсията си ЙОРДАНКА ТОДОРОВА, председател на майките в инвалидни колички в България ХОРАТА с увреждания живеят с мизерни пенсии средно по 223 лева. Именно национално представените организации за правата им са тези,