Детският месинджър е опит на Зукърбърг да се справи с конкурента снапчат
Създателят на фейсбук Марк Зукърбърг обяви, че социалната мрежа е създала месинджър за деца между 6 и 12 години. В него те щ е могат да чатят помежду си под контрола на родителите. Засега апликацията е валидна само на територията на САЩ, но се очаква скоро да бъде достъпна и в други страни.
Новината предизвика истинска буря сред родители и лекари в десетки държави, които призоваха концерна да се откаже от тази идея, тъй като тя ще нанесе вреди.
В момента долната граница за участие във фейсбук е 13 години. Истината обаче е, че
дори и
20-годишните
рядко имат
или използват
активно
профил във фейсбук. Младите отдавна се прехвърлиха към други социални мрежи, в които имат по-голяма сигурност на данните си и темпото на контакт е доста по-високо. Все още сред най-използваните е снапчат – мрежа, в която се качват предимно снимки и те остават в нея ограничено време, след което биват изтрити. Така се минимизира рискът някой да се добере до снимките ти и да ги използва за свои цели или просто да ги сложи в интернет за всеобщи подигравки.
Това е и причината снапчат от години да е
най-страховитият
конкурент
на фейсбук,
въпреки че предпочитаната от тийнейджъри мрежа е много по-малка от концерна на Зукърбърг. Въпреки всички опити фейсбук не успява да запали младите, като сред тях тя има славата на доста скучно местенце за застаряващи потребители. Освен снапчат младите използват масово и инстаграм, в която също се постват само снимки.
Според изследователите на този пазар в САЩ в снапчат времето си убиват хора на възраст между 12 и 17 години, като годишно броят им в нея нараства с по около 4-7%.
Загубата на младежка публика във фейсбук е най-големият проблем на мрежата и от години Зукърбърг се опитва да се справи със своя най-голям конкурент в тази област. За да изтласка снапчат от пазара, той разви инстаграм и купи уотсап, като копира всеки успешен ход на тийнейджърската социална мрежа.
В тези среди обсебеността на Зукърбърг от конкурента вече е повод за вицове. Легендарен е есемесът, който той праща на своя конкурент и собственик на снапчат Ивън Спигъл през 2012 година. “Хей, Ивън, аз съм ти голям фен и отблизо наблюдавам твоята мрежа. Бих се срещнал с голямо удоволствие с теб, за да чуя какви са ти плановете“. На последвалата среща основателят на фейсбук
предлага три
милиарда
долара, за да
купи снапчат,
но Спигъл и партньорът му Боби Мърфи отказват. Оттогава Зукърбърг не се отказва да избута снапчат от предпочитанията на тийнейджърите, но засега неуспешно.
Най-вероятно последният ход със създаването на апликация за деца под 12 г. е част от тази стратегия. Така той ще създаде клиентела още в ранна детска възраст, която най-вероятно ще му остане вярна и по-късно.
Именно за да привлече младежката аудитория, фейсбук направи и редица промени през последната година – въведе фотоистория, добави смешни анимации, обогати функциите на камерата с различни мотиви – все хватки, копирани директно от снапчат.
С въвеждането на месинджър за деца под 12 обаче Зукърбърг изправя срещу себе си не само колеги, а и милиони родители. Децата на тази възраст трябва да създават социалните си контакти на живо, а не в интернет, защото това е важна част от развитието им, единодушни са експерти. Именно в лични контакти децата се учат да изграждат трайни приятелски връзки с хора извън семейния кръг, научават се правилно да тълкуват човешките емоции и жестове и развиват социални умения.
Затварянето им
пред компютъра ще нанесе вреди на развитието им и е твърде вероятно детският месинджър да бъде забранен от мнозинството родители. А децата между 6 и 12 още не са в бунтовна възраст, за да предизвика тази забрана интереса им, както вероятно би се случило с тийнейджърите. Макар че е съмнително и те да са съгласни родителите им да имат достъп до всичко, което пишат в чатовете си.
Според самата реклама на фейсбук месинджърът за деца е в услуга на родителите, тъй като той може да се регистрира само чрез техния профил и така те ще имат контрол над сърфирането на детето в социалната мрежа. Концернът обаче не казва какво ще се случва с данните на потребители под 13 години, а вероятно това ще интересува и властите поне в САЩ.
Но през последните години концернът често попадаше в медиите с негативни заглавия заради неяснотите около употребата на лични данни на потребителите си. Към това подозрение се прибавя и безпокойството, че в интернет децата не са в безопасност, особено когато са толкова малки, че не могат да преценяват дали “приятелчето”, с което чатят, наистина е дете, или пък да преценяват кои информации не са за разпространение в мрежата.
Засега детският месинджър е само тестверсия. Предстои да се види дали изобщо предизвиква интереса на младата публика, или фейсбук ще трябва да търси други начини да се справи с омразния конкурент снапчат.