Проф. Евелина Келбечева: Черно петно е липсата на знание за комунизма

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6666650 www.24chasa.bg
Снимка: Софийски дискусионен форум

Толкова много министри на образованието досега

не посмяха да вкарат този период в учебниците

- Проф. Келбечева, защо е важно да се изучава комунизмът?

- Всяко историческо знание е изключително важно, защото в модерното време то създава най-яката основа за идентичността и самочувствието на хората, както и за комплексите им.

Ние проспахме

27 г., за да

променим

учебниците по

история

по един адекватен начин - не само за периода след 1944 г., но най-драстичното черно петно е липсата на знание за комунизма. Говоря за знание, а не за памет. Страшно се спекулира с термините памет, колективна памет, истина, история и историческо знание. Но всичко е знание. Това, което формира мирогледа и разбирането, е това, което знаят хората и как това знание се разпространява чрез институциите и на първо място - училището.

- Как оценявате тази стъпка на Министерството на образованието да се учат основните понятия на комунизма в историята за 10-и клас?

- Имаме истински пробив в системата на Министерството на образованието, което е особено консервативна институция. Основната отговорност за това, че ние не променихме знанието за нашето минало и специално за комунистическия режим, трябва да падне върху саботажа, който идваше от МОН. Сегашната смяна на статуквото идва с програмите, с които за първи път в българското училище ще се учи адекватно комунизъм, записани са основните термини, без които не може.

Без политическата воля, която беше изразена от правителството и от лидера на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов, щеше да се приеме една остаряла и по същество марксистка програма за изучаване. Така бе обърнато внимание на експертните препоръки, които дадохме двамата с колегата историк Лъчезар Стоянов.

В това правителство

за първи път

радикално се

променя

програмата

по история за 10-и клас и специално в частта за изучаването на комунизма. Намерихме подкрепа в лицето на Цветан Цветанов и евродепутата Андрей Ковачев, накрая - и на министъра на образованието Красимир Вълчев.

Този период влиза с факти и термини, които отговарят на съвременното състояние на българската историография, която направи изключително много в последните 20 г. за отварянето на документите и анализа на този режим.

Имахме толкова много министри на образованието, включително и предишните трима министри, някои от тях, когато обсъждахме промените, поеха ангажименти, но нищо не направиха. Министър Кунева обяви, че е католичка и репресирана, че е неин дълг да го направи, но промените така и не се случиха.

- Защо не стана възможно през последните 30 г. комунизмът да се изучава адекватно? Заради некомпетентни администратори или заради политическа игра?

- Според мен и двете. Явно повечето министри на образованието - образовани и политически ангажирани хора, не искаха да видят колко критично е състоянието на образованието и специално на програмите по история, и не предприеха мерки за фундаменталното им ревизиране. А и МОН не изпълняваше закона, според който учебните програми се обновяват на 4 г.

Всичките тези клишета, които и досега тровят въздуха - че сме имали сигурност, за безплатното образование и здравеопазване и т.н., трябва да бъдат обяснени.

- Наричате го сакрална героизация. Тодор Живков с умилителното Бай Тошо, който сякаш по тръба от небето ни е спускал благините, но никой не говори, че “безплатното” образование и здравеопазване бяха с пари от бюджета, а цената беше нашите родители да работят със заплати от по 60-100 лева. Това случайни клишета ли са?

- Не може да бъде случайно нещо, което се поддържа близо 30 г. Дълбоко съм убедена, че щабът БКП/БСП, който пази девствеността на столетницата, има много по-ясни опорни точки за знанието за комунизма като идеология и практика, за сталинския тоталитаризъм и личния режим на Тодор Живков, който едва ли не продължава да бъде национален герой. Всичко това е една добре спазвана политика през тези 30 г. Защото те прекрасно знаят какво е представлявал този режим - да не говорим само за политическия терор, да говорим и за демагогията, за цензурата, за

ужасната лъжа,

в която

живеехме,

тоталната липса на свобода. А статистиката на битовите убийства в България например показва, че при комунизма те са към 250 за година, докато в годините на прехода те са средно около 120 за година. Което не пречи да ни твърдят, че при демокрацията нямало сигурност. Ако го имаше всичко това в учебниците, мисля, че гражданското съзнание на българите щеше да бъде различно.

- Сега обаче цяло едно поколение от последните 25-30 г. има бяло петно за комунизма.

- Преди седмица направихме един открит урок в Агенция “Архиви” - там имаше изложба за лагера в Белене. Децата бяха изключително заинтригувани, отидоха да видят къде са били килиите на Държавна сигурност, откъдето са

изчезвали хиляди

хора в

ужасяващите

червени нощи

на септември и октомври 1944 г. Те няма как да си представят този червен комунистически терор, който дори не се е опитал да маскира всичко това с някаква псевдоправна процедура като Народния съд.

- Кои са най-важните термини, без които не може да се учи комунизмът?

- Комунизъм, диктатура на пролетариата, репресивна система, трудово-възпитателни общежития - т.е. лагери, горяните, политически терор, Народният съд. А досега единственият термин в програмата по история беше коопериране - виждате как може да се замаже някакво въведение в изучаване на комунизма, но не се казваше, че е насилствено коопериране по съветски модел. Сега сложихме експроприация, социалистическа индустриализация, насилствено коопериране, изселване. Нека младите да научат какво е било. Например няма да е излишно да знаят, че

България е

платила

119 млрд. лева

за издръжката на

Червената армия

в нашата страна - от септември 1944 г. до 1947 г. И това плащане за съветската окупация довежда страната ни до страхотна икономическа криза.

Затова казвам, че новата програма по история за 10-и клас е голям напредък. Впрочем имаме международно и българско законодателство и то не е отсега. Българският парламент ратифицира декларацията за европейска памет и съвест на Вацлав Хавел, от 2000 г. комунистическият режим в България е обявен за престъпен с декларация на българския парламент.

- Кога реално всичко това ще влезе в учебниците?

- Следващата учебна година, имат срок от 1 г. за писане на учебниците. Да се надяваме, че този път ще има ясни и точни категории и понятия, които ще изменят темелно начина, по който младите ще получат и осмислят знанието си за този период, за който нямат представа. Интересът им нараства към това минало, те го гледат едва ли не като Средновековие, за тях е абсолютно непозната епоха.

И ми се ще накрая да кажа - жалко, че писателя Георги Марков пак го няма в новите програми по литература.

С професор Евелина Келбечева разговаря Генка Маркова

Проф. Евелина Келбечева е завършила история и втора специалност френска филология в СУ “Св. Климент Охридски”, професор доктор на историческите науки

Специализант е на “Фулбрайт” в САЩ

Гост-преподавател в калифорнийския университет “Ървайн”

Занимава се с модерна европейска история, културна история

От 1998 г. преподава в Американския университет в България

През 2013 г. изнася лекции и презентации в Библиотеката на Конгреса на САЩ, унивeрситетите “Харвард”, “Принстън” и “Колумбия”

През последните години активно е ангажирана с идеята комунизмът да се изучава адекватно в средното училище

  • КАТ дигитален, но наполовина

    Пътна полиция се въоръжи с таблети и прескочи в дигиталната епоха. Така на пътя, като те спрат катаджиите, проверяват за невръчени фишове и неплатени глоби. И ако имаш просрочено задължение, вземат ти книжката и спират колата от движение. Всичко вече става много бързо. Тази дигитална трансформация на пътните полицаи наистина кара шофьорите да
  • Древните находки ли да се преместят, или да завие магистралата

    Ами ако се препроектира трасето на “Струма” и пак достигне до древно селище? ДЕСЕТИНА древни селища попаднаха под готовите лотове на магистрала “Струма” от София до Кулата. Всъщност, ако финансирането за изграждането на аутобана не беше осигурено, държавата едва ли щеше да намери средства за такива мащабни археологически разкопки.